لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۰

افزایش حامیان توافق در سنا به ۳۴ نفر؛ راه برای استفاده احتمالی از حق وتو باز شد


با اعلام حمایت سناتور دموکرات باربارا میکولسکی از توافق هسته‌ای ایران، تعداد حامیان توافق در سنا به حدنصابی رسید که باراک اوباما بتواند از حق وتو در مقابل مخالفت احتمالی کنگره با توافق هسته‌ای ایران استفاده کنند.

خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و رویترز، بعد از ظهر چهارشنبه ۱۱ شهریور، خبر دادند که خانم میکولسکی ۷۹ ساله که طولانی‌ترین سابقه نمایندگی سنا را در میان سناتورهای زن دارد، حمایت خود را از توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی اعلام کرده است.

به این ترتیب و با رسیدن شمار سناتورهای حمایت کننده به ۳۴ نفر، مخالفان توافق در کنگره نخواهند توانست آرای لازم برای مقابله با وتوی احتمالی رئیس‌جمهور را در کنگره به دست آورند.

پیشتر در روز سه‌شنبه دو سناتور دموکرات دیگر، یعنی باب کیسی و کریس کونز، به صف حامیان توافق هسته‌ای پیوسته بودند و این اعلام حمایت به این دلیل اهمیت داشت که هر دو سناتور مواضع سختی در مورد ایران داشتند.

گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز حاکی از آن بود که به ویژه اعلام حمایت سناتور کونز می‌تواند از اهمیت زیادی در تصمیم‌گیری دیگر سناتورهای دمکراتی که هنوز مصمم نیستند، برخوردار باشد؛ چرا که این عضو مهم کمیته روابط خارجی سنا، پیشتر نگرانی عمیق خود را از توافق احتمالی با ایران ابراز کرده بود.

علاوه بر آن سناتور کیسی نیز به خبرنگاران گفته بود که گرچه هنوز در مورد توافق با ایران، عمیقاً با احتیاط برخورد می‌کند اما در نهایت به این نتیجه رسیده که حمایت از آن به سود امنیت ملی آمریکا است.

سناتور میکولسکی که اکنون حمایت او نقشی کلیدی را در پیش‌برد راهبرد اوباما در جلب همراهی با توافق هسته‌ای ایفا کرده است، از ۱۹۸۷ به عنوان یکی از دو منتخب ایالت مریلند در سنای آمریکا عضویت دارد اما پیشتر در اوائل مارس امسال (اسفند ۹۳) اعلام کرده بود که در پایان دوره کنونی نمایندگی‌اش در سنا خود را از این سمت بازنشسته می‌کند.

توافق هسته‌ای قرار است در روز ۱۷ سپتامبر، دو هفته دیگر، به رای گذاشته شود، و اکنون حامیان این توافق در سنا، در تلاش هستند که شمار موافقان را به ۴۱ نفر برسانند تا به این صورت برای اجرایی شدن توافق، نیازی به وتوی رئیس‌جمهور نباشد.

در میان سناتورهای دمکرات، در حال حاضر تنها دو نفر، چاک شومر و باب منندز، مخالفت علنی خود را با توافق ایران ابراز کرده‌اند.

در مجلس نمایندگان نیز حامیان به مجموع ۱۴۶ رأی نیاز دارندو تا اینجا بیش از ۹۰ نفر از دمکرات‌ها که در میان آنها گروهی از نمایندگان ارشد به چشم می‌خورند، حمایت خود را از توافق اعلام کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG