لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

رئیس مجلس: ریاست جمهوری دوباره احمدی‌نژاد جاذبه‌ای ندارد


رئیس مجلس ایران، دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق، را «یک پدیده عجیب و غریب» همراه با «قانون‌گریزی زیاد» و «آشفتگی در تصمیم‌گیری» توصیف کرده و گفته است که ریاست جمهوری دوباره او «جاذبه‌ای» ندارد.

علی لاریجانی در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه مثلت که روز یکشنبه ۱۶ خرداد، در تعدادی از وب‌سایت‌ها از جمله وب‌سایت انتخاب منتشر شده همچنین گفت که احتمال انتخاب نشدن حسن روحانی در انتخابات سال ۹۶ زیاد نیست ولی «شرایط آینده خیلی می‌تواند تعیین‌کننده باشد».

آقای لاریجانی با تأکید بر اینکه دولت‌های حسن روحانی و محمود احمدی‌نژاد «با هم نقطه مشترک ندارند» افزود که دولت آقای احمدی‌نژاد از «یک آشفتگی در تصمیم‌گیری برخوردار بود» و «قانون‌گریزی زیادی داشت».

او اضافه کرد: «ما در هیئت تطبیق به یک رقم غیرقابل تصوری در رد مصوبات دولت رسیدیم و مجبور بودیم آن مصوبات را رد کنیم بعد که تبعیت نمی‌کردند مجبور شدیم یک قانون دیگری بگذرانیم. یعنی ما با یک پدیده عجیب و غریبی مواجه بودیم».

رئیس مجلس همچنین محمود احمدی‌نژاد را متهم کرد که رفتار «تحریک‌آمیز» داشته و دولت او «آشفتگی سیاسی را دامن می‌زد».

او درباره احتمال کاندیداتوری آقای احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ افزود: «فکر نمی‌کنم در ایران خیلی جاذبه‌ای باشد، آنها که دو دوره رئیس‌جمهور بودند دوباره به صحنه بیایند. مخصوصاً آنکه خیلی تجربیات موفقی هم نداشته باشند».

در عین حال رئیس مجلس حاضر به اظهار نظر در مورد رد صلاحیت احتمالی محمود احمدی‌نژاد نشده، و گفته است که پاسخ چنین پرسش را باید از دبیر شورای نگهبان جویا شد.

در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، نمایندگان اصولگرای مجالس هشتم و نهم بارها از عدم اجرای مصوبات مجلس از سوی دولت انتقاد کرده بودند. این مجالس همچنین چندین بار از آقای احمدی‌نژاد به قوه قضائیه شکایت کردند که هنوز دادگاه آنها برگزار نشده است.

در همین زمینه در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس ایران گزارشی از مرکز پژوهش‌های مجلس ایران قرائت شد که درآن ضمن تشریح وضعیت اقتصاد ایران از اقدامات دولت سابق انتقاد شده بود.

این گزارش تصریح می‌کند که نوع اجرای هدفمندی یارانه‌ها، با ایجاد «تورم شدید»، بر بودجه دولت «بار جدیدی» تحمیل کرده است.

آینده دولت روحانی

آقای لاریجانی در این مصاحبه درباره احتمال انتخاب نشدن دوباره حسن روحانی به سمت ریاست جمهوری گفته است که «من احتمالش را زیاد نمی‌دانم، ولی شرایط آینده خیلی می‌تواند تعیین‌کننده باشد».

او تأکید کرده است که دولت باید در حوزه کاهش رکود و ایجاد رونق در تولید «شتاب بیشتر» و در زمینه اجرای توافق وین و «ثمراتش» نیز «پافشاری و تلاش» بیشتری داشته باشد.

رئیس مجلس دهم همچنین ضمن دفاع از ترمیم کابینه دولت حسن روحانی گفته است که بعضی نمایندگان اعتقاد دارند، باید در حوزه اقتصادی «همگرایی بیشتری در کابینه به وجود آید».

پس از انتخابات مجلس دهم برخی از چهره‌های سیاسی از جمله حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی خواستار اتخاذ تصمیم‌های جسورانه از سوی دولت حسن روحانی در حوزه اقتصاد و همچنین تغییر تیم اقتصادی دولت شده‌اند.

با این حال حسن روحانی روز پنج‌شنبه ۱۰ اردیبهشت، تأکید کرده بود که در حال حاضر قصد ندارد هیچ تغییری در ترکیب کابینه خود به وجود بیاورد.

«آرایش» اصولگرایان «متناسب با شرایط» و «موفق» نبود

آقای لاریجانی دراین مصاحبه همچنین گفته است که شورای ائتلاف اصولگرایان برای شرکت دراین ائتلاف از او دعوت کرده اما این دعوت «دیروقت» بوده است.

وی همچنین اعلام کرده که چند ماه پیش از انتخابات هفتم اسفند ۹۴، به نمایندگان جامعه روحانیت مبارز گفته بود که «آرایش» اصولگرایان «متناسب با شرایط» و «موفق» نیست.

آقای لاریجانی همچنین گفته است که او به همراه علی‌اکبر ولایتی، علی‌اکبر ناطق نوری و مرتضی مقتدایی، در ایام انتخابات سال گذشته می‌خواسته‌اند «جریان دیگری» را به وجود بیاورند.

او اضافه کرده «معتقد بودم آن کار می‌توانست خیلی علاج کند، چون متناسب با شرایط فعلی کشور بود. ما می‌توانستیم یک مشی عقلایی را برای اداره کشور پیگیری کنیم اما به دلایل مختلف بعد از مدتی نتوانستیم ادامه دهیم».

در ماه های منتهی به انتخابات هفتم اسفند ۹۴ گزارش‌هایی درباره برگزاری جلسات چهار نفره بین علی لاریجانی، مرتضی مقتدایی قائم مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و همچنین علی‌اکبر ناطق نوری، علی‌اکبر ولایتی دو چهره شناخته‌شده اصولگرا منتشر شده بود.

انتشار این خبرها البته واکنش منفی برخی رسانه‌های اصولگرا را به دنبال داشت.

تشکیل این جلسات در حالی بود که در ایام انتخابات شورایی به نام «شورای ائتلاف اصولگرایان» تشکیل شده و این شورا غلامعلی حداد عادل را به عنوان سخنگوی خود انتخاب کرده بود.

محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی، حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران، مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری و صادق محصولی وزیر کشور دولت محمود احمدی‌نژاد از دیگر اعضای این شورا بودند. شورایی که حاضر به حمایت از علی لاریجانی و برخی از چهره‌های نزدیک به او در انتخابات مجلس نشد.

در مقابل «ائتلاف امید» از علی لاریجانی در قم حمایت کرد و کاظم جلالی و بهروز نعمتی از چهره‌های نزدیک به او در فهرست این گروه در تهران قرار داشتند.

XS
SM
MD
LG