لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۲

انتخاب هیئت رئیسه موقت مجلس دهم چه پیامی با خود داشت؟


روز یکشنبه مجلس دهم هیئت رئیسه موقتخود را برگزید. پس از رأی‌گیری، از مجموع ۲۷۹ آرای داده شده علی لاریجانی رئیس پیشین مجلس با ۱۷۳ رأی به عنوان رئیس، مسعود پزشکیان با ۱۵۴ رأی و محمد دهقان با ۱۳۶ رأی به ترتیب به عنوان نواب اول و دوم هیأت رئیسه موقت مجلس دهم انتخاب شدند.

محمدرضا عارف نامزد اصلاح طلبان برای ریاست مجلس تنها ۱۰۳ رای آورد.

مجلس همچنین از میان ۱۲ منتخب که برای تصدی دبیری هیأت رئیسه موقت مجلس دهم نامزد شده بودند، غلامرضا کاتب، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، اکبر رنجبرزاده، عبدالکریم حسین‌زاده، ناصر موسوی‌لارگانی و احمد امیرآبادی‌فراهانی را به عنوان دبیران هیئت رئیسه موقت مجلس دهم انتخاب کرد.

رضا حقیقت‌نژاد روزنامه‌نگار در ترکیه نتایج انتخابات هیئت رئیسه موقت مجلس را چندان دور از پیش‌بینی‌ها نمی‌داند اما به رادیو فردا می‌گوید انتخاب چند عضو از گروه تندروها غیرقابل انتظار بود.

علی لاریجانی در اولین سخنرانی خود پس از انتخاب به عنوان رئیس موقت مجلس دهم با تکرار مطالب پیام آقای خامنه‌ای به نمایندگان مجلس دهم سیاستگذای منطبق با اوضاع سیاسی در منطقه و حل مشکلات اقتصادی کشور را از وظایف اصلی نمایندگان خواند.

روز شنبه هم رهبر جمهوری اسلامی در پیام به مجلس که توسط رئیس دفتر رهبری در صحن مجلس خواهنده شد، از نمایندگان خواسته بود که در تصمیم گیری‌های خود اوضاع حساس منطقه و وضعیت نابسامان اقتصادی کشور را مد نظر داشته باشند.

رضا حقیقت‌نژاد در پاسخ به این پرسش که انتخاب هیئت رئیسه موقت مجلس چه پیام سیاسی و روانی برای جامعه می‌تواند داشته باشد به رادیو فردا می‌گوید اگرچه تأثیر منفی انتخاب آقای لاریجانی به اندازه انتخاب احمد جنتی به ریاست مجلس خبرگان نیست اما این انتخاب می‌تواند این پیام راداشته باشد که نباید خیلی انتظار خاصی از مجلس داشت.

احسان مهرابی روزنامه‌نگار در برلین بر این باور است که آنچه برای دولت حسن روحانی مهم است مجلس است و نه انتخاب هیئت رئیسه مجلس.

گزارش جواد کوروشی از انتخاب هیات رییسه موقت مجلس
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:49 0:00
لینک مستقیم

رئیس موقت مجلس دهم از بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان مجلس دهم در شعب پانزده گانه تا عصر روزدوشنبه خبر داد و گفت مجلس، فردا جلسه علنی ندارد.

هیئت رئیسه دائم مجلس دهم پس از بررسی اعتبار نامه دوم سوم منتخبان برای مدت یکسال انتخاب می‌شود.

XS
SM
MD
LG