لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۸

آزمایش انزوای طولانی‌مدت روی فضانوردان


تصویری خیالی از اقامتگاه‌های کره مریخ
تصویری خیالی از اقامتگاه‌های کره مریخ

یک زیست‌شناس کیهانی، یک فیزیکدان، یک خلبان، یک معمار، یک روزنامه‌نگار و یک دانشمندان خاک‌شناس قرار است یک سال کامل را بدون تماس با بقیه افراد کره زمین در زیر یک گنبد سفید رنگ در دامنه کوهی آتشفشانی در یکی از جزایر هاوایی بگذرانند.

اشتباه نکنید. این داستان یک فیلم هالیوودی نیست. بلکه آزمایشی است که ناسا (سازمان فضانوردی آمریکا) آن را انجام می‌دهد.

قصد این آزمایش شبیه‌سازی زندگی انسان بر روی کره مریخ است و در نوع خود طولانی‌ترین دوره آزمایشی به شمار می‌آید که طی آن داوطلبان زیر نظر دایم قرار دارند. آنها برای یک سال به هوا و غذای تازه و همینطور فضای خصوصی دسترسی ندارند و اگر بخواهند از زیر این گنبد خارج شوند، باید لباس راهپیمایی فضایی بر تن کنند.

در زیر این گنبد سفید رنگ که عرض فقط یازده متر است، دوربین‌هایی با دقت تمام رفتار و حرکت‌های بدنی این شش نفر را کنترل می‌کنند. این آزمایش اثر انزوای طولانی‌مدت بر گروه انسانی را بررسی می‌کند. اتفاقی که قرار است در سفرهای فضایی بیافتد.

یکی از محققان ناسا میگوید که یکی از درس‌هایی که خواهیم گرفت بررسی تنش‌های داوطلبان با یکدیگر است که حتی برای نزدیک‌ترین افراد هم اجتناب‌ناپذیر است.

هر کدام از سه زن و سه این آزمایش یک کیسه خواب و یک میز تحریر در اتاق بسیار کوچکشان در زیر این گنبد خواهند داشت. غذای آنها شامل پودر پنیر و ماهی تن است.

در حال حاضر دوره اقامت در ایستگاه فضایی بین‌المللی در مدار زمین شش ماه است. آزمایش‌های انزوا هم اغلب دوره‌های چهارماهه یا هشت ماهه دارند که بیشتر بر قدرت تکنیکی و علمی فضانوردان تاکید دارد. این آزمایش اولین آزمایشی است که به طور خاص به بررسی رفتار انسانی در فضایی محدود می‌پردازد. این داوطلبان از کشورهای فرانسه، آلمان و آمریکا انتخاب شده‌اند.

XS
SM
MD
LG