لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۹

مارکز، خالق صد سال تنهایی دچار «فراموشی» است


برادر گابریل گارسیا مارکز تایید کرده است که خالق صد سال تنهایی دچار فراموشی شده و دیگر قادر به نوشتن نیست.

صد سال تنهایی مشهور‌ترین اثر گابریل گارسیا مارکز، بازگوکننده حوادثی به سبک رئالیسم جادویی که در روستایی بنام ماکوندو برای شش نسل یک خانواده اتفاق می‌افتد و زندگی خانوده‌ای را به تصویر می‌کشد که نمی‌توانند از پدربزرگ حواس پرت خود مراقبت کنند. داستانی که در بخشی از آن تعدادی از مردم دچار اپیدمی بی‌خوابی و فراموشی می‌شوند.

اکنون گابریل گارسیا مارکز، رمان نویس سر‌شناس و برنده جایزه نوبل ادبیات ۱۹۸۲، خود دچار فراموشی شده است. برادر کوچکترش جیمی اولین فرد از خانواده مارکز است که این خبر را تایید کرده، اما می‌گوید که در تلاش است که اسرار زندگی مارکز را پوشیده نگه دارد، نه بخاطر اینکه چیزی وجود دارد که مردم نباید بدانند، بلکه به این سبب که این اسرار مربوط به زندگی شخصی برادرش است و مارکز همیشه سعی داشته تا اسرارش را پنهان نگه دارد.

روزنامه گاردین گزارش کرده است که جیمی در جمع دانشجویان ادبیات در دانشگاه کارتاینا گفته است که برادر ۸۴ ساله‌اش مدام به او زنگ می‌زند و سئوالات پیش پا افتاده می‌پرسد.
وی با اشاره به اینکه برادرش از نوشتن دست کشیده است، می‌گوید که مارکز مشکل حافظه دارد و بعضا گریه‌ام می‌گیرد، چرا که حس می‌کنم دارم مارکز را از دست می‌دهم.

پیش از این شایعاتی پیرامون زوال حافظه مارکز در برخی رسانه‌ها منتشر شده بود، اما برای اولین بار است که یکی از نزدیکان وی این واقعیت را تایید کرده است.

جیمی که برای سخنرانی درباره رابطه‌اش با گابو، نامی که مارکز در زادگاه خود کلمبیا به آن خوانده می‌شود، دعوت شده بود، گفته است که بیشتر از این نمی‌تواند درباره بیماری برادرش سکوت کند. به گفته وی، وضع جسمانی مارکز خوب است، اما مدتهاست که به بیماری زوال حافظه دچار شده است.

به گفته وی، وضعیت جسمانی برادرش به رغم معالجه طولانی مدت سرطان لنفاوی وی که در سال ۱۹۹۹ کشف شد، بهتر است، اما این بیماری روند زوال حافظه بردارش را شتاب بخشیده است.

جیمی می‌گوید که زوال حافظه در خانواده آنها معمول بوده ، اما بیماری سرطان که مارکز را در آستانه مرگ قرار داده بود، وضعیت حافظه وی را بد‌تر کرده است. «شیمی درمانی زندگی او را نجات داد، اما باعث صدمه بر سلول‌ها و اعصاب وی شد که روند زوال حافظه را سرعت بخشید».

با این همه، به گفته جیمی، مارکز هنوز هم شوخ طبعی، خوشمزگی و شور و ذوق همیشگی خود را حفظ کرده است.

مارکز که هم اکنون در مکزیک زندگی می‌کند؛ بعد از انتشار آخرین رمانش، «خاطرات روسپیان غمگین من»، پنج سال است که اثر جدیدی منتشر نکرده است. مشهور‌ترین اثر وی «صد سال تنهایی» تاکنون بیشتر از ۳۰ میلیون نسخه به فروش رفت است.

تاکنون آثار متعددی از این رمان نویس شهیر، خالق سبک رئالیسم جادویی در ایران به چاپ رسیده، از جمله صد سال تنهایی، عشق سالهای وبا، پاییز پدرسالار، ساعت شوم، ژنرال در هزار توی خود. اما آخرین رمان وی، خاطرات روسپیان غمگین من، در سال ۱۳۸۶ بعد از انتشار در ایران، سریعا توقیف شد.

از این نویسنده چندین مجموعه داستان کوتاه نیز در به زبان فارسی چاپ و منتشر شده است.
جیمی می‌گوید که جای تاسف است که برادرش دیگر قادر به نوشتن و تکمیل دومین قسمت از زندگی نامه خود با نام «زندگی برای داستان گفتن»، یا اثر هنری جدیدی نیست. وی می‌گوید، فکر می‌کنم دیگر ممکن نیست، اما امیدوارم که اشتباه کرده باشم.
XS
SM
MD
LG