لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۹

اسرائیل از مصر پوزش خواست


مرز مصر و اسرائیل در کوه‌های ایلات
مرز مصر و اسرائیل در کوه‌های ایلات
اسرائیل با هدف جلوگیری از بازگشت سفیر مصر از تل آویو، از این همسایه جنوبی خود پوزش خواست و تأکید کرد که «صلح با مصر را سرمایه مشترک استراتژیک می‌داند» و «هیچ تمایلی به ضربه زدن به نیروهای نظامی و امنیتی مصر ندارد».

همزمان درحالی که رسانه‌های مصری شنبه گزارش داده بودند که دولت انتقالی مصر سفیر خود را از اسرائیل فرا خوانده است، اما درگزارش‌های بعدی، دولت قاهره اعلام کرد که تنها این احتمال را بررسی کرده بود؛ امری که نشان داد که گزارش رسانه‌های مصری و برخی از خبرگزاری‌های غربی درباره ترک اسرائیل از سوی سفیر مصر، گزارش‌هایی زودهنگام بوده است.

ایگال پالمور، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل نیز شنبه گفت سفیر مصر، آقای رضا، همچنان در اسرائیل است، و افزود، «این یک واقعیت است که سفیر همچنان درمحل خدمت خود است».

رادیوی اسرائیل نیز گزارش داد که سفیر مصر، شنبه در سفارتخانه مصر در شهر تل آویو بود.

با وجود این، اهود باراک، وزیردفاع اسرائیل، شامگاه شنبه اعلام کرد که کشورش از جریحه دارشدن احساسات مصری‌ها متأسف است و آمادهٔ همکاری با ارتش مصر، برای انجام تحقیقات مشترک است.

تنش در مناسبات مصر و اسرائیل زمانی درگرفت که پنجشنبه گذشته در جریان حمله افراد مسلح به خودروهای اسرائیلی‌ها در جاده‌ای در شمال بندر ایلات، هشت اسرائیلی کشته شدند.

طی درگیری‌های مسلحانهٔ پس از این حملات نیز که میان نیروهای ارتش اسرائیل با افراد مسلح رخ داد، مرز مصر و اسرائیل در طول ساعاتی شاهد آتشباری شد.

ارتش مصر دقیقاً نگفته است که چند سرباز این کشور کشته شده‌اند؛ برخی رسانه‌های اسرائیل از مرگ دو سرباز سخن می‌گویند؛ رسانه‌های مصری به کشته شدن پنج سرباز اشاره دارند؛ خبرگزاری رویترز نیز مرگ پنج سرباز را درگزارش‌هایش ذکر می‌کند اما آسوشیتدپرس تلفات نظامیان مصری را سه نفر می‌داند.

ارتشبد بنی‌گانتس، رییس ستاد کل ارتش اسرائیل، پنجشنبه گفته بود که تروریست‌هایی که به اسرائیلی‌ها در جادهٔ ایلات حمله کردند، عامدانه برای گمراه کردن، یونیفورم نظامی سربازان مصری را به تن داشتند.

دولت انتقالی قاهره جمعه شب در پایان نشستی برای بررسی رخدادهای مرزی، خواست که اسرائیل از «سخنان و رویکردهای شتابزده» درقبال مصر دوری کند.

عصام شرف، نخست وزیر مصر، گفت که کشورش نمی‌تواند از خون سربازان خود بگذرد.

همزمان، عاموس گیلعاد، رییس دایرهٔ «سیاسی- امنیتی» در وزارت دفاع اسرائیل شنبه به رادیوی کشورش گفت، پیمان صلح مصر و اسرائیل «یک سرمایه استراتژیک» است، و نیز افزود که دوکشور همچنان به «بیشترین تماس برای حفظ این سرمایه راهبردی» ادامه می‌دهند.

بنا برگزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، همراه با اهود باراک، وزیر دفاع، و آویگدور لیبرمن، وزیرخارجه، درطول شنبه رایزنی‌های زیادی را برای حفظ مناسبات کامل دیپلماتیک با مصر به عمل آوردند.

همزمان، اسحاق له وانون، سفیر اسرائیل در قاهره، در مصاحبه‌هایی با رسانه‌های اسرائیلی گفت، کوچکترین قصدی برای بازگشت به اسرائیل ندارد و همچنان در محل خدمت خود درمصر می‌ماند.

شماری از مصری‌ها، بویژه اسلامگرایان، شنبه، برای دومین روز متوالی، در قاهره، اسکندریه و نیز در مرکز استان «الجیزه» دست به تظاهرات زدند و از سران کشورشان خواستند که سفیر اسرائیل را از قاهره اخراج کند و در دفاتر سیاسی اسرائیل در مصر را ببندد.

اینها در حالی است که یاسر عثمان، سفیر مصر در کرانه باختری، شنبه گفت، هم مصر و هم اسرائیل و حتی دولت حماس، تمایل قوی دارند که مانع از وخیم‌تر شدن اوضاع شوند و همگی برای آرام شدن وضع تلاش می‌کنند.

از فوریه، (بهمن)، که در نتیجه انقلاب ۱۸ روزه مردم مصر، حسنی مبارک، این همپیمان نزدیک اسرائیل و آمریکا، از قدرت کنار رفت، سفارتخانه اسرائیل در قاهره همچنان فعال مانده و سفیر، له وانون، هرگز قاهره را ترک نکرده است.

اسرائیل همچنین درتمامی این مدت کنسولگری خود را در بندر اسکندریه فعال نگاه داشته است.

ژنرال محمد حسین الطنطاوی، رییس شورای عالی نظامی مصر، یک روز پس از ساقط شدن نظام حسنی مبارک، تأکید کرده بود که حکومت نوین، پیمان صلح ۳۲ ساله با اسرائیل را محترم می‌شمارد.

در شش ماه اخیر،اسلامگرایان در مصر با یاری بادیه نشین‌ها دربخش شمالی صحرای سینای، پنج بار ایستگاه پمپاژ گاز را در خط لولهٔ انتقال گاز طبیعی مصر به اسرائیل منفجرکرده‌اند، هرچند که این آسیب به صادرات گاز مصر به اردن و لبنان نیز شدیداً لطمه زده است.

در همین حال، در شرایطی که خبرگزاری‌های غربی بامداد شنبه گزارش داده بودند که دولت حماس در غزه، آتش بس نانوشتهٔ دو سال و نیم اخیر خود با اسرائیل را «ملغی شده» خوانده و این امر دست راکت اندازهای وابسته به تشکل‌های مختلف را درحملات راکتی به اسرائیل باز‌تر کرده است، اما برخی از سران حماس شنبه گفتند که همچنان به این آتش بس وفا دارند.

رادیو اسرائیل نیز اعلام کرد که اسماعیل هنیه، نخست وزیرحماس در غزه، در تماس‌های بسیاری با سران سایرتشکل‌های مسلح فعال در غزه گفته است که باید از حملات راکتی به اسرائیل جلوگیری کرد تا وضع غزه وخیم نشود.

با وجود این حماس مسئولیت برخی از حملات راکتی به اسرائیل را برعهده گرفته است.

از عصر پنجشنبه که اسرائیل در واکنش به کشته شدن هشت شهروندش درحملات تروریستی در جادهٔ ایلات، عملیات هوایی علیه غزه را شدت بخشید، تعرض‌های راکتی بسیاری به شهرهای جنوبی اسرائیل صورت گرفته است.

ده‌ها نقطه اسرائیل مورد حمله راکتی قرارگرفت؛ هر ساعت برشمار راکت‌ها افزوده می‌شود و شامگاه شنبه با کشته شدن یک اسرائیلی در شهر بئرشبع و زخمی شدن شدید سه اسرائیلی دیگر، احتمال می‌رود که حملات هوایی اسرائیل به غزه نیز شدیدتر شود.

در باریکهٔ غزه نیز در هر حمله هوایی جنگنده‌های اسرائیل، شمار بیشتری از فلسطینی‌ها، بویژه نیروهای مسلح عضو «کمیته‌های مقاومت مردمی» کشته و تعداد بیشتری از غیرنظامی‌ها زخمی شده‌اند.

اتحادیهٔ عرب اعلام کرد که برای بررسی وضعیت غزه، یکشنبه نشست اضطراری برگزار می‌کند، و همزمان، محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی از شورای امنیت سازمان ملل نیز خواست برای رسیدگی به حملات اسرائیل به غزه جلسه فوق العاده تشکیل دهد.
XS
SM
MD
LG