لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۷

سئوال «دلواپسان» مجلس از وزیر اطلاعات روحانی


پنج روز پس از سخنان محمود علوی، وزیر اطلاعات، درباره « تذکر رهبر جمهوری اسلامی به رسانه‌های دروغ پراکن» سوال ۴۲ نماینده مجلس ایران از وزیر اطلاعات درباره « اقدامات این وزارتخانه در زمینه برخورد با مصادیق تهدیدات امنیت ملی» اعلام وصول شد.

بندهایی از ۲۱ بند سئوال این ۴۲ نماینده مجلس مربوط به سخنان حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، است. «دنبال نمودن عادی‌سازی رابطه با آمریکا توسط وزارت امور خارجه و شخص رئیس جمهور، بیان اینکه آمریکا کدخدای جهان است و اثربخشی جملاتی چون خزانه خالی است بر امنیت ملی کشور» از جمله محورهای این سئوال است.

۴۱ نماینده اصولگرای مجلس در اسفند ماه سال گذشته سئوالی را با همین عنوان از وزیر اطلاعات مطرح کرده بودند. تعدادی از نمایندگان مطرح کننده سئوال از وزیر اطلاعات در سیزدهم اردیبهشت ماه در همایشی با عنوان «دلواپسیم» که در انتقاد به سیاست‌های هسته‌ای دولت روحانی برگزار شده بود شرکت کرده بودند، از همین رو خبرگزاری ایسنا شانزدهم اردیبهشت ماه در خبری با اشاره به قانع نشدن نماینده سئوال‌کننده از پاسخ های وزیر اطلاعات نوشت: «پاسخ‌های وزیر اطلاعات دلواپسان مجلس را قانع نکرد».

به گزارش ایسنا محمود علوی، وزیر اطلاعات تأکید کرده بود که «اغلب بندهای پرسش از ۲۱ بند، ارتباطی با وزارت اطلاعات ندارد. »

مهدی کوچک‌زاده، حمید رسایی، مرتضی آقاتهرانی ،اسماعیل کوثری، محمود نبویان، زهره طبیب‌زاده، مهرداد بذرپاش و جواد کریمی قدوسی که در همایش «دلواپسیم»شرکت کرده بودند از اعضای جبهه پایداری و حامیان اصلی دولت محمود احمدی نژاد در مجلس محسوب می‌شدند.

بخش‌هایی از سئوال ۴۲ نماینده مجلس مانند «ناتوان خواندن قدرت دفاعی کشور از سوی وزیر امور خارجه و عدم شفافیت مواضع مسئولین دولتی در موضع رژیم حرامزاده صهیونیستی» مربوط به اظهارات محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، است.

جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد و عضو جبهه پایداری، شانزدهم اردیبهشت ماه نیز در صحن علنی مجلس این سئوالات را از اقای ظریف پرسیده بود. محمد جواد ظریف نیز در آن جلسه علنی مجلس در بخشی از سخنان خود گفته بود: « ما ملتی دلاوریم نه دلواپس»

«عدم اعمال صلاحیت‌ها در پاسخ استعلام‌ها در واگذاری مسئولیت‌های کلیدی، انتصاب افراد افراطی در دانشگاه‌ها، بازگشت افراد فعال در اعتراضات سال ۸۸ به پست‌های مهم» از جمله دیگر محورهای سئوال مطرح شده توسط ۴۲ نماینده مجلس است.

پنج زور پیش از اعلام وصول این سئوال وزیر اطلاعات گفته بود : «برای من به‌عنوان یک عضو کوچک دولت نظام مقدس جمهوری اسلامی مایه تاسف است که برخی هرچه دروغ، افترا و تهمت است را به رئیس‌جمهوری و وزرای آن نسبت می‌دهند، بولتن‌هایی به ما می‌رسد که مالامال از دروغ است. »

به گزارش ایرنا ، آقای علوی اضافه کرد: «زمانی که رهبرمعظم‌انقلاب اسلامی متوجه این دروغ‌پراکنی‌ها شدند به مسئولانی که این رسانه‌های دروغ پراکنی مرتبط با آنها هستند تذکر شدیداللحن دادند و زمانی که مشاهده کردند که در عمل تاثیر آنچنانی نگذاشته خود برخی از این بزرگواران را احضار کرده و برخورد شدیداللحن انجام دادند که چرا دولت را تضعیف می‌کنید، مگر این دولت از کجا آمده است؟»

وزیر اطلاعات در سخنان خود اشاره‌ای به نام رسانه‌هایی که «رهبر جمهوری اسلامی به آنها تذکر داده» نکرده است. همان روز خبرگزاری فارس خبر داد که آقای علوی یکشنبه هفته گذشته با حضور در روزنامه کیهان با حسین شریعتمداری، مدیر مسئول و نماینده رهبری در روزنامه کیهان، حدود یک ساعت و نیم گفت‌وگو کرده است.

روزنامه دولتی ایران نیز در مطلبی با اشاره به «سخنان وزیراطلاعات درباره تذکر رهبری» نوشت: «دیدار و گفت‌وگوی وزیر اطلاعات و مدیر مسئول روزنامه کیهان نیز از سوی برخی تحلیلگران با توجه به سخنان دو روز بعد علوی این گونه تعبیر شد که احتمالاً وی حامل پیام واضح و روشنی برای مدیر مسئول کیهان بوده است.»
XS
SM
MD
LG