لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۸

تیم فوتبال امید ایران در راه پنجمین قهرمانی


تیم ملی زیر ۲۳ سال؛ عکس از سایت فدراسیون فوتبال ایران
تیم ملی زیر ۲۳ سال؛ عکس از سایت فدراسیون فوتبال ایران

از سوی سرمربی تیم ملی امید ایران، فهرست نهایی بازیکنان این تیم برای حضور در بازیهای آسیایی ۲۰۱۴ به میزبانی اینچئون اعلام شد. آخرین قهرمانی ایران در این رقابت‌ها ۱۲ سال قبل اتفاق افتاد. این تیم با حضور در این مسابقات، مهیای حضور در مسابقات مقدماتی المپیک ۲۰۱۶ خواهد شد.

مسابقات مقدماتی المپیک از اسفند آغاز می‌شود و هدف اصلی ایران صعود به این مسابقات است. آخرین حضور المپیکی ایران در بازی‌های ۱۹۷۶ مونترال بود. این تیم با وجود صعود به المپیک ۱۹۸۰ مسکو، حضور در آن مسابقات را تحریم کرد و به این ترتیب پس از انقلاب اسلامی هرگز در المپیک حضور نیافته.
بازی‌های آسیایی برای بازیکنان زیر ۲۳ سال در نظر گرفته شده و طبق قوانین، هر تیم می‌تواند از سه بازیکن بزرگسال استفاده کند اما ایران با هدف پشتوانه‌سازی بهتر، چنین قصدی ندارد و فقط از بازیکنان رده سنی امید بهره خواهد گرفت.

روزبه چشمی، محمدرضا اخباری شاد، کاوه رضایی، محمد ناصری، مهدی مهدی‌پور، یوسف وکیا، علی کریمی، مهدی شریفی، یعقوب کریمی، وحید حیدریه، حجت صدقی، محمد دانشگر، فرشید اسماعیلی، شهریار شیروند، محمدحسین کنعانی‌زادگان، مرتضی پورعلی گنجی، آرش رضاوند، محمدرضا خان‌زاده، احسان پهلوان و محسن مسلمان، بازیکنان ادواردو وینگادا سرمربی پرتغالی تیم امید ایران هستند.

در جمع نفرات دعوت شده، بازیکنانی مانند خانزاده از پرسپولیس، مهدی شریفی و علی کریمی از سپاهان، یعقوی کریمی از استقلال، کاوه رضایی از سایپا، مسلمان از ذوب آهن و پورعلی گنجی از نفت، مهره‌های کلیدی تیمشان در لیگ بر‌تر محسوب می‌شوند.

اردوی‌ نخست از بهمن پارسال آغاز شد. این تیم کارش را با ۶۰ بازیکن آغاز کرد تا با غربال تدریجی به فهرست اصلی برسد. بازیکنان ابتدا به اردوی تدارکاتی چین و پس از آن به بازی‌های آسیایی کره جنوبی اعزام می‌شوند که در قالب المپیکی و به صورت متمرکز، در رشته‌های مختلف برای مردان و زنان برگزار خواهد شد.

برخی تیم‌های لیگ برتری اعلام کرده بودند که قصد ندارند به تیم امید ایران بازیکن بدهند، پس از آن بود که اعلام شد، هر تیم حداکثر دو بازیکن در تیم اعزامی خواهد داشت تا رضایت باشگاه‌ها نیز جلب شود.
فوتبال ایران با کسب ۴ مدال طلا، ۲ نقره و یک مدال برنز پرافتخار‌ترین تیم تاریخ بازی‌های آسیایی در این رشته محسوب می‌شود. این تیم چهار سال قبل در دوره قبلی مسابقات با سرمربیگری غلامحسین پیروانی از دستیابی به مدال بازماند و با پذیرش دو شکست مقابل ژاپن و کره جنوبی در رده چهارم قرار گرفت.

مربیان خارجی ۲ طلا، یک نقره و یک برنز بدست آورده‌اند و مربیان ایرانی نیز دو طلا و یک نقره. فرانک اوفارل، علی پروین، منصور پورحیدری و برانکو ایوانکوویچ مربیانی هستند که با تیم ملی یا منتخب ایران موفق به کسب مدال طلا شده‌اند. مصطفی سلیمی و گئورگی سوچ مدال نقره و رنه سیموئز نیز یک مدال برنز به دست آورده‌اند.

پیروزی ۱۰بر یک مقابل افغانستان در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ پرگل‌ترین پیروزی ایران و شکست ۵-۰ مقابل کره جنوبی در بازی‌های آسیایی ۱۹۵۸ بد‌ترین نتیجه این تیم محسوب می‌شود.

بیشترین گل به ثمر رسیده در یک دوره مربوط به بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ است که ایران در هشت بازی ۲۴ گل به ثمر رساند. علی دایی با به ثمر رساندن ۱۲ گل بهترین گلزن ایران در تاریخ بازی‌های آسیایی است. دایی ۹ گل با تیم بزرگسالان و ۳ گل با تیم امید در این مسابقات به ثمر رسانده است

فرشاد پیوس با ۶ گل، غلامحسین مظلومی، علی موسوی و نیکبخت واحدی نیز با ۵ گل در رده‌های بعدی قرار دارند. البته نیکبخت هر پنج گل را وارد دروازه افغانستان کرده است.

فرشاد پیوس تنها بازیکن ایرانی در تاریخ بازی‌های آسیایی است که در سه دوره مختلف گلزنی کرده. او در بازی‌های آسیایی ۱۹۸۶با تیم مرحوم پرویز دهداری، ۱۹۹۰ با تیم علی پروین و ۱۹۹۴ با تیم استانکو برای تیم ملی گل زده. پیوس طی این سه دوره، با مهاجمانی از نسل‌های مختلف مانند عبدالعلی چنگیز، ناصر محمدخانی، عبدالصمد مرفاوی، علی دایی و علی اصغر مدیرروستا همبازی بوده.

اظهارات سرمربی امید ایران

وینگادا می‌گوید تیمش از هفت اردویی که داشته، تنها در یک اردو توانست تمام بازیکنان را در اختیار داشته باشد اما در دو اردوی تدارکاتی برون مرزی اردن و ارمنستان توانسته نقاط ضعف و قوت بازیکنان را شناسایی کند.

سرمربی سابق تیم ملی عربستان که سابقه هدایت باشگاه پرسپولیس را هم دارد، گفت: مطمئنم بعد از بازی‌های اینچئون، کارلوس کی‌روش از بین همین بازیکنان چند نفر را به تیم ملی اضافه خواهد کرد و این می‌تواند فرصتی مناسب برای سرمربی تیم ملی بزرگسالان باشد که عملکرد بازیکنان را در این مسابقات ارزیابی کند.

سرمربی تیم امید درباره احتمال حضور سردار آزمون و علیرضا جهانبخش در تیم امید گفت: تاکنون این دو بازیکن با تیم امید تمرینی نداشته‌اند. اگر آزمون و جهانبخش به ما ملحق شوند بسیاری از مشکلاتمان حل می‌شود اما رقابت‌های آسیایی زیر نظر فیفا برگزار نمی‌شود و باشگاه‌های این دو بازیکن، آنها را در اختیارمان قرار نمی‌دهند.

وینگادا در عین حال از حضور خود و کادر فنی در استان‌ها خبر داد و گفت: ایران بازیکنان زیادی دارد که عملکرد خوبی دارند و باید با شناسایی این استعداد‌ها و دعوتشان به اردوی تدارکاتی محک بخورند که در صورت برخورداری از صلاحیت، بی‌شک در تمرینات تیم امید حضور خواهند داشت.

او یادآور شد یکی از دلایلی که باعث شده سرمربیگری تیم امید را قبول کند، شکستن طلسم۴۰ ساله و گذر از ناکامی در راهیابی به المپیک بوده. زیرا زمانی که سرمربی تیم امید پرتغال بود نیز توانستند طلسم عدم صعود این تیم را پس از مدتی طولانی بشکنند و به المپیک آتلانتا صعود کنند.

XS
SM
MD
LG