لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۵

دو دانشمند آمریکایی برنده جایزه نوبل در رشته شیمی


رابرت لفکوویتز(راست) و برایان کوبیلکا(چپ)
رابرت لفکوویتز(راست) و برایان کوبیلکا(چپ)
دو دانشمند آمریکایی به نام‌های رابرت لفکوویتز و برایان کوبیلکا به خاطر تحقیقات در زمینه نقش پروتئین‌ها در هوشیاری سلول های بدن برای دریافت علائم خارجی و واکنش در قبال آنها روز چهاشنبه ۱۹ مهرماه، برنده جایزه نوبل در رشته شیمی شدند. این تحقیقات در تولید و کشف داروهای جدید و بهتر نقش موثری دارد.


به گزارش شبکه خبری سی بی‌اس سلطنتی علوم سوئد گفته است که این دو پژوهشگر در زمینه یک بخش از پروتئین‌های گیرنده در بدن انسان کشفیات بزرگی انجام داده‌اند.

حدود نیمی از دارو‌ها بر اساس قابلیت‌های دریافت و واکنش نهفته در این پروتئین‌ها عمل می‌کنند؛ بنابراین کشف‌های جدید در این زمینه به دانشمندان کمک خواهد کرد تا داروهای موثرتری تولید کنند.

در بدن انسان حدود هزار نوع از این ترکیبات پروتئینی دریافت‌کننده وجود دارد. برخی از این دریافت‌کننده‌های علائم و احساس‌ها در ناحیه بینی، زبان و چشم قرار دارند و به ما کمک می‌کنند تا از حس بویایی، چشایی و شنوایی خود استفاده کنیم.

رابرت لفکوویتز ۶۹ ساله از پژوهشگران موسسه تحقیقات پزشکی هوارد هیوز و پروفسور دانشگاه پزشکی کارولینای شمالی است.

برایان کوبیلکا ۵۷ ساله و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا است.
رابرت لفکوویتز از طریق تماس تلفنی خطاب به یک کنفرانس خبری در شهر استکهلم گفت که از دریافت این جایزه بسیار هیجان‌زده است. رابرت کفکوویتز گفت هیچ خبر نداشته که کمیته انتخاب برندگان این جوایز وی را نیز در نظر گرفته‌اند ولی در هر صورت دریافت چنین جایزه‌ای همیشه برایش یک تصور زیبا بوده است.

برایان کوبیلکا نیز گفت که پس از دوبار تماس تلفنی کمیته نوبل با منزل وی در ساعت دو و نیم بامداد این خبر را دریافت کرد. وی افزود که در تماس دوم او موفق شد با پنج تن از اعضای کمیته تلفنی صحبت کند و با توجه به لهجه سوئدی این افراد در پایان باور کرد که این موضوع جدی و یک شوخی تلفنی نیست.

به گزارش شبکه خبری سی بی‌اس کمیته انتخاب جوایز نوبل در بیانیه خود گفته است که نحوه کنش و واکنش سلول‌ها در مقابل محیط و انطباق خود با شرایط جدید، به عنوان مثال تاثیر آدرنالین در افزایش فشارخون و تشدید ضربان قلب، همواره یکی از اسرار علم پزشکی بوده است.

دانشمندان تصور می‌کردند که لایه‌های سطحی این سلول‌ها نوعی گیرندگی در مقابل هورمن‌ها دارند. رابرت لفکووتیز با استفاده از اشعه رادیواکتیو توانست این بخش گیرنده را شناسایی کرده و به مرور روش کار و تاثیرگذاری آنها را کشف کرد.

تحقیقات برایان کوبیلکا نیز نشان داد که یک خانواده بزرگ از این سلول‌های پروتئینی گیرنده وجود دارند که اکنون «گیرنده‌های جی متصل به پروتئین» نامیده می‌شوند.

رئیس انجمن شیمی آمریکا گفت: «این جوایز کمک موثری خواهند بود برای ادامه تحقیقات دانشوران در زمینه شناخت سیستم‌های شمیایی زیستی که در بدن انسان وجود دارند. هر دوی این دانشمندان نقش مهمی در شناخت بهتر از بیماری‌ها ایفا کرده و این موفقیت کمک موثری خواهد بود برای تولید داروهای بهتر.»

اعلام برندگان جوایز نوبل امسال از روز دوشنبه آغاز شد. جایزه نوبل پزشکی به دو دانشمند بریتانیایی و ژاپنی به خاطر تحقیقات آنها در زمینه ژنتیک اعطا شد. روز سه شنبه نیز جایزه نوبل فیزیک به یک دانشمند فرانسوی و یک دانشمند آمریکایی به خاطر تحقیقات در مورد ذرات کوانتوم اعطا شد.

سایر جوایز نوبل در روزهای آینده مشخص خواهند شد از جمله جایزه نوبل در رشته ادبیات و جایزه صلح نوبل که برنده آن روز جمعه اعلام می‌شود.
XS
SM
MD
LG