لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۹

فلوید می‌ودر آمریکایی، فاتح «نبرد قرن» در بوکس


در گران‌ترین مسابقه بوکس تاریخ، فلوید می‌ودر آمریکایی موفق شد پس از ۱۲ راند مبارزه نزدیک بر مانی پاکیائو از فیلیپین غلبه کند. می‌ودر با این پیروزی، رکورد بی‌شکستی خود را تداوم بخشید.

می‌ودر ۳۸ ساله در بوکس حرفه‌ای هرگز متحمل شکست نشده اما در دوران فعالیت در بوکس آماتور، در المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا مغلوب شد. او در آن مسابقات که ۲۱ ساله بود برای تیم ملی آمریکا روی رینگ رفت تا مقابل دیدگان تماشاگران خودی به مدال برنز قناعت کند. فلوید در برابر سرافیم تودوروف از بلغارستان با نتیجه نزدیک ۱۰-۹ شکست خورد.

«نبرد قرن» در لاس وگاس برگزار شد و می‌ودر ۱۸۰ میلیون دلار به خاطر کسب پیروزی دریافت کرد. سهم پاکیائو هم ۱۲۰ میلیون دلار بود که در واقع، بالا‌ترین مبلغ پرداختی در تاریخ ورزش به یک بازنده است! گرچه هموطنان او معتقد بودند حقش پیروزی بوده. آنها این مسابقه را از پرده‌های نمایشگر ورزشگاه‌ها و اماکن عمومی کشورشان دیدند.

در رده‌بندی پردرآمد‌ترین ورزشکاران جهان، حتی پیش از این مسابقه هم فلوید می‌ودر با اختلافی چشمگیر بالا‌تر از سایرین بود. کریستیانو رونالدو و لیونل مسی در فوتبال، کوبی برایانت در بسکتبال، راجر فدرر در تنیس، تایگر وودز در گلف یا ستارگان فرمول یک، درآمدهای هیچکدام از این فوق ستاره‌ها قابل قیاس با مشتزن آمریکایی نیست.

بلیت تماشای مسابقه در بازار آزاد به سقف ۳۵۰ هزار دلار رسید تا در این خصوص هم رکورد تازه‌ای ثبت شود. حتی تماشای مسابقه از تلویزیون نیز تقریباً ۱۰۰ دلار برای بینندگان آمریکایی هزینه داشت. تلویزیون‌های اروپایی نیز مبالغی را برای پخش مسابقه از بینندگان خود دریافت کردند.

در محل برگزاری «نبرد قرن» ۱۶۵۰۷ تماشاگر حضور داشتند که بین آنها بسیاری از چهره‌های مشهور، ستارگان هالیوود و نامداران موسیقی نیز دیده می‌شدند که از حیث تعداد و تنوع، رکوردی برای مسابقات ورزشی است.

بخش‌هایی از گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های خبری جهان پیرامون این مسابقه، به ستارگانی اختصاص داشت که در لاس وگاس از نزدیک به تماشای مبارزه نشستند.

۹۰۰ جایگاه اطراف رینگ برای آنها بود. از جمله کلینت ایستوود، رابرت دنیرو، کریستین بیل، برادلی کوپر، دنزل واشنگتن، استینگ، پاریس هیلتون، بن افلک، جیمی فاکس و دونالد ترامپ.

از جمع ورزشی‌ها هم آندره آغاسی و همسرش اشتفی گراف که از بر‌ترین تنیس‌بازهای تاریخ هستند، ایواندر هالیفیلد و شوگر ری لئونارد بوکسور، تام برادرلی ستاره فوتبال آمریکایی، همچنین مایکل جردن و چارلز بارکلی دو غول تکرار نشدنی بسکتبال در تالار حاضر بودند.

یک شب قبل از مسابقه، مراسم وزن‌کشی نیز با هیجانی بی‌سابقه برگزار شد و قیمت بلیت برای تماشای چند ثانیه روی باسکول رفتن دو قهرمان، به ۸۰۰ دلار رسید!

این مسابقه، بار دیگر ورزش بوکس را به خبر اول ورزش جهان تبدیل کرد. موضوعی که در دهه ۶۰ میلادی کاملاً عادی بود. حالا نبرد می‌ودر با پاکیائو نشان می‌دهد هر زمان شبکه‌های بزرگ رسانه‌ای و حامیان قدرتمند مالی بخواهند، امکان جلب نظر تمام نقاط جهان برای پیگیری یک مسابقه بوکس وجود دارد.

XS
SM
MD
LG