لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۹

ساخت گوش از دنده‌های یک پسربچه ناشنوا


کیران سورکین
کیران سورکین

پزشکان انگلیسی موفق شده‌اند با استفاده از دنده‌های یک پسربچه که به طور مادرزادی بدون گوش به دنیا آمده بود گوش بسازند.

به نوشته روزنامه بریتانیایی دیلی میل، کیران سورکین (Kieran Sorkin)، پسربچه ۹ ساله‌ای است که ناشنوا به دنیا آمده بود و به علت یک نارسایی نادر اندام گوش در او به طور کامل رشد نکرده بود و درنتیجه به جای گوش دو لاله‌گوش کوچک در دو سوی سر وی وجود داشت.

پزشکان هدف عمل جراحی هفته پیش بر روی کیران را بیشر «زیبایی» دانسته‌اند اما، به کمک چند عمل جراحی اولیه و یک سمعک، کایرن رفته رفته شنوایی خود را به دست آورده است. بدون کمک فوق این پسربچه ۹ ساله همچنان ۹۰ درصد ناشنوا باقی می‌ماند اما اینک، به گفته دیوید سورکین - پدر کیران - او «می‌تواند صدای وزش باد و جیک جیک پرندگان را بشنود».

‪کیران خود پیش از انجام عمل جراحی بر روی گوش‌هایش به روزنامه انگلیسی زبان گاردینگفت: «همیشه‌ می‌خواستم گوش‌های بزرگی داشته باشم و حالا دیگر قرار است به آرزویم برسم.» بعد از اتمام عمل جراحی کیران با کمک پدر و مادرش از گوش‌های جدید خود عکس «سِلفی» گرفت.

پدر کیران هم در شادی پسر خود شریک بود و بعد از انجام جراحی گفت که او و همسرش «از خوشحالی در آسمان‌ها هستیم». وی در ادامه افزود: «برای ما خیلی مهم بود که [انجام عمل جراحی] تصمیم کیران باشد. و فکر می‌کنم در بهترین زمان از سن رشد وی این عمل انجام شد.»

کیران با نوعی نارسایی به دنیا آمد که در نتیجه آن گوش بیرونی به طور ناقص رشد می‌کند و از هر ۱۰۰۰۰۰ نوزاد انسان یکی به آن دچار می‌شود.

اعضای تیم پزشکی که بر روی کایرن عمل جراحی را انجام دادند بعد از شش ساعت موفق شدند با کِشت غضروف دنده‌های دو طرف قفسه سینه این کودک و تغییر شکل آن به صورت دو گوش، اندام نهایی را در جای خود پیوند بزنند.

پزشکان برای طراحی گوش‌های جدید کیران از شکل گوش‌های مادر او استفاده کردند تا مدلی هرچه نزدیکتر به گوش‌هایی را داشته باشند که کارن می‌توانست به هنگام تولد داشته باشد.

متخصصان گوش‌های آماده را زیر پوست سر کایرن کارگذاشته و سپس با استفاده از نوعی مَکِش پوست را به شکل برجستگی‌های گوش در‌آوردند.

دکتر نیل بولسترود، سرپرست تیم جراحان در توضیح درباره این عمل به گاردین گفت: «عمل بازسازی دوجانبه بعضی مواقع به شکل دو مرحله‌ای انجام می‌‌شود و هر گوش را به طور جداگانه بازسازی می‌کنیم. اما برای کایرن هردو گوش جدید را در یک زمان ساختیم. این تصمیم به ما کمک کرد که هر دو گوش را به طور یکسان آماده کنیم و بهترین نتیجه ممکن را به دست آوریم.»

XS
SM
MD
LG