لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

کشف ژن خاکستری شدن موها


در حالیکه برخی موهای خاکستری را نشانه زیبایی، خوشتیپی و جا افتادگی می‌دانند، بعضی‌ها هم با اقسام رنگ موها به جنگ آن می‌روند؛ چرا که موی خاکستری را نشانی عیان از بالارفتن سن می‌دانند.

نظر شما در این مورد هرچه باشد، دانشمندان برای نخستین بار توانسته‌اند ژنی را که عامل خاکستری شدن موهاست شناسایی کنند.

به گزارش رویترز، تحقیقات بر روی دی‌ان‌ای بیش از شش هزار نفر از ساکنان پنج کشور آمریکای جنوبی منجر به شناسایی ژنی شد که عامل خاکستری شدن موهاست.

محققان می‌گویند که خاکستری شدن به ژنی به نام «آی‌آراف۴» مربوط است. این ژن تنظیم‌کننده ملانین است؛ ملانین رنگدانه‌ای است که رنگ مو، چشم و پوست را تعیین می‌کند.

آندرس رویز-لینارس، از دانشگاه کالج لندن و از یکی محققان این مطالعه می‌گوید افرادی که نوع خاصی از این ژن را دارند، موهایشان در معرض خاکستری شدن است.

این محققان می‌گویند هر چند این ژن عامل موثری در تغییر رنگ موهاست، اما عوامل دیگری مثل استرس و تجربه‌های دردناک هم می‌تواند در تغییر رنگ ناگهانی موثر باشد.

با توجه به اینکه افراد در فرهنگ‌‌های مختلف مبالغ هنگفتی صرف رنگ کردن موهایشان و پنهان کردن موهای سفید و خاکستری می‌کنند، دانشمندان می‌گویند که شناسایی این ژن ممکن است به جلوگیری از خاکستری شدن مو کمک کند.

این تحقیق بر روی مردان و زنانی از کشورهای برزیل، کلمبیا،‌ شیلی، مکزیک و پرو انجام شده است. افراد شرکت‌‌کننده در این تحقیق ترکیبی از تبار اروپایی، آفریقایی و بومیان آمریکا بوده‌اند.

رویز-لینارس می‌گوید که ژنی که باعث زود خاکستری شدن مو می‌شود تنها در میان افرادی که ریشه‌های اروپایی دارند، دیده می‌شود. بدین ترتیب می‌توان توضیح داد که چرا سپیدی مو در میان اروپایی‌ها از سایر نژادها شایع‌تر است.

این تحقیق همچنین ژن‌های مسبب موهای فر، پرپشتی ریش، پرپشتی ابرو و ابرو‌های پیوستی را مشخص کرده‌ است.

XS
SM
MD
LG