لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۷

گروه تماس لیبی شورشیان این کشور را به رسمیت شناخت


استانبول روز جمعه
استانبول روز جمعه
گروه تماس لیبی روز جمعه اعلام کرد شورشیان این کشور را به عنوان دولت مشروع این کشور به رسمیت می‌شناسد و از سرهنگ قذافی بار دیگر خواست از قدرت کناره‌گیری کند.

در چهارمین نشست گروه تماس لیبی که روز جمعه در استانبول ترکیه برگزار شد، آمریکا و کشورهای غربی و کشورهای منطقه شورای ملی انتقالی شورشیان لیبی را به رسمیت شناختند و بدین ترتیب عرصه را برای معمر قذافی هر چه بیشتر تنگ کردند.

گروه تماس لیبی شامل آمریکا و ۳۲ کشور از کشورهای عضو ناتو، اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب است.

این گروه با اعلام این که شورای ملی انتقالی را نهاد «مشروع» اداره کننده لیبی می‌داند، تصریح کرد قذافی «باید مطابق با گام‌های ترسیم شده، که به طور علنی اعلام خواهد شد، از قدرت کنار برود.»

گروه تماس همچنین تصریح کرده است که «رژیم قذافی، به هیچ عنوان نهاد مشروعی در لیبی نسیت.»

بدین ترتیب راه برای رفع توقیف دارایی‌های لیبی باز شده و این اموال می‌تواند در اختیار شورشیان این کشور قرار گیرد.

در چهارمین نشست گرره تماس لیبی، از جمله هیلاری کلینتون، ویلیام هیگ، آلن ژوپه و فراکنو فراتینی، وزیران خارجه آمریکا، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا شرکت داشتند.

در این نشست آندری فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو نیز حضور یافته بود.

به رسمیت شناخته شدن شورای ملی انتقالی افزون بر اینکه یک موفقیت چشمگیر برای شورشیان لیبی است، راه را برای میلیاردها دلار کمک به آنها هموار می‌سازد.

از رهگذر این تصمیم، آمریکا می‌تواند مبالغی از ۳۰ میلیارد دلار دارایی توقیف شده دولت قذافی را در اختیار شورشیان بگذارد.

هنگامی که هیلاری کلینتون در نشست استانبول از تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن شورشیان لیبی خبر داد، با استقبال گسترده حاضران در جلسه مواجه شد.

هیلاری کلینتون با بیان اینکه رژیم قذافی از منظر واشینگتن فاقد مشروعیت است، اظهار داشت که تا تشکیل دولت انتقالی در لیبی آمریکا شورای ملی انتقالی را به رسمیت می‌شناسد.

بر اساس قطعنامه ۱۹۷۳ شورای امنیت سازمان ملل که روز پنجشنبه، ۲۶ اسفندماه، تصویب شد، جامعه جهانی مى‌تواند از «تمام ابزارهاى موجود» براى جلوگیرى از حمله نیروهاى وفادار به معمر قذافى، به غیرنظامیان و مخالفان استفاده کند.

این قطعنامه پس از آن صادر شد که به دنبال گسترش اعتراض‌های ضد حکومتی در لیبی، نظامیان این کشور با استفاده از تجهیزات سنگین از جمله هواپیماهای جنگنده به سرکوب معترضان روی آورده بودند.

حملات هوایی کشورهای غربی به نیروهای وفادار به معمر قذافی از اواخر اسفند ماه سال گذشته خورشیدی آغاز شده و همچنان ادامه دارد و از سوی دیگر مخالفان مسلح رهبر لیبی که کنترل بخش شرقی این کشور را در اختیار دارند، با استفاده از پشتیبانی هوایی ناتو همچنان به نبرد خود با نیروهای وفادار به معمر قذافی ادامه می‌دهند.
XS
SM
MD
LG