لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۵

محاکمه چهار تن در باکو به اتهام «تروریسم و ارتباط با سپاه»


وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان
وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان
دادگاه عالی جرائم سنگین باکو چهار تن را به اتهام «تلاش برای انجام عملیات تروریستی و ارتباط با سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران» به حبس‌های طولانی مدت محکوم کرده است.

به گزارش روز دوشنبه، ۱۳ آذرماه خبرگزاری ترند آذربایجان از دادگاه عالی جرائم سنگین باکو، این افراد متهم شده‌اند که «با همکاری با سپاه پاسداران در صدد انجام عملیات تروریستی در باکو و شهرستانهای اطراف» در آستانه برگزاری مسابقات جهانی آوازخوانی «یوروویژن» بوده‌اند. محاکمه این افراد از ۲۵ آبان ماه شروع شده بود.

بر اساس این گزارش، چهار تبعه جمهوری آذربایجان هر کدام از ۱۲ تا ۱۴ سال به حبس محکوم شده‌اند.

وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان ۱۰ خرداد، طی اطلاعیه مطبوعاتی از بازداشت ۴۰ «تروریست» در شهرهای مختلف این کشور که در آستانه برگزاری مسابقه یوروویژن قصد ایجاد عملیات تروریستی و ضد امنیتی داشته‌اند، خبر داده بود.

بنا بر گزارش وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان، این گروه تروریستی به رهبری وقار پاداراف، قصد اخلال در امنیت مسابقه یوروویژیون در باکو و سوء قصد به جان الهام علی یف رئیس جمهور آذربایجان در جریان سفر ماه آوریل وی به شهر زاقاتالای جمهوری آذربایجان را نیز داشته‌اند. همه اعضای این گروه شهروند جمهوری آذربایجان بوده‌اند.

وزارت امنیت ملی آذربایجان گفته بود که در عملیات ضد ترور علیه این باند ۴۲ نفره تروریستی، که دو نفر آنها در جریان مقاومت مسلحانه در برابر ماموران امنیتی کشته شدند، مقادیر زیادی سلاح و مواد منفجره کشف شده بود.

یک هفته قبل از انتشار اعلامیه وزارت امنیت ملی آذربایجان، پنجاهمین دور مسابقه آواز یوروویژن با شرکت نمایندگان ۴۲ کشور در جمهوری آذربایجان برگزار شد.

وزارت امنیت ملی آذربایجان گفت که به خاطر اجتناب از تشویش و نگرانی مردم، ترجیح داده است که موضوع بازداشت این گروه تروریستی را بعد از مسابقه یورویژن اعلام کند.

روابط ایران و جمهوری آذربایجان در آستانه برگزاری مسابقات یوروویژن با تنشهای روزافزاونی مواجه شد و هر دو کشور سفیر خود را از کشور مقابل فراخواندند. دولت و برخی روحانیان بلندپایه ایران نسبت به آنچه که «رژه هم جنس گرایان» در کنار مراسم یورووِیژن برگزار می‌شد، به شدت اعتراض کرده بودند، اما دولت باکو گفته بود که چنین مراسمی هرگز برگزار نخواهد شد.

«مراسم دفاع از حقوق همجنسگرایان» بخشی از مراسم آوازخوانی یوروویژن است که همه ساله در کشور میزبان برگزار می‌شود، اما این مراسم در باکو برگزار نشد.

ایران اتهامات آذربایجان را «به شدت» رد کرده است.

۱۸ مهرماه سال جاری نیز یک گروه ۲۲ نفره دیگر که همگی شهروند جمهوری آذربایجان بودند و اواخر سال گذشته به اتهام «جاسوسی برای سپاه پاسداران ایران» بازداشت شده بودند، به حبس‌های طولانی مدت، از ۱۰ تا ۱۵ سال، محکوم شدند.

اخیرا روابط دوکشور بعد از دیدار محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران با الهام علی یف همتای آذربایجانی وی در جریان دوازدمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی، اکو، در باکو رو به بهبودی نسبی نهاده است. این اجلاس ۲۴ مهرماه برگزار شد و رؤسای جمهوری دو کشور در حاشیه این نشست دیدار دوجانبه انجام دادند.

محسن پاک آیین، سفیر جدید ایران در جمهوری آذربایجان که از مهرماه مسئولیت دیپلماتیک خود را در باکو آغاز کرده است، اوایل آذرماه در گفتگو با خبرگزاری ترند از عزم دو کشور همسایه برای گسترش روابط دوجانبه خبر داد.
XS
SM
MD
LG