لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۵

علیجانی: طولانی شدن مذاکرات به نفع دولت روحانی نیست


رضا علیجانی
رضا علیجانی

با اظهارنظرهای محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره احتمال ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک، می‌توان تمدید مهلت توافقنامه ژنو و ادامه مذاکرات ایران با کشورهای پنج به‌علاوه یک را قطعی دانست.

ادامه یافتن این مذاکرات، فراتر از سقف تعیین شده اولیه توافقنامه ژنو، چه آثاری بر فضای سیاست داخلی ایران بر جای خواهد گذاشت؟ بازیگران سیاسی در ایران به این موضوع چگونه خواهند نگریست؟

رضا علیجانی، تحلیلگر سیاسی و فعال سیاس ملی مذهبی مقیم پاریس در پاسخ به این پرسش‌ها تاکید می‌کند که به گمان او تمدید این مهلت کوتاه مدت خواهد بود، چراکه هم ایران و هم کشورهای طرف مذاکره ایران به ویژه آمریکا، تمایل دارند زودتر این مذاکرات به نتیجه برسد.

آثار اقتصادی مثبت به نتیجه رسیدن مذاکرات و واکنش‌های بازارهای ایران و همچنین نگرانی از تندروهای عرصه سیاست داخلی ایران و آمریکا از جمله دلایلی است که این فعال سیاسی ملی مذهبی برای اثبات تحلیل خود ارایه می‌کند.

رضا علیجانی، بر این باور است که حتی آیت‌الله خامنه‌ای از بابت نیروهای تندرویی که در میدان سیاست ایران حضور دارند تحت فشار است و تمایل دارد که هر چه زودتر از این مذاکرات خلاصی یابد.

به باور این تحلیلگر سیاسی مسایل ایران مقیم پاریس، اگر تمدید این مذاکرات طولانی شود از آنجا که گشایش فضای اقتصادی ایران را معلق نگاه می‌دارد، می‌تواند با یاس عمومی در جامعه همراه شود که آقای علیجانی تاکید می‌کند این یاس به نفع روند دموکراتیزاسیون ایران و همچنین دولت روحانی نخواهد بود:

لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG