لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۲۸

سگ‌ها هم حسودی می‌کنند


از قدیم گفته‌اند که سگ بهترین دوست آدمی است و بر پایه پژوهشی جدید در آمریکا به نظر می‌رسد که سگ‌ها برای حفظ این رابطه صمیمی می‌کوشند و بابت آن «حسودی هم می‌کنند».

به گزارش خبرگزاری رویترز، پژوهشگران در گزارش تحقیق یاد شده توضیح داده‌اند که سگ‌ها توانایی احساس نوعی «حسادت» ساده را دارا هستند. نتایج این پژوهش در نشریه علمی «پلوس وان» منتشر شد. این نخستین آزمایشی است که درباره حسادت در سگ‌ها انجام شده است.

کریستین هریس، محقق و متخصص روانپزشک از دانشگاه کالیفرنیا و یکی از نویسنده‌های گزارش فوق، اظهار داشت که این تحقیق اختصاص حسادت به بشر را رد می‌کند؛ به گفته او این پژوهش دیدگاه غالب احساس غبطه را به شکلی جدید بازتعریف می‌کند.

پژوهشگران در آزمایش یاد شده از صاحبان ۳۶ سگ کوچک خواستند که سه کار انجام دهند: وانمود کنند به یک سگ برقی (انیماترونیک) ابراز محبت می‌کنند، وانمود کنند به یک فانوس مخصوص هالووین محبت می‌کنند و درحالی که به سگ خود بی‌توجهی می‌کنند یک کتاب کودکان را با صدای بلند بخوانند.

در مرحله بعد محققان رفتار سگ‌ها در برابر این اعمال صاحبان‌شان زیر نظر گرفتند.

حدود ۸۰ درصد از سگ‌ها در واکنش به صاحبان خود که سگ اسباب بازی را در آغوش گرفته بودند، دوستِ انسانِ خود را لمس کردند و او را هل دادند، سگ‌ها تقریباً دو برابر زمانی که صاحبشان با فانوس بازی می‌کرد و چهار برابر زمانی که در حال مطالعه بود این رفتار را بروز دادند. رفتاری که به «حسادت به سگ اسباب بازی» تعبیر شد.

سگ اسباب بازی مورد استفاده در این تحقیق از نوعی بود که وق می‌زد، زوزه می‌کشید و دُمش را تکان می‌داد.

از مجموع سگ‌های شرکت‌کننده در آزمایش حدود یک‌چهارم به سگ‌اسباب‌بازی حمله کردند. فقط یک سگ پیدا شد که به فانوس و کتاب هم وق زد.

هریس در اطلاعیه‌ای که درباره نتایج تحقیق منتشر کرد توضیح داد که «نمی‌توانیم با قطعیت از تجربیات درونی سگ بگوییم اما آنچه به نظر می‌رسید آن بود که سگ‌ها تلاش می‌کردند از یک رابطه اجتماعی با اهمیت محافظت کنند».

پژوهشگران در نتیجه‌گیری تصریح کردند که سگ‌ها و چه بسا دیگر گونه‌های جانوری توانایی نشان دادن نوع اولیه از احساس حسادت را دارا هستند.

به گفته محققان احتمال دارد که حسادت به عنوان روشی برای پاسداری از رابطه جنسی حیوانات جفت شده در آنها به وجود آمده باشد، بر پایه نظریه دیگری حسادت نوزادان حیوانات را در کسب غذا و محبت پدر و مادر کمک می‌کند.

به گفته این محققان این احتمال هم وجود دارد که سگ‌ها در طول مدت زمان زیادی که در نزدیکی بشر زندگی کرده‌اند حس حسادت را کسب کرده باشند؛ چرا که، به گفته دانشمندان، «هرچه باشد این انسان‌ها بودند که در جریان تکامل هر دو گونه [انسان و سگ] تأمین کننده منابع (غذایی) بودند».

XS
SM
MD
LG