لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۲

مطهری: حل مشکلاتی چون ممنوع‌التصویری خاتمی وظیفه مجلس است


علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، ضمن ابراز امیدواری نسبت به حل موضوع ممنوع‌التصویری محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق ایران، گفت که «از وظایف مجلس است که برای حل این مشکلات و اصلاح روش‌های نادرست تلاش کند».

آقای مطهری روز یکشنبه، یکم فروردین، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایلنا، با اشاره به تأثیر حمایت آقای خاتمی در پیروزی فهرست امید، افزود: «هرچه بیشتر برای این افراد محدودیت ایجاد کنند، اثر معکوس خواهد داشت و مسئولان امنیتی باید در روش خود در برخورد با این مسائل، تغییر ایجاد کنند».

او در پاسخ به سؤالی درباره امیدواری به حل مشکل ممنوع‌التصویری آقای خاتمی در مجلس دهم، گفت: «به هرحال همیشه باید امیدوار بود ... اما فارغ از این، از وظایف مجلس است که برای حل این مشکلات و اصلاح روش‌های نادرست تلاش کند».

آقای مطهری پس از انتخابات هفتم اسفند ۹۴ نیز در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که هدف از ممنوع التصویر کردن آقای خاتمی، تأثیرگذار نبودن او در انتخابات بوده اما این اقدام تأثیرگذاری آقای خاتمی را بیشتر کرده است.

مسئولان قوه قضائیه ایران از زمستان سال ۹۳ اعلام کرده‌اند که انتشار تصاویر و خبرهای محمد خاتمی ممنوع است.

به گفته غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، پس از اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، «دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی» بر اساس اختیاراتی که به استناد مصوبه ۲۹۸ این شورا داشته، آقای خاتمی را «ممنوع‌التصویر» کرده است.

با این حال حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز یکشنبه ۱۶ اسفند ۹۴ و یک روز قبل از سخنان آقای اژه‌ای تأکید کرده بود که دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در این باره مصوبه‌ای نداشته و اگر هم چنین مصوبه‌ای داشت، «غیرقانونی بود».

پس از آن نیز اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور ایران، روز چهارشنبه ۲۶ اسفند، گفت که دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و رئیس این شورا هر دو اعلام کرده‌اند که مصوبه‌ای در این رابطه وجود ندارد.

محمد خاتمی در پیامی ویدئویی ضمن دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات، انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ را «گام اول» و انتخابات مجلس را «گام دوم» خوانده بود.

ساعاتی پس از انتشار پیام آقای خاتمی در وب‌سایت اشتراک‌گذاری فیلم «آپارات»، صفحه اینترنتی این پیام از دسترس خارج شد و در آدرس آن اعلام شد که این صفحه «به دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوی مجرمانه اینترنتی» از دسترس خارج شده است.

«بنای ما حمایت از نامزد اصلح است»

آقای مطهری در بخش دیگری از سخنان خود درباره مرحله دوم انتخابات مجلس نیز گفت: «با بررسی نامزدهای باقی‌مانده در لیست امید ... هرجا احساس کنیم نامزد اصلحی باقی‌مانده، حمایت خواهیم کرد».

وی اضافه کرد: «بنای ما حمایت از نامزدهای اصلح است که ممکن است این افراد، اصلاح‌طلب باشند یا اصولگرای معتدل».

علی مطهری در مرحله اول انتخابات مجلس دهم فهرست انتخاباتی «صدای ملت» را جدا از فهرست‌های اصولگرایان و اصلاح‌طلبان، معرفی کرده بود.

نام غلامعلی حداد عادل و محمدرضا عارف، سرلیست‌های اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در حوزه انتخابیه تهران، در بین نامزدهای مورد حمایت فهرست صدای ملت قرار نداشت.

با این حال آقای مطهری در فهرست مورد حمایت اصلاح‌طلبان و حامیان دولت حسن روحانی با عنوان فهرست امید، قرار داشت و پس از محمدرضا عارف به عنوان نفر دوم در تهران انتخاب شد.

محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و تعدادی از چهره‌های اصلاح‌طلب تأکید کرده‌اند که نامزدهای این گروه باید در مرحله دوم انتخابات، حداقل ۴۰ کرسی مجلس را کسب کنند و منتخبان مورد حمایت این گروه، «فراکسیون امید» را در مجلس دهم تشکیل دهند.

به گفته حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور، این وزارتخانه تاریخ‌های ۲۷ فروردین یا ۱۰ اردیبهشت را برای برگزاری مرحله دوم انتخابات در ۲۱ استان و برای ۶۹ کرسی باقیمانده مجلس، به شورای نگهبان پیشنهاد کرده است.

XS
SM
MD
LG