لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۹

پیکر کوهنورد ایرانی در کوه‌های جنوب روسیه پیدا شد


کوه البروس
کوه البروس
گزارش‌ها حاکی است که ۲۵ روز بعد از ناپدید شدن یک کوهنورد ایرانی به همراه همنورد لهستانی‌اش در ارتفاعات «البروس» روسیه، اجساد آنها سه شنبه، ۱۳ فروردین پیدا شده است.

بوریس تیلوف رئیس گروه تجسس و نجات البروس به خبرگزاری ریانوستی گفته است که اجساد این دو کوهنورد بعد از روزها جستجو نهایتا پیدا شده است.

سایت رسمی فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران نیز با تایید این موضوع، گزارش داد که پس از مساعد شدن شرایط جوی و از سرگیری اقدامات تیم‌های جست‌وجوی مستقر در منطقه‌ البروس، روز ۱۳ فروردین ماه پیکر کوهنورد ایرانی علی اسدی از شهر سرعین استان اردبیل و پاول گوستنسکی همنورد لهستانی‌اش در ارتفاع ۴۹۵۰ متری پیدا شد.

قله البروس در منطقه قفقاز روسیه با حدود پنج هزار و ۷۰۰ متر ارتفاع مرتفع‌ترین کوه غرب آسیا محسوب می‌شود.

سایت رسمی فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ایران پیشتر در روز سوم فروردین ماه گزارش داده بود که پس از اخبار واصله‌ در خصوص مفقود شدن علی اسدی در ارتفاعات البروس روسیه که به صورت شخصی اقدام به اجرای برنامه‌ی صعود نموده، فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی پیگیری‌هایی در خصوص فرآیند جست‌وجو و امداد انجام داده است.

بر اساس این گزارش اسدی و همنورد لهستانی وی ۱۸ اسفندماه تلاش خود را برای صعود به قله‌ البروس آغاز می‌کنند.

این گزارش می‌افزاید که در جریان این تلاش یک کوهنورد روسی که در حال فرود از قله بوده است آنها را در ارتفاع ۴۳۰۰ متری می‌بیند و به آن دو هشدار می‌دهد که هوا مساعد نیست و تأکید می‌کند در ارتفاع ۴۸۰۰ متری نیز شیب یخی خطرناکی وجود دارد و به آنها پیشنهاد می‌نماید که با هم به پایین برگردند، اما آنها تصمیم می‌گیرند به صعود خود به سمت قله ادامه دهند. در واقع این آخرین باری بوده است که این دو کوه‌نورد دیده شده‌اند.

بر اساس این گزارش یک تیم کوهنوردی دیگر به نام «ایرکوتسک» ۴ شب در پناهگاه ( ارتفاع ۵۰۰۰ متری) مستقر بوده‌اند اما هیچ اثری از آنها نمی‌بینند. در تمام این روزها نیز هوای منطقه البروس نامساعد، مه آلود، توام با بارش برف بوده است.

پیشتر رادیو صدای روسیه ۲۶ اسفندماه گزارش داده بود که وضعیت آب و هوایی نامساعد باعث اختلال در عملیات تجسس و نجات شده است.
XS
SM
MD
LG