لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۶

تغییر امام جمعه شیراز پس از ۲۷ سال


محی‌الدین حائری شیرازی؛ نماینده ولی فیقه و امام جمعه پیشین شیراز
محی‌الدین حائری شیرازی؛ نماینده ولی فیقه و امام جمعه پیشین شیراز
آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی با پذیرش استعفای محی‌الدین حائری شیرازی در حکمی اسدالله ایمانی را به عنوان نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز منصوب کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای در این حکم که در رسانه‌های رسمی ایران انتشار یافت از «حضور پرثمر» آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی نماینده ولی فقیه و امام جمعه سابق شیراز قدردانی، و تأکید کرد که به دنبال «اصرار بر کناره‌گیری» آقای حائری با تغییر وی موافقت کرده است.

آیت‌الله ایمانی، امام جمعه جدید شیراز، ۶۱ ساله و اهل کازرون است و پیش از این سمت نمایندگی ولی فقیه و امام جمعه بوشهر را بر عهده داشت.

خبر تغییر نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز از چندی قبل در رسانه‌های ایران انتشار یافته بود.

ارگان گروه «انصار حزب‌الله» هفته گذشته خبر داد که امام جمعه شیراز برای چهارمین بار «در اعتراض به ادامه فعالیت یک مسئول دستگاه نظارتی استعفا داده و در نهایت هم تصمیم به مهاجرت به استان قم را گرفته است.»
دو هفته پیش نیز حائری شیرازی خود در نماز جمعه این شهر ضمن خداحافظی با نمازگزاران، گفت که « فقط برای تعویض نیروهای جدید و قدیمی » از سمت نمایندگی ولی فقیه و امامت جمعه شیراز استعفا داده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه باید این نمونه استعفاها در سطح کشور الگو باشد، گفت: « من زمانی استعفای خود را به مقام رهبری ارائه کردم که فردای آن روز قصد عمل جراحی داشتم و با خود اینگونه فکر کردم که حتماً نباید امام جمعه شهید شود یا فوت کند.»

اما برخی رسانه‌ها اخبار دیگری در خصوص تغییر امام جمعه شیراز منتشر کرده‌اند و از جمله ارگان گروه «انصار حزب‌الله» هفته گذشته به نقل از «یکی از نزدیکان آیت‌الله حائری» خبر داد که امام جمعه شیراز برای چهارمین بار «در اعتراض به ادامه فعالیت یک مسئول دستگاه نظارتی استعفا داده و در نهایت هم تصمیم به مهاجرت به استان قم را گرفته است.»

محمدباقر ولدان رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان فارس ضمن تأیید مهاجرت آیت‌الله حائری شیرازی به قم، به خبرگزاری ایسنا گفت: «ایشان به دنبال نخبه‌پروری است و از چند هفته قبل به قم هجرت کرده و تنها روزهای جمعه و شنبه را در استان فارس حضور دارند.»

آقای ولدان گفت که آقای حائری شیرازی ار مدتی پیش قصد استعفا داشته و «حدود ۴۰ روز قبل، ایشان در مراسم ضیافت ناهاری به میزبانی آیت‌الله خامنه‌ای، موفق شدند موافقت معظم له را برای استعفا جلب کنند.»

وی در عین حال تأکید کرد که استعفای آقای حائری « ناشی از خستگی و بازنشستگی نیست.»

این مقام شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان فارس همچنین بحث انتقال قدرت در استان فارس را رد کرد و گفت: «در استان فارس هیچ بحث انتقال قدرتی مطرح نیست.»

با صدور حکم انتصاب آیت‌الله ایمانی به نمایندگی ولی فقیه در استان فارس از سوی رهبر جمهوری اسلامی به دوره ۲۷ ساله امامت جمعه و نمایندگی ولی فقیه آیت‌الله حائری شیرازی خاتمه داد. وی از سال ۶۰ و پس از ترور آیت‌الله دستغیب با حکم آیت‌الله خمینی به این سمت منصوب شده بود.

از اتهام مافیای فارس تا اصرار بر کناره‌گیری

در اسفند ماه سال ۸۶ عبدالله شهبازی محقق و که در تأسیس چند مرکز تحقیقاتی با وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی همکاری کرده است، ضمن انتشار اسنادی در یک کتاب با عنوان «زمین و انباشت ثروت» آیتالله حائری شیرازی را به فساد مالی، زمین خواری، و رهبری مافیای استان فارس متهم کرد.

از دیگر افراد بلندپایه‌ای که آقای شهبازی وی را در شمار مافیای فارس به فساد مالی متهم کرده « سرتیپ پاسدار عبدالعلی نجفی » فرمانده سپاه حفاظت انصارالمهدی بود.

آقای نجفی که به مدت ۱۰ سال فرمانده بسیج فارس بود از مهرماه سال ۸۴ فرماندهی سپاه انصار المهدی را بر عهده گرفت که از جمله مأموریت‌های آن حفاظت از رییس جمهوری اسلامی، محمود احمدی‌نژاد است.

محی‌الدین حائری شیرازی در عین حال از آخرین امامان جمعه‌ای است که در سال‌های نخست پس از انقلاب با حکم آیت‌الله خمینی به این سمت منصوب شده بودند.
در پنجم آبان ماه سال جاری خبرگزاری مهر خبر داد که «در ادامه تغییرات در ‏سپاه پاسداران سردار عبدالعلی نجفی فرمانده سپاه حفاظت انصار المهدی از سمت خود برکنار و‏‎ ‎سردار خوش‏نواز در حال حاضر سرپرستی این فرماندهی را بر عهده دارد‏‎.‎‏»

عبدالله شهبازی در زمان انتشار اسناد و وارد کردن اتهام فساد مالی به امام جمعه شیراز و فرمانده سپاه حفاظت از شخصیت‌ها به نقل از یک مقام ارشد خبر برکناری آنها در آینده نزدیک را نیز منتشر کرده بود.

محی‌الدین حائری شیرازی در عین حال از آخرین امامان جمعه‌ای است که در سال‌های نخست پس از انقلاب با حکم آیت‌الله خمینی به این سمت منصوب شده بودند.

شورای سیاستگذاری ائمه در سال‌های اخیر شناسایی و پیشنهاد امام جمعه برای شهرها و مراکز استان‌ها به رهبر جمهوری اسلامی را بر عهده دارد.

به گفته رضا تقوی، دبیر این شورا در حال حاضر ۶۰۰ امام جمعه در ۶۰۰ شهر کشور فعالیت می‌کنند.
XS
SM
MD
LG