لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۷

نگرانی تقی رحمانی از بازگشت بیماری نرگس محمدی در زندان


نرگس محمدی، نایب رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، که صبح روز سه‌شنبه توسط مأموران امنیتی در منزلش بازداشت شد، طی تماسی تلفنی به فرزندان خود گفته که در بند زنان زندان اوین به سرمی‌برد؛ مقام‌های قضایی به خانواده خانم محمدی گفته‌اند که بازداشت او در رابطه با اجرای ادامه حکم زندان در پرونده قبلی‌اش صورت گرفته است.

رادیو فردا در گفت‌وگو با تقی رحمانی همسر نرگس محمدی از او درباره جزئیات این خبر پرسیده است:

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:54 0:00
لینک مستقیم

تقی رحمانی: ایشان به بند زنان زندان اوین منتقل شده و به خانواده گفته‌اند که ایشان برای ادامه حکم قبلی‌اش بازداشت شده که خب این سئوال‌برانگیز است. چون ایشان را برای مرخصی از زندان آزاد کرده بودند. اگر عنوان مرخصی از زندان داشته که بالطبع دوره محکومیت حساب می‌شود. باید اصلا‌ً‌ درخواست کنند که ایشان برگردد زندان. دیگر لازم نیست به این شکل با ایشان برخورد کنند. آنهم روزی که قرار بوده پرونده‌خوانی دادگاه جدیدش باشد. این آخرین خبری است که ما از ایشان داریم. با بچه‌ها هم که دیروز صحبت کرده گفته یکشنبه بیایید زندان ملاقات من. روز یکشنبه آینده.

خانواده به دادگاه مراجعه کرده بودند؟

نه. اینها شعبه‌های دادیاری و اجرای احکام‌اند که در زندان اوین هستند. به آنجا مراجعه می‌کنند.

خب براساس این حرفی که به خانواده زدند چه مدت از محکومیت قبلی خانم نرگس محمدی باقی مانده؟

بحث همین است. ایشان اگر در مرخصی به سر می‌برد... عملا‌ً‌ نرگس ۶ سال زندان محکوم شده بوده و از اردیبهشت ۹۱ حکم ایشان را اجرا کردند و الان اردیبهشت ۹۴ است. ولی مهم این است که نرگس اصلا‌ً‌ به خاطر بیماری‌اش توصیه پزشکان این بود که اصلا‌ً زندان یک محیط پرتنشی برای ایشان است و اگر آنجا بماند این بیماری دوباره برمی‌گردد. این بیماری عصبی است. نه روحی است نه روانی. عصبی است. در یک محیط پرتنش خود به خود این حالت برمی‌گردد. فلج عضلانی همراه با تشنج. این فلج عضلانی و تشنج برایش خیلی خطرناک است. برگرداندن این فعال حقوق بشر نهادگرا در حقیقت تنبیه فعالیت‌های حقوق بشری است تا اجرای حکم قضایی.

آقای رحمانی،‌ حالا با این بازداشت جدید خانم محمدی، روند دادرسی پرونده جدیدشان به چه صورتی خواهد بود؟ چون وکلا وقت خواسته بودند که پرونده را مطالعه کنند. اما حالا ایشان بازداشت شده‌اند. این پرونده به کجا می‌رسد؟

معلوم نیست ولی واقعا‌ً‌ شباهت اتهام‌ها جایی برای دادگاه جدید نمی‌گذارد. مجموعه اتهام‌های نرگس، هم در پرونده جدید و هم در پرونده قدیم اتهام‌های تکراری است که در حقیقت مجازات فعالان حقوق بشر است تا اجرای قانون و عدالت. واقعا‌ً‌ اتهام‌ها کاملا‌ً‌ شبیه است. شما اگر به یک چیزی محکوم شدید همان را به یک شکل دیگر تکرار می‌کنند. مهم این است که این اراده‌ای که نهاد امنیتی و به خصوص وزارت اطلاعات در مورد پرونده فعالان ادبی مثل نرگس و کانون مدافعان حقوق بشر دارد و برخی چهره‌های ملی‌گرای مذهبی. این اراده به نظر من باید تغییر پیدا کند. اگر آقای علوی به عنوان یک وزیر روی حرف‌هایی که دو سال پیش زده بایستد این پرونده‌سازی‌ها باید متوقف شود. فعالیت‌های مدنی چه جرمی دارند؟ دستگیری نرگس یک جمله دارم می‌گویم: پروژه معلول‌سازی و ناتوان‌سازی یک فعال مدنی است در صدر جامعه مدنی و حقوق بشر در ایران.

XS
SM
MD
LG