لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۵

دو مدال طلا برای ایران در پارالمپیک لندن


 جلیل باقری: عکس از واحد مرکزی خبر
جلیل باقری: عکس از واحد مرکزی خبر
جلیل باقری در رقابت‌های پرتاب وزنه کلاس اف ۵۵ با شکستن رکورد بازی‌های پارالمپیک، نخستین مدال طلای ایران در این دوره از رقابت‌ها را کسب کرد.

باقری وزنه را به میزان ۱۱ متر و ۶۳ سانتی متر پرتاب کرد تا بالا‌تر از پرتابگران لهستان و انگلستان به نشان‌ زرین دست یابد. او پس از کسب مدال طلا به خبرنگاران گفت: مربیانم تلاش چند ماهه‌ای را برای آماده کردن من داشتند و این مدال را به آنها تقدیم می‌کنم.

نادر مرادی هم در رقابت‌های پاور لیفتینگ با مهار وزنه ۱۹۶ کیلوگرم توانست دومین مدال طلای ایران را به گردن بیاویزد.

مرادی در حرکت اول و دوم وزنه‌های ۱۹۲ و ۱۹۶ کیلو را مهار کرد تا قهرمانی خود را مسجل کند. او در حرکت سوم نتوانست وزنه ۲۰۳ کیلوگرمی را به ثبت برساند.

حمیدرضا آسترکی مربی این تیم پس از کسب مدال‌ طلای مرادی گفت: «ما روی او حساب ویژه‌ای می‌کردیم و مطمئن بودیم طلا می‌گیرد.»

کاروان ایران تا کنون دو طلا توسط جلیل باقری و نادر مرادی و یک مدال برنز توسط ساره جوانمردی در تیراندازی به دست آورده و فعلاً در رده چهاردهم جدول رده بندی مجموع مدال‌ها قرار دارد. چین، بریتانیا و استرالیا در رده‌های اول تا سوم قرار دارند.

ناکامی در جودو

در رشته جودو که ایران سه فرصت برای کسب مدال برنز داشت، در هر سه مسابقه ناکام ماند. حامد علیزاده در ۱۰۰ کیلو که در نیمه نهایی مقابل جودوکار کره‌ای شکست خورده بود، در دیدار رده‌بندی مقابل حریفی از برزیل بر روی تاتامی رفت و ضربه فنی شد.

هانی عساکره هم در دیدار رده بندی مقابل جودوکار آرژانتینی ضربه شد. عساکره که نمایندگان مغولستان و مکزیک را ضربه‌ کرده بود، خود در دیدار رده‌بندی مقابل خورخه لنسینا ضربه شد تا مدال پارالمپیک را از دست بدهد.

حمزه ندری هم در دیدار رده‌بندی ۱۰۰+ کیلو مقابل حریفی از کوبا قرار گرفت و با امتیاز وازاری این مبارزه را واگذار کرد.

خسرو گلکار سرمربی جودوی ایران پس از شکست‌های متوالی شاگردانش گفت: ‌ ندری خیلی عالی مبارزه کرد و بیش از حد انتظار ظاهر شد. اما عساکره در مسابقه سوم و آخرین مبارزه‌اش ۱۸۰ درجه فرق داشت. علیزاده نیز با ناداوری روبرو شد و اخطار اولش کاملاً بی‌مورد بود. داوران برای ۴ اخطاره کردن او وارد تاتامی شده بودند.

سرمربی تیم ملی جودوی نابینایان و کم‌بینایان در ادامه گفت: «خیلی بدشانس بودیم و برای اولین بار در طول هشت سال گذشته اینچنین با بدشانسی روبرو شدیم.»

در دیگر رشته‌های ورزشی، تنها نماینده تنیس با ویلچر ایران با شکست در نخستین دیدار خود از راهیابی به مراحل بالا‌تر باز ماند. حسین ممی‌پور مقابل تنیس باز لهستانی قرار گرفت و بازی را در دو ست با نتایج ۶ بر ۲ و ۶ بر ۱ واگذار کرد.

تیم ملی گلبال ایران هم در سومین بازی خود از گروه ب مقابل بلژیک به میدان رفت و ۸ بر ۶ شکست خورد. ایران که در دو مسابقه قبلی‌اش چین و کانادا را شکست داده بود، در چهارمین بازی به مصاف کره‌جنوبی خواهد رفت.

خوشبینی به فوتبال و تیرو کمان

زهرا نعمتی با غلبه بر حریف ترکیه‌ای به جمع چهار کماندار بر‌تر پارالمپیک لندن راه یافت. نعمتی در مرحله قبل نیز کماندار ایتالیایی را از پیش رو برداشته و با ثبت ۶۱۳ امتیاز رکورد پارالمپیک را نیز جابه‌جا کرده بود.

در فوتبال، بیژن ذوالفقارنسب سرپرست تیم ۷ نفره پارالمپیک ایران پس از پیروزی ۴ بر یک این تیم مقابل هلند گفت: بازیکنان در نیمه اول بازی خوب و منطقی از خود به نمایش گذاشتند. اما در نیمه دوم هلندی‌ها رو به خشونت آورده و بازی فیزیکی را در دستور کار خود قرار دادند. با این حال بازیکنان ما باهوش عمل کردند و با بازی محتاط خود کار عاقلانه‌ای کردند تا بتوانند در بازی بعد هم با سلامت و آمادگی کامل به میدان بروند.

بیژن ذوالفقار نسب همچنین درباره نوع معلولیت بازیکنان و قوانین خاص حاکم بر بازی‌های فوتبال پارالمپیک گفت: معلولیت‌ها طبقه‌بندی شده است و در جریان بازی باید رعایت شود. مثلا اگر بازیکنی که از زمین خارج می‌شود در کلاس اف ۳ باشد، بازیکنی که جایگزین او می‌شود هم باید در همین کلاس باشد. ضمن اینکه بازیکنانی که در زمین هستند باید با معلولیت‌های متفاوت حضور داشته باشند.
XS
SM
MD
LG