لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۹

طرح لیبرمن برای برپایی کشور مستقل فلسطینی در مرزهای موقت


آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه راستگرای اسرائیل
آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه راستگرای اسرائیل
آویگدور لیبرمن، وزیرخارجه راستگرای اسرائیل، پیش‌نویس طرحی برای استقلال کشور فلسطین ارائه کرده است که این کشور را در مرزهای موقت، و نه دائمی، تعریف می‌کند.

طرح لیبرمن که روزنامه اسرائیلی هاآرتص، آن را در شماره یکشنبه منتشر کرده است، یهودی‌نشین‌های کنونی در شرق اورشلیم و کرانه باختری رود اردن را پس از استقلال کشور فلسطین، در زیر حاکمیت اسرائیل ترسیم کرده است.

مقامات رسمی اسرائیل گفته‌اند که این طرح لیبرمن در واکنش به تلاش پیگیرانه فلسطینی‌ها برای کسب شناسایی کشور مستقل فلسطینی از سوی جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی تهیه شده است.

در این زمینه یک مقام رسمی اسرائیل به آسوشیتدپرس گفت که این طرح هنوز تکمیل نشده و لیبرمن به روی آن کار می‌کند.

طرح لیبرمن تنها از حاکمیت فلسطینی‌ها بر ۵۰ درصد از کرانه باختری سخن می‌گوید، درحالی که در گذشته، یاسر عرفات و محمود عباس، رهبران پیشین و کنونی تشکیلات خود گردانی، طرح‌هایی را در مورد حاکمیت فلسطینی‌ها بر ۹۷ درصد اراضی فلسطینی را نیز رد کرده و استرداد همه سرزمین‌ها را درخواست کردند.

اسرائیل از سال ۱۹۶۷ سرزمین‌های فلسطینی نشین را در سلطه خود دارد هرچند که سال ۲۰۰۵ از سراسر غزه خارج شد.

فلسطینی‌ها که همواره تأکید کرده‌اند، هرگونه طرح برای تشکیل موقت کشور فلسطین را رد می‌کنند، سریعاً با برنامه جدید لیبرمن را نیز مخالفت کردند.

صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطینی، یکشنبه در واکنش به طرح لیبرمن گفت که «استقلال کشور فلسطین در راه است و این کشور یک واقعیت است و اسرائیل باید نخستین دولتی باشد که استقلال فلسطین را به رسمیت می‌شناسد».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، لیبرمن می‌کوشد تا تلاش فلسطینی‌ها را که در هفته‌های اخیر موفقیت‌هایی در کسب شناسایی استقلال کشور خود در جامعه جهانی به دست آورده‌اند، خنثی کند.

درحالی که اسرائیل و آمریکا شناسایی کشور مستقل فلسطین از سوی جامعه جهانی و دولت‌های مختلف را «اقدامی یکجانبه» و زیان‌بار برای روند صلح می‌دانند، کشورهای جهان بی‌اعتنا به این مخالفت‌ها، در ماه‌های اخیر هر چه بیشتر کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند.

پس از برزیل، آرژانتین، پرو، بولیوی و شمار چشمگیری از کشورهای آمریکای لاتین و آمریکای مرکزی، در روزهای اخیر نیز شیلی، گویان و سورینام کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناختند.

فلسطینی‌ها ابراز امیدواری می‌کنند که نه تنها به زودی هر ۳۴ کشور آمریکای لاتین و آمریکای مرکزی کشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسند، بلکه این روند به کشورهای اروپایی نیز سرایت کند.

همچنین، دمیتری مدودف، رئیس‌جمهور روسیه هفته گذشته در جریان دیدار از اریحا در کرانه باختری گفت که روسیه از سال ۱۹۸۸ کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخته است.

دولت اسرائیل در واکنش به این بیانیه رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که اسرائیل از شناسایی فلسطین از سوی روسیه از سال ۱۹۸۸ تا کنون هیچ خبر رسمی از مسکو نگرفته است.

میشل الیو ماری، وزیر خارجه فرانسه نیز که در روزهای اخیر از اسرائیل، کرانه باختری و نوار غزه دیدار داشت ، تأکید کرده است که «کشور مستقل فلسطین باید هر چه زود‌تر برپا شود».

یک دستاورد سیاسی مهم دیگر فلسطینی‌ها در روزهای اخیر، به اهتزاز درآمدن پرچم فلسطین بر فراز دفتر هیئت نمایندگی فلسطین در واشینگتن، پایتخت آمریکا، بود.

سلام فیاض، نخست‌وزیر تشکیلات خود گردان، در روزهای اخیر گفت که چشم‌انداز روشنی وجود دارد که تا اواخر تابستان، کشور مستقل فلسطین به عنوان عضو متساوی‌الحقوق به جمع اعضای سازمان ملل متحد بپیوندد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا سپتامبرگذشته ابراز امیدواری کرده بود که تا زمان تشکیل همایش بعدی مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر ۲۰۱۱، کشور فلسطین به عنوان جدید‌ترین عضو سازمان به جمع کشورهای مستقل ملحق شده باشد.

اما روند صلحی که آمریکا آن را با امیدهای فراوان آغاز کرد، تنها در پی سه دیدار نخست‌وزیر اسرائیل با رهبر تشکیلات خود گردان در دو هفته اول سپتامبر، با شکستی بزرگ مختومه شد.

در همین حال، محمود عباس، روز جمعه تأکید کرد که استقلال کشور فلسطین باید نتیجه تفاهم با اسرائیل باشد. ابومازن در مصاحبه با شبکه الجزیره، گفت که فلسطینی‌ها امکانی ندارند که بدون تفاهم با اسرائیل، استقلال کشور خود را اعلام کنند.

وی در عین حال نسبت به «عواقب خطرناک» نرسیدن فلسطینی‌ها به استقلال هشدار داد و گفت «انتفاضه مردمی» دیگری می‌تواند در راه باشد و آینده «آبستن تهدید‌ها» خواهد بود.
XS
SM
MD
LG