لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۰

شریعتمداری: سپاه اگر می‌خواهد نقشی در آینده داشته باشد، باید در کنار مردم بماند


فرمانده سپاه پاسداران به نقل از آیت‌الله خامنه‌ای به خبرگزاری فارس می‌گوید که «سپاه صرفاً نظامی نیست، بلکه یک سازمان امنیتی، فرهنگی، عقیدتی، سیاسی و نظامی است».

به گفته محمدعلی جعفری، «انقلاب اسلامی‌‌ همان اسلام ناب محمدی است که برای دفاع از آن، سپاه هیچ قید و محدودیتی را نمی‌شناسد.»

در این زمینه حسن شریعتمداری، تحلیلگر سیاسی در هامبورگ به رادیو فردا می‌گوید که این سخنان تفسیر دیگری از سپاه پاسداران و وظیفه آن است.

آقای شریعتمداری می‌گوید: «اینکه فرمانده سپاه نقش جدیدی را از زبان آیت‌الله خامنه‌ای در رابطه با سپاه تعریف می‌کند، در حقیقت‌‌ همان نقشی است که سپاه سال‌هاست بعد از فوت آقای خمینی دارد اجرا می‌کند وامروز یک پای مهم قدرت در ایران و شریک قدرت است.»

حسن شریعتمداری، تحلیلگر سیاسی در هامبورگ
وی ادامه می‌دهد: «آقای خمینی می‌گفت که سپاه با وجود اینکه باید از انقلاب اسلامی در مقابل خطرات حمایت کند ولی این حمایت نباید از جنس سیاسی باشد، برای اینکه سپاه، حق ورود به سیاست را ندارد. بیشتر منظور آقای خمینی این بود که اگر انقلاب اسلامی به وسیله دشمنانی خارج از مملکت و یا نیروهای مسلحی در داخل کشور، مورد هجوم قرار بگیرد، وظیفه سپاه این است که از کیان حکومت اسلامی دفاع کند.»

به گفته آقای شریعتمداری: «آقای جعفری به کلی منکر این نقش است. ایشان می‌گوید که محتوای جمهوری اسلامی، انقلاب اسلامی است و انقلاب اسلامی همیشه جریان دارد و وقتی ما می‌گوییم که سپاه حافظ انقلاب اسلامی است، معنایش این است که باید در همه عرصه‌ها، مثل عرصه نظامی، فرهنگی، امنیتی، اجتماعی و اقتصادی حضور داشته باشد و بر همه اشراف داشته باشد.»

فرمانده سپاه پاسداران، ولایت فقیه و سپاه را دو محور اصلی انقلاب اسلامی ارزیابی می‌کند و دلیل حملات به گفته او، دشمن، به این دو محور را اهمیت آنان می‌داند. به باور حسن شریعتمداری، این «برجسته کردن نقش سپاه در آرایش نیروهای سیاسی» در جامعه امروز ایران است.

آقای شریعتمداری در این باره می‌گوید: «ایشان در حقیقت سپاه را رسماً به عنوان پایه دوم قدرت در مقابل ولایت فقیه برمی کشد و به آن رسمیت می‌دهد و می‌گوید که به این دلیل ولایت فقیه و سپاه مورد هجوم هستند که این دو حافظ انقلابند. جالب‌تر از آن این است که نقش آقای خامنه‌ای را هم تعیین می‌کند و می‌گوید که بیشتر، وظیفه رهبر انقلاب، حفظ جنبه‌های معنوی انقلاب است.»

وی ادامه می‌دهد: «فرمانده سپاه، نقش سپاه را یک نقش کاملاً عملی در همه صحنه‌های اجتماعی ترسیم می‌کند و بنابر این رهبر را به گوشه‌ای تبعید می‌کند که فقط مانند یک پدر مهربانی باید بر سپاه یک اشراف معنوی داشته باشد. این مسئله نشان می‌دهد که تعادل نیرو‌ها در جمهوری اسلامی به جایی رسیده است که سخنگوی منافع سپاه می‌تواند به طور علنی نقش رهبر را محدود کرده و نقش خودشان را برجسته نماید و هیچ هم نگران عکس‌العمل‌هایی از سوی وفاداران به رهبر انقلاب نباشد. این اظهارات نشانه تعادل واقعی نیروی سپاه و نیروی رهبری در جامعه ایران است.»

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اعتراف به اینکه از شدت و گستردگی به گفته او- فتنه- غافلگیر شده است، گفته که بایستی با به اصطلاح، «فتنه» برخوردی نرم می‌شد، چون برخورد سخت قضایی با سران فتنه قابل توجیه نبود.

حسن شریعتمداری می‌گوید که همین عده به گفته آقای جعفری «قلیل» بودند که توانستند جبهه اصولگرایان را دچار بحران کنونی کنند.

آقای شریعتمداری می‌گوید: «آقای جعفری صحبت از فتنه - یعنی انتخابات سال ۸۸ و حوادث پس از آن - می‌کند و می‌گوید که این‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد جامعه هستند که به روش‌ها انتقاد داشتند و به اصل نظام وفادارند. او می‌گوید که اگر در تهران هم دو یا سه هزار نفری کمونیست و بی‌دین و بهایی وجود داشت و توانستند این‌ها را دور هم جمع کنند، کار مهمی نیست، ما با وجود اینکه آماده نبودیم از عهده آن‌ها برآمدیم.»

به گفته آقای شریعتمداری «خود آقای جعفری می‌داند که همین عده‌ای که به نظر ایشان قلیل بودند، باعث گسترش اختلاف به دامنه طیف خودی‌ترین خودی‌ها شدند و امروز آقای احمدی‌نژاد و رهبر جمهوری اسلامی ایران و مجلس را در مقابل هم قرار داده‌اند. همین عده قلیل باعث ریزش داخلی در درون نظام شده‌اند و این پس لرزه‌های حضور‌‌ همان عده‌ای است که به نظر ایشان قابل توجه نبودند و سپاه توانسته است که از عهده آنان برآید.»

وی نتیجه‌گیری می‌کند: «از همین گفته ایشان معلوم می‌شود که حدود اشراف سپاه به این جامعه چقدر است؟ و چقدر سپاه واقعاً مایل است که واقعیت‌های موجود را درک کند و بر اساس واقعیات موجود، منافع خودش را حفظ کند. در صورتی که سپاه به عنوان یک شریک قدرت اگر بخواهد در آینده ایران نقش مثبتی را ایفا کند، باید حقایق جامعه را‌‌ همان طور که هست درک و دریافت کند و در کنار مردم باشد.»

وی ادامه می‌دهد: «درحقیقت سپاه باید حساب خود را از عاملینی از حکومت، که تحمل و هزینه آنان می‌تواند سپاه را هم در آینده ایران به یک "دشمن مردم" تبدیل کند، و مردم در آینده ایران، خواستار انحلال آن باشند، جدا کرده و خود را از این وضع نجات دهد. آقای جعفری نشان می‌دهد که رهبر لایقی به عنوان سخنگوی منافع سپاه نیست.»

فرمانده سپاه پاسداران در گفت‌و‌گوی خود با خبرگزاری فارس، توان رزمی سپاه را آنچنان تشریح می‌کند که گویا این نیرو قدرت مقابله با هر گونه نیروی خارجی از جمله اسرائیل و ناوهای جنگی آمریکا در منطقه را دارد.
XS
SM
MD
LG