لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۷

رئیس انجمن سینماداران: فیلم‌های ما دیگر مخاطب را به سینما‌ نمی‌کشاند


محمد قاصد اشرفی، رئیس هیات مدیره انجمن سینماداران ایران روز پنجشنبه، ۹ آذر از شکست سینمای ایران در جذب مخاطب صحبت کرد و گفت: «باید این شکست را بپذیریم.»

آقای قاصد اشرفی که با وبسایت «خبرآنلاین» گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت: «سینما هزینه‌های زیادی دارد. گذشته از مخارج آب، برق، تلفن و حقوق پرسنل و ... هزینه هر صندلی سینما که نیاز به تعمیر داشته باشد، حداقل ۲۰۰ هزار تومان است و با تورمی که در حال حاضر وجود دارد یک سینمادار چطور باید این مخارج را بپذیرد و سعی کند سالن سینما را سر پا نگه دارد؟»

او افزود: «مخاطب سینمای ایران ریزش پیدا کرده است. فیلم‌های ما دیگر مخاطبان را به سینما‌ها نمی‌کشاند و باید این شکست را بپذیریم.»

در روزهای اخیر گزارش‌های فراوانی در رسانه‌های فارسی‌زبان درباره بحران در سینمای ایران منتشر شد. این گزارش‌ها معطوف به ضرب‌الاجل ۱۵ روزه انجمن سینماداران ایران به دولت بود که از تعطیلی سینما‌ها در صورت عدم رفع مشکلات مالی آنان خبر می‌داد.

در نامه‌ای که منسوب به انجمن سینماداران است و چند روز قبل خبرگزاری کار ایران (ایلنا) آن را منتشر کرد، جمعی از «سینماداران تهران و شهرستان» اعلام کردند که با توجه به «کاهش و بحران شدید ریزش مخاطب و عدم اکران فیلم‌های مناسب و هزینه‌های جاری سرسام‌آور نگهداری سالن‌های سینما» با شرایط بد اقتصادی مواجه شده‌اند و دیگر توان ادامه این شرایط را ندارند.

در این نامه که تاریخ ۲۳ آبان ۱۳۹۱ را بر پیشانی خود دارد، همچنین آمده است: «از این تاریخ به بعد از انعقاد قرارداد با کلیه دفا‌تر پخش اکران فیلم و پرداخت عوارض و مالیات‌های غیرمنصفانه که تحمیل شده به سینما‌ها معذوریم و چنانچه تا مدت ۱۵ روز تدابیر و تصمیماتی جهت رفع مشکلات عدیده که گریبان‌گیر سینماداران شده؛ اتخاذ نگردد، ناچارا کل سینماهای کشور به خصوص سینماهای بخش خصوصی یک جا تعطیل خواهند شد.»

این نامه واکنش‌های مختلفی را موجب شد و از آن جمله حبیب کاوش، سخنگوی شورای صنفی نمایش ضمن صحه گذاشتن بر «شرایط نامناسب اقتصادی» سینمای ایران از «دولت و مجلس برای رفع این بحران کمک خواست».

آقای کاوش در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اظهار داشت: «امیدوارم کمیسیون فرهنگی و دولت برای برطرف شدن این مشکل حمایت‌های لازم را انجام دهند. زیرا در غیر این صورت دیگر هیچ سالن سینمایی نخواهیم داشت و جشنواره فجر نیز بدون سالن نمایش می‌ماند.»

علیرضا سجادپور، معاون سازمان سینمایی کشور نیز از بررسی مشکلات سینماداران در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: «بخشی از معضلات پیش روی سینماداران مشکلاتی است که جامعه امروز با آن سر و کار دارد و ما با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تلاش می‌کنیم این معضلات برطرف شود.»

او همچنین از «انجام حمایت‌های جدید» خبر داد که به‌واسطه آن مشکلات سینماداران به‌زودی برطرف خواهد شد، اما هیچ اشاره‌ای به چگونگی این حمایت‌ها نکرد.

این در حالی است که رئیس هیات مدیره انجمن سینماداران در گفت‌وگوی امروز خود از عدم حمایت‌ دولت در این زمینه انتقاد کرد و گفت: «انجمن سینماداران مدت‌ها است که از دولت برای تجهیز سالن‌های سینما مساعدت می‌خواهد اما تاکنون دولت هیچ کمکی به سینماداران نکرده است. هیچ مصوبه یا قانونی هم وجود ندارد که یک سینمادار که هزینه زندگیش از راه فروش فیلم‌ها تامین می‌شود باید در چنین شرایط رکود اقتصادی چه کند.»

آقای قاصد اشرفی افزود: «دولت به ‌جای احداث سالن‌های سینمای جدید، حداقل سینما‌های فعال و موجود را تجهیز کند که سینماداران بتوانند منبع درآمدی داشته باشند و یا فکری به حال آنها شود.»

او در ‌‌نهایت گفت: «اگر وضع به همین منوال پیش برود، وضعیت سینما درسال ۹۲ بد‌تر از حال حاضر خواهد شد و دیگر نمی‌توان به آینده سینما امیدی داشت.»
XS
SM
MD
LG