لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

فوتبالیست‌های نابینای ایرانی قهرمان جهان شدند


چهارمین دوره رقابت‌های جهانی نابینایان و کم‌بینایان جهان با ۹ مدال طلا، ۱۰ نقره و ۱۰ برنز برای ورزشکاران ایرانی به پایان رسید.

این رقابت‌ها به میزبانی آنتالیا برگزار شد و بیش از ۱۵۰۰ ورزشکار از ۴۶ کشور جهان طی شش روز در رشته‌های مختلف به مصاف هم رفتند.

ایران نیز با ۵۰ ورزشکار نابینا و کم‌بینا در آنتالیا حضور داشت. در تمام سال‌هایی که از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد، موفقیت ورزشکاران ایرانی در رقابت‌های معلولین یا نابینایان جهانی و پارالمپیک، همیشه بسیار چشمگیر‌تر از نتایج ورزشکاران ایرانی در مسابقات المپیک و جهانی بوده است.

این در حالی است که ورزشکاران نابینا و معلول ایرانی از تجهیزات ورزشی مناسب برخوردار نیستند و بسیاری از امکانات ویژه پزشکی، اجتماعی و ورزشی معلولین که در اروپا و امریکا نهادینه شده، در ایران ناشناخته مانده است.

فوتبال ایران شگفتی‌ساز شد

فوتبالیست‌های ایرانی، شگفتی‌ساز چهارمین دوره از رقابت‌های جهانی بودند. تیم ملی فوتبال نابینایان ایران در فینال رقابت‌ها برای دومین بار با فرانسه روبه‌رو شد و ضمن غلبه بر این تیم که نایب قهرمان جهان در سال ۲۰۱۰ است، به مقام قهرمانی دست یافت.

ایران در این مسابقه با نتیجه ۳ بر صفر به پیروزی رسید تا قهرمانی مقتدرانه‌ای را رقم بزند. فرانسه در مرحله گروهی نیز مقابل ایران ۳-۱ شکست خورده بود. هر ۳ گل تیم ایران را حمید شلهاوی‌زاده بازیکن خوزستانی به ثمر رسانده بود. فرانسوی‌ها با این نتیجه، مدال دوره قبل خود را تکرار کردند.

ایران همچنین در مرحله نیمه نهایی، با نتیجه ۲-۱ تیم قدرتمند چین قهرمان پارالمپیک ۲۰۰۸ پکن را از پیش رو برداشته بود. فرانسه نیز برای حضور در فینال، بر انگلستان غلبه کرده بود.

شاگردان سجاد حسین‌زاده، در بازی اول مقابل ترکیه به تساوی بدون گل رسیده بودند.

در تیم ملی فوتبال نابینایان و کم بینایان ایران، داود فرج‌پور، حجت مزارعی، مقصود قلی‌زاده، عبدالحمید شلهاوی‌زاده، بهزاد زاد علی اصغر، محمد کشتکار، کامبیز محکم، امیرپور رضوی، مرتضی معبودی و اسماعیل گلدوست بازی کردند.

یک ایرانی، قوی‌ترین نابینای جهان

تیم ملی پاور لیفتینگ ایران با ۵ مدال طلا، ۳ نقره و ۲ برنز موفق‌ترین رشته اعزامی بود. در این رشته ورزشی که کاملاً متکی به قدرت بدنی است، مجموع رکوردهای ورزشکاران در سه حرکت پرس سینه، اسکات پا و لیفت مرده، محاسبه می‌شود.

در دسته ۱۱۰ کیلو روحان احمدی با مجموع ۸۱۲ کیلو و پانصد گرم ضمن به جا گذاشتن رکوردی استثنایی و کسب عنوان قهرمانی، لقب قوی‌ترین مرد بازی‌ها را نیز نصیب خود کرد. حدنصاب او حتی از قهرمانی ایرانی دسته ۱۲۵ کیلوگرم یعنی اسماعیل رنجبر نیز بیشتر بود.

جواد قانع، حمید پاکباز و مهدی بهارزاده دیگر مردان طلایی ایران بودند. سجاد خالدان، محمد سلیمانی و جمشید می‌رشکاری نقره گرفتند.

سیدهادی حسینی و احد جواهری نیز سوم شدند.

نتایج سایر رشته‌ها

دوندگان ایران نیز ۲ طلا، ۴ نقره و ۶ برنز کسب کردند. علی الهی در پنج هزار متر و سجاد نیک پرست در پرتاب نیزه مدال طلا گرفتند.

در سایر مواد عرفان حسینی و مجدداً علی الهی این بار در ۱۰ هزار متر صاحب گردن آویز نقره شدند. هاجر تکتاز هم در پرتاب وزنه مثل امیر کمالی در پرش ارتفاع به نشان برنز رسید.

هاجر تکتاز نخستین سهمیه پارالمپیک لندن را برای کاروان ورزش ایران کسب کرد.

احمد رضا کاظمی در ۲۰۰ متر و تیم ۴ در ۴۰۰ متر امدادی مشکل از حمید ایمان‌پور، امیر کمالی، حسین سعیدی و سید حبیب حسینی برنز گرفتند.

مهدی اولادی در رشته پرتاب وزنه برنز گرفت و حمید اسلامی در ۱۵۰۰ متر نایب قهرمان شد.

یک طلا و ۲ نقره حاصل کار شطرنج باز‌ها بود. یک نقره و ۲ برنز هم جودوکا‌ها به گردن آویختند.

در ۹۰ کیلو، امیر می‌رحسن نتاج ابتدا مقابل نماینده ژاپن قهرمان بازی ‌های پاراآسیایی گوانگجو به برتری رسید. سپس آمریکا را برد اما به آرژانتین باخت و در گروه بازنده‌ها نماینده اسپانیا را شکست داد تا برنز بگیرد.

در ۱۰۰ کیلو حامد علیزاده نماینده‌های روسیه، آذربایجان و برزیل (قهرمان جهان) را برد و فینالیست شد اما در دیدار نهایی مقابل کره‌ جنوبی نتوانست به مسابقه ادامه دهد و به مدال نقره بسنده کرد.

در ۱۰۰+ کیلو هم حمزه ندری در دور اول تایلند را برد و دور دوم بر روسیه غلبه کرد. اما در دور سوم به ژاپن باخت و در گروه بازنده‌ها، دیگر نماینده روسیه را برد تا سوم شود.

موسی پورعباس در وزن ۷۳ کیلوگرم با شکست مقابل حریفان حذف شد.
XS
SM
MD
LG