لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۳

۵۳ زخمی در بمب‌گذاری منطقه تحت نفوذ حزب‌الله در بیروت


 انفجار روز سه‌شنبه بیروت
انفجار روز سه‌شنبه بیروت
انفجار خودرویی بمب‌گذاری شده در حومه جنوبی بیروت پایتخت لبنان، منطقه‌ای که پایگاه اصلی حزب‌الله به شمار می‌آید، دستکم ۵۳ زخمی برجای گذاشت.

این انفجار که صبح سه شنبه ۱۸ تیر روی داده، جدی‌ترین چالش برای حزب‌الله از زمان مشارکتش در جنگ داخلی سوریه در حمایت از نظام حاکم بر این کشور به شمار می‌آید.

این انفجار که از سوی محافل داخلی و بین‌المللی محکوم شده در راستای سلسله حوادث امنیتی است که از زمان آغاز بحران سوریه در لبنان روی می‌دهد. مردم و گروه‌های سیاسی در لبنان به دو گروه مخالف و هوادار بشار اسد رئیس جمهوری سوریه تقسیم شده‌اند. این وضعیت تنش‌های مذهبی را در لبنان نیز افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی لبنان، ارتش این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد ساعت ۱۱ صبح به وقت محلی، خودرویی بمب‌گذاری شده در یک پارکینگ خودرو در منطقه بئر العبد در حومه جنوبی منفجر شد و باعث زخمی شدن ده‌ها نفر و وقوع خسارت‌های مادی شد.

پیش از آن یک منبع نظامی لبنانی به خبرگزاری فرانسه فته بود که انفجار در پارکینگ یک مرکز تعاونی وابسته به حزب‌الله به نام «مرکز تعاون اسلامی» روی داده است.

علی حسن خلیل، وزیر بهداشت لبنان، به خبرگزاری فرانسه گفته است که ۵۳ نفر در انفجار زخمی شده‌اند. او حال اکثر زخمی را «خوب» توصیف کرد و افزود: «۱۲ نفر همچنان در بیمارستان بستری هستند و دو نفر تحت عمل جراحی قرار گرفتند.»

شاهدان عینی می‌گویند انفجار در منطقه مسکونی پر ازدحام روی داده و دود سیاهی بالا منطقه حادثه را پوشاند.

این انفجار به تخریب برخی ساختمان‌ها و خورد شدن شیشه خانه‌ها و مغازه‌های نزیک محل حادثه انجامید.

شبکه المنار وابسته به حزب‌الله لبنان دقایقی پس از انفجار، خرابی‌های بزرگی در ساختمان‌های اطراف همراه با تجمع ساکنان بر گرد محل انفجار را به تصویر کشید. همچنین بلافاصله پس از انفجار، افراد غیر مسلحی از اعضای حزب‌الله که لباس شخصی بر تن داشتند اما مجهز به بی‌سیم بودند و بر گرد بازو‌هایشان نشان زرد بسته بودند، محل حادثه را محاصره کردند.

مروان شربل وزیر کشور لبنان هنگام بازدید از محل حادثه با اعتراض جوانان خشمگینی روبرو شد که تصاویر حسن نصر الله دبیرکل حزب الله را در دست داشتند. این جوانان معترض به سمت وزیر کشور اقدام به سنگ پرانی کردند که محافظان وزیر و نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان ناچار به شلیک هوایی شدند.

این نخستین انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در حومه جنوبی بیروت از ۹ سال پیش تا کنون است. در آن انفجار غالب عوالی یکی از رهبران حزب الله ترور شد.

میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان، در سخنانی که آن را خبرگزاری دولتی این کشور منعکس کرد، خواستار دور شدن از رفتارهای مشابه برای «دادن پیام‌های سیاسی» و احترام به امنیت شهروندان لبنانی شد.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر مستعفی لبنان، هم گفت که این انفجار یادآور «دوره‌های سیاه تاریخ لبنان است که لبنانی‌ها گمان کرده بودند دیگر بازگشتی برای آن نخواهد بود.»

سعد حریری، نخست وزیر اسبق لبنان، و از منتقدان حزب الله با «تروریستی» توصیف کردن انفجار، خواهان دور نگاه داشتن لبنان از تنش‌های خارجی شد که می‌تواند لبنان را به جنگ داخلی بکشاند.

علی المقداد، نماینده پارلمان لبنان، و از اعضای حزب الله گفته است که عاملان انفجار می‌خواهند در لبنان فتنه به پا کنند.

مروان شربل، وزیر کشور لبنانٔ هم پس از بازدید از محل انفجار اظهار داشت که هر کسی در پی این انفجار بوده، هدفی جز ایجاد جنگ میان سنی‌ها و شیعیان نداشته است.

حزب‌الله لبنان، گروهی شیعی است که از نظام علوی مذهب بشار اسد در سوریه حمایت می‌کند. این در حالی است که اکثر مخالفان حکومت سوریه سنی مذهب هستند.
XS
SM
MD
LG