لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۸

روحانی: بداندیشانی به بهانه دور زدن تحریم، پول ملت را غارت کردند


حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، با تأکید بر اینکه ادامه تحریم‌های بانکی غرب باعث برگشتن ایران به «۶۰ سال پیش» می‌شد، گفت که «بداندیشانی به بهانه دور زدن تحریم، پول ملت را غارت کردند».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای روحانی با اشاره به تأثیر تحریم‌های غرب علیه بانک‌های ایران گفت: «ما داشتیم به حدود ۵۰-۶۰ سال پیش برمی‌گشتیم، رفتیم به صراف و صرافی و به سراغ چمدان و پول در چمدان».

او روز شنبه ۲۴ بهمن، در پنجاه و پنجمین مجمع سالیانه بانک مرکزی تأکید کرد که «بداندیشانی در شرایط سخت تحریم به بهانه دور زدن تحریم، پول این ملت را غارت کردند».

براساس توافق اتمی وین در قبال محدود شدن برنامه اتمی جمهوری اسلامی تحریم‌های غرب علیه ایران برداشته شده است.

از جمله به دلیل تحریم‌ها قطع شدن سیستم «سوئیفت»، ایران قادر نبود پول ناشی از درآمدهای نفتی خود را از طریق شبکه بین‌المللی بانکی به داخل منتقل کند و یا مبادلات دیگر بانکی را انجام دهد. سیستم‌ بین‌المللی ایمن، یا همان سوئیفت، برای مبادله پیام‌های مالی میان بانک‌ها به کار می‌رود.

در این زمینه ناصر حکیمی، مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی ایران، ۱۳ بهمن ماه، اعلام کرده بود که ۹ بانک ایرانی دوباره به شبکه «سوئیفت» پیوسته‌اند.

«عده‌ای از وجود تحریم‌ها نفع مادی می‌بردند»

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که اگر کسی از رفع تحریم‌های غرب علیه ایران خوشحال نباشد، باید «در ایرانی بودن او، شک کرد».

او اضافه کرد: «مگر امکان دارد که یک ایرانی وطن‌دوست... از برداشته شدن تحریم‌ها خوشحال نباشد، البته عده‌ای بودند که از وجود تحریم‌ها نفع مادی می‌بردند».

رئیس‌جمهور ایران پیش از توافق اتمی وین نیز گفته بود که «دلالان تحریم» باید «به فکر شغل دیگری باشند».

او همچنین در مرداد ۹۳ نیز تأکید کرده بود که عده‌ای «تحت نام دور زدن تحریم‌ها، نفت را دادند به عده‌ای و بردند و خوردند و ملت ایران را دور زدند».

در ماه‌های گذشته تعدادی از منصوبان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ضمن انتقاد از قراردادهای امضا شده بین ایران و کشورهای غربی، دولت حسن روحانی را متهم کرده‌اند که دارایی‌های به دست آمده از لغو تحریم‌ها را برای واردات کالاهای مصرفی و گشودن راه «نفوذ» غرب در ایران استفاده می‌کند.

از جمله کاظم صدیقی، امام جمعه تهران، ضمن انتقاد از قراردادهای امضا شده در سفر رئیس‌جمهور ایران به فرانسه گفته بود که «تحریم نعمتی بود که قدر آن را ندانستیم».

پیش از آن نیز محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، اتفاقات سفر آقای روحانی به فرانسه و ایتالیا را «خنجری بر پیکر اقتصاد مقاومتی» خوانده و گفته بود که «سازمان‌های اطلاعاتی غرب برای رسانه‌ای کردن» خبر امضای قرارداد فروش بیش از ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافربری ایرباس به ایران «هزینه کرده‌اند».

در مقابل اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، این سخنان را «ظلم به اقتصاد مقاومتی و رهبری» توصیف کرده بود.

«اقتصاد مقاومتی» اصطلاحی است که رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان او برای توصیف اقتصادی بدون وابستگی به کشورهای خارجی استفاده می‌کنند.

براساس گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «هیچ تردید ندارم... موفقیتی که مردم ما به دست آوردند در سایه عنایت حق بود».

در همین حال خبرگزاری تسنیم، به نقل از آقای روحانی نوشت که «می‌گویند با برجام دولت برای ملت رفاه بیاورد، مگر ما برجام را آورده‌ایم؟ ما خادم مردم هستیم، برجام را خدا آورد».

این خبرگزاری اما ساعاتی پس از انتشار این خبر اعلام کرد که این بخش از سخنان آقای روحانی از وب سایت ریاست جمهوری ایران حذف شده است.

XS
SM
MD
LG