لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۴

کوپا آمریکا؛ بدمستی، درگیری فیزیکی و شگفتی‌های فوتبالی


مرحله گروهی رقابتهای ۲۰۱۵ کوپا آمریکا با شگفتی‌ها، حاشیه‌ها و جنجال‌های فراوان به پایان رسید و چهار تیم مکزیک، ونزوئلا، اکوادر و جامائیکا از دور مسابقات حذف شدند.

این مسابقات در سال ۱۹۱۶ پایه‌گذاری شده و قدیمی‌ترین تورنمنت فوتبال دنیا محسوب می‌شود. در اولین و آخرین دوره اروگوئه توانسته جام قهرمانی را نصیب خود کند. این کشور سه میلیون نفری با ۱۵ جام قهرمانی، پر افتخارترین تیم تاریخ این مسابقات است.

آرژانتین ۱۴ دوره اول شده و جالب اینکه از سال ۱۹۹۳ تاکنون نتوانسته روی سکوی نخست بایستد. آنها آخرین‌بار با ستارگانی مثل گابریل باتیستوتا و دیگه سیمونه قهرمان شدند. به همین خاطر جراردو مارتینتو سرمربی فعلی آلبی سلسته می‌گوید حیف است نسل مسی، در هیچ

تورنمنت بزرگی به قهرمانی نرسد.

برزیل هشت دوره به قهرمانی رسیده. پاراگوئه و پرو دو تیم شگفتی‌ساز امسال هر کدام دو دوره اول شده‌اند. کلمبیا و بولیوی نیز یک بار به جام قهرمانی دست یافته‌اند.

این رقابت‌ها طی دوره‌های مختلف با وقفه‌های یکساله، دو ساله، سه ساله، چهار ساله، شش ساله و حتی هشت ساله برگزار شده. نام مسابقات در سال ۱۹۷۵ از قهرمانی آمریکای جنوبی به کوپا آمه‌ریکا تغییر یافته.

با توجه به اینکه حوزه آمریکای جنوبی

فقط ۱۰ کشور دارد، از جام ۱۹۹۳ دو کشور به عنوان مهمان تورنمنت دعوت می‌شوند که از خطه آمریکای مرکزی یا شمالی هستند. فقط در سال ۱۹۹۹ تیم ژاپن یک بار برای همیشه این قاعده را تغییر داد. مکزیک از جام ۹۳ پای ثابت تورنمنت بوده و در همان دوره نخست به فینال رسید.

شیلی میزبان جام ۲۰۱۵ هرگز قهرمان نشده و چهار بار در فینال، مغلوب رقبای خود شده. از آخرین حضورشان در فینال هم ۲۸ سال می‌گذرد. به همین خاطر چشم خود را به روی ماجرای رسوایی آرتورو ویدال بستند. تصمیمی که هیچ تیم حرفه‌ای در جهان نمی‌پسندد.

ویدال ستاره یوونتوسی شیلیایی‌ها در جریان تورنمنت همراه با همسرش به کازینو رفته و الکل نوشیده بود. سپس با اتومبیل فراری در بزرگراهی در جنوب سانتیاگو تصادف سنگینی را از سر گذراند که خسارتی شدید به اتومبیل زد و می‌توانست جان او را هم به خطر بیاندازد.

ویدال به بیمارستان سان لوئیس منتقل شد و انتشار تصاویر ماجرا، شهروندان این کشور را بهت‌زده کرد.

او مقابل دوربین‌ها گریست و از هموطنانش عذرخواست. سرمربی تیم ملی گفت با مسئولان فدراسیون به این نتیجه رسیده که ویدال را خط نزنند و تا پایان تورنمنت همراه تیم باشد.

ویدال تنها ستاره یاغی این تورنمنت نیست. نیمار برزیلی نیز مثل جام جهانی، در این جام هم نتوانست تیمش را تا پایان رقابت‌ها همراهی کند و جالب اینکه اگر در جام جهانی مقابل کلمبیا مصدوم شد، این بار هم مقابل کلمبیا دچار محرومیت شد.

درگیری‌های فیزیکی او در بازی با کلمبیا واکنش تند کنفدراسیون آمریکای جنوبی را در پی داشت. چهار جلسه محرومیت و ۱۰ هزار دلار جریمه.

برزیل با نتیجه یک بر صفر مغلوب کلمبیا شد. مهاجم بارسلونا پس از سوت پایان مسابقه با چند بازیکن حریف درگیر شد. کارلوس باکا مهاجم کلمبیا هم با نقش‌آفرینی در متن درگیری‌ها کارت قرمز گرفت تا غیبت او، مهم‌ترین عامل توقف کلمبیا در برابر پرو باشد.

در جام ۲۰۱۵ شیلی و بولیوی از گروه نخست صعود کردند. آرژانتین، پاراگوئه و اروگوئه سه تیم راهیافته به مرحله بعد از گروه دوم بودند. برزیل، پرو و کلمبیا هم از گروه سوم به دور بعد رسیدند.

تساوی آرژانتین مقابل پاراگوئه آنهم در حالیکه دو گل جلو بود، شکست کلمبیا مقابل ونزوئلا و سپس ناکامی برزیل در برابر کلمبیا از جمله شگفتی‌های بزرگ جام ۲۰۱۵ بوده.

در یک‌چهارم نهایی شیلی به مصاف پرافتخارترن تیم تاریخ تورنمنت خواهد رفت. اروگوئه امسال در غیاب لوئیز سوارز که هنوز محرومیت گاز گرفتن را سپری می‌کند، مدعی قهرمانی به نظر نمی‌رسد.

برنده بازی بولیوی و پرو نیز راهی نیمه‌نهایی خواهد شد که افتخاری بزرگ برای هر دو کشور است.

مصاف کلاسیک آرژانتین با کلمبیا و جدال برزیل با پاراگوئه، دیگر دیدارهای مرحله یک‌چهارم نهایی هستند. برنده این دو مسابقه در نیمه‌نهایی مقابل هم می‌ایستند.

XS
SM
MD
LG