لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۴

ستاد مبارزه با مواد مخدر: هر ساعت ۳۰ فروشنده و معتاد بازداشت می‌شود


براساس آخرین آمار‌های اعلامی از سوی پلیس و ستاد مبارزه با مواد مخدر روزانه ۱۳۶۹ کیلوگرم مواد مخدر در ایران کشف شده و در این رابطه هر ساعت به طور میانگین ۲۷ پرونده در رابطه با معتادان خطرناک و قاچاقچیان در نیروی انتظامی تشکیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر دوشنبه ۱۲ فروردین از کشف ۵۰۰ تن مواد مخدر در کشور در سال گذشته خبر داده است. براساس گفته طا‌ها طاهری بیشتر کشفیات مواد مخدر امسال را مخدرهای سنتی تشکیل می‌دهد. همچنین کشف مخدرهای صنعتی نیز نسبت به گذشته «بسیار افزایش یافته است» و آشپزخانه‌های تولید این ماده در کشور فعال هستند.

روزنامه جام جم نیز ۷ دی‌ماه ضمن انتشار «تازه‌ترین آمار‌ها از وضعیت اعتیاد در ایران» نوشته بود که ماده پرخطر «شیشه که ۶ ‌سال پیش جزء مواد مخدر پرمصرف نبود حالا به جایگاه دوم مواد مخدر مصرفی در ایران رسیده است».

خبرگزاری مهر در ادامه گزارش خود می‌نویسد که براساس اعلام آمار کشفیات مواد مخدر در سال ۹۱ روزانه به طور میانگین یکهزار و ۳۶۹ کیلوگرم مواد مخدر در کشور کشف شده است که برابر کشف هر ساعت ۵۷ کیلوگرم انواع مواد مخدر است.

به گفته پلیس، مواد مخدر از طریق مرزهای شرقی و دریا وارد و علاوه بر توزیع درکشور از طریق مرزهای غربی کشور به اروپا ترانزیت می‌شود.

بر اساس این گزارش، آخرین تحقیقات انجام شده توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان می‌دهد که یک میلیون و ۳۲۵ هزار ایرانی به مواد مخدر اعتیاد دارند؛ آماری که باید به آن براساس گفته فرمانده نیروی انتظامی ۷۰۰ هزار مصرف کننده تفننی را نیز اضافه کرد. معتادانی که میانگین سنی آنها ۲۱ سال اعلام شده است.

اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران، نیز اول اسفندماه سال گذشته تعداد معتادان در ایران را «در مجموع دو میلیون تن» و تعداد معتادان به الکل را نیز در ایران «حداکثر ۲۰۰ هزار تن» اعلام کرد.

خبرگزاری مهر می‌نویسد که در همین باره سردار مویدی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر با اشاره به کاهش دستگیری معتادان و قاچاقچیان مواد مخدر می‌گوید: پلیس در هر ساعت نزدیک به ۳۰ قاچاقچی و معتاد را شناسایی و دستگیر می‌کند به طوریکه در ۹ ماه نخست امسال نیز ۲۰۰ هزارنفر در ارتباط با مواد مخدر از سوی پلیس شناسایی و دستگیر شدند.

براساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی در سال ۹۱ روزانه ۱۱ معتاد به علت سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند. معتادانی که به گفته مسئولان مبارزه با مواد مخدر اکثرا جوان بوده و در بسیاری از موارد بی‌خانمان بوده‌اند.
XS
SM
MD
LG