لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۵

کوفی عنان از نمایندگی سازمان ملل برای حل بحران سوریه استعفا کرد


کوفی عنان از سمت خود به عنوان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران سوریه استعفا کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌بان گی مون دبیر کل سازمان ملل متحد پنجشنبه ۱۲ مرداد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که کوفی عنان به او گفته که پس از پایان دوره ماموریت خود نمی‌خواهد به حضور در این سمت ادامه دهد.ماموریت کوفی عنان در سوریه حدود یک ماه دیگر پایان می‌یابد.

کوفی عنان ۴ اسفند گذشته به سمت نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در سوریه برگزیده شد. اما طرح صلح شش بندی که به منظور پایان داده به بحران سوریه ارائه داد، زمینه‌ای برای اجرا نیافت. آتش‌بس میان نیروهای دولتی سوریه و مخالفان، نخستین بند از طرح صلح کوفی عنان است.

بان گی مون در بیانیه خود با ابراز «امتنان عمیق خود از شجاعت کوفی عنان» از تصمیم او برای پایان دادن به ماموریتش ابراز تاسف کرد.

او همچنین خاطرنشان کرد که مشورت‌های خود را با نبیل‌العربی دبیرکل اتحادیه عرب برای برگزیدن جایگزینی برای عنان «که بتواند تلاش‌ها برای صلح در سوریه را ادامه دهد» آغاز کرده است.

بان گی مون همچنین تاکید کرد که سازمان ملل متحد باید به تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه پایبند بماند. او در عین حال تاکید کرد که «ادامه شکاف در شورای امنیت سازمان ملل، مانعی در مسیر تلاش‌های دیپلماتیک ایجاد کرده و تلاش‌های نماینده ویژه را دشوار کرده است.»

از سوی دیگر کوفی عنان در کنفرانسی خبری با تاکید بر اینکه قانع کردن دولت و مخالفان در سوریه به توقف خشونت‌ها به شکلی هم زمان «ماموریتی شبه محال» است، گفت: «به دبیرکل سازمان ملل متحد و دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کردم که ماموریتم را پس از پایان زمان آن تمدید نکنند.»

به گزارش خبرگزاری رویترز کوفی عنان همچنین «ادامه شکاف و تبادل اتهام‌ها در داخل شورای امنیت سازمان ملل متحد» را یکی دیگر از دلایل تصمیم خود عنوان کرد.

او تاکید کرد که انتقال سیاسی در سوریه به معنی این است که بشار اسد باید دیر یا زود از قدرت در این کشور کنار رود.

واکنش‌های بین‌المللی

ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل متحد نسبت به استعفای عنان ابراز تاسف کرد. او به خبرنگاران گفت: «ما تصمیم او را می‌فهمیم.»

به گزارش خبرگزاری خبرگزاری اینترفکس چورکین افزود: «ما متاسف هستیم. با قاطعیت از تلاش‌های آقای عنان پشتیبانی کردیم. او همچنان یک ماه فرصت دارد و امیدواریم از این یک ماه با وجود امکانات اندک ‌‌نهایت استفاده را کند.»

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، انگشت اتهام را به سوی غرب به عنوان عامل استعفای عنان نشانه رفت و گفت: «غرب با پیشنهادهای معقول و متعادل» مطرح شده در شورای امنیت برای حل و فصل بحران سوریه مخالفت کرد.

کاخ سفید هم تاکید کرد استعفای عنان نشان‌دهنده شکست نظام بشار اسد در عمل به تعهدات خود و شکست روسیه و چین در تنبیه اسد از سوی شورای امنیت است.

روسیه و چین تا کنون سه بار قطعنامه‌های ارائه شده از سوی غرب به شورای امنیت برای افزایش فشارها بر بشار اسد را وتو کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جی کارنی سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «بشار اسد با وجود اعلام پایبندی خود به طرح صلح کوفی عنان اما به کشتن وحشیانه مردم خود ادامه داد.»

او همجنین افزود که همچنان معتقد است اسد باید از قدرت کنار برود اما ارسال سلاح به سوریه منجر به انتقال مسالمت آمیز قدرت در این کشور نخواهد شد.

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه نیز گفت که استعفای کوفی عنان نشان دهنده عمق فاجعه در سوریه است.

خبرگزاری دولتی سوریه هم به نقل از یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه این کشور گزارش داده که از استعفای کوفی عنان ابراز تاسف کرده است.
XS
SM
MD
LG