لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

«این خودکشی‌ها پیام دارند»


روزنامه اعتماد در شماره سه‌شنبه خود ضمن انتشار نتایج نظرخواهی از ۳۰ فعال سیاسی درباره «قطب‌بندی» انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و «ترکیب احتمالی» مجلس دهم را منتشر کرده است.

به نوشته این روزنامه برآیند پیشبینی ۳۰ فعال سیاسی درباره «قطب‌بندی انتخابات» آینده مجلس نشان می‌دهد که «۵۰ درصد» شرکت‌کنندگان در این نظرخواهی انتخابات آینده مجلس را «دوقطبی» و «۴۳.۸۷ درصد» نیز انتخابات آینده را «سه قطبی» پیشبینی می‌کنند. شرکت‌کنندگان در نظرخواهی روزنامه اعتماد پیش‌بینی کرده‌اند که در ترکیب احتمالی مجلس آینده نیز به ترتیب «۴۵.۸۶ درصد اصلاح‌طلبان، ۴۳.۸۱ درصد اصولگرایان و ۱۱.۳۳ درصد مستقل‌ها» خواهد شد.

روزنامه وطن امروز عکس و تیتر یک شماره سه‌شنبه خود را به «اعتراض حافظ» و تجمع روز دوشنبه «سهامداران بورس در واکنش به سقوط شاخص و عدم شفافیت در تالار بازار سرمایه» اختصاص داده است.»

روزنامه اعتماد گزارش داده است که روز دوشنبه همزمان با برگزاری نشست خبری رئیس سازمان بورس «اعتراض سهامداران، شیشه‌های تالار حافظ را لرزاند.» اعتماد نوشته است: «سهامداران معترض با در دست داشتن پلاکاردهایی خواهان اتمام فساد سازمان‌یافته در بورس شدند» و «این تجمع در حالی برگزار شد که در بهمن ماه سال گذشته هم سهامداران نسبت به تشدید ریزش‌های بازار سهام تجمع کرده بودند.»

روزنامه آرمان از «بازداشت سه عضو هیات مدیره موسسه مالی و اعتباری میزان» در شامگاه یکشنبه خبر داده است.

کامبیز نوروزی، حقوقدان، طی مقاله‌ای با عنوان «روزنامه‌نگار ایرانی، وزیر خارجه ایرانی» در روزنامه شرق ضمن اشاره به «سختی‌های ناگفتنی. ناپایداری شغلی. ناامنی حرفه‌ای، محرومیت از حق تشکّل حرفه‌ای و بسیار چیزهای دیگر» که روزنامه‌نگاران و روزنامه‌نگاری ایرانی با آن مواجه‌اند، به دفاع از اظهارات اخیر محمدجواد ظریف در انکار وجود روزنامه‌نگاران زندانی و زندانیان عقیدتی پرداخته و نوشته است: «هیچ وزیر خارجه‌ای نمی‌تواند در روابط بین‌الملل سخنی بگوید یا عملی انجام دهد که دولت و کشور متبوع او را در عرصه بین‌المللی در تنگنای مسئولیت‌های ناشی از اتهام نقض مقررات بین‌المللی قرار دهد یا اسباب تصمیم‌گیری علیه دولت متبوعش را فراهم آورد.»

روزنامه قانون ضمن انتشار خبر خودکشی یک دختر دانشجو در شیراز و در انظار عمومی، در گفت‌وگو با دبیر انجمن مددکاران افزایش خودکشی را مورد بررسی قرار داده است و از قول وی نوشته است: «این خودکشی‌ها پیام دارند.»

روزنامه ایران از برگزاری «نشست خبری مجاهدان یمنی در دفتر مؤسسه ایران» خبر داده و نوشته است: روز دوشنبه دفتر این روزنامه «میزبان حضور گروهی از فعالان و نخبگان سیاسی یمن» از جمله «بمحمد القبلی عضو سیاسی انصارالله » بود.

این روزنامه در گزارشی با تیتر «رونمایی از جنایات سعودی‌ها در یمن» از قول «سخنرانان یمنی» شرکت‌کننده در این نشست رسانه‌ای نوشته است: «از آغاز تهاجم هوایی طوفان قاطع ۱۷۵۰ نفر در یمن کشته شده و ۶۵۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند که از این تعداد ۷۰ درصد زن و کودک هستند. ادامه این روند در کنار کمبود خدمات پزشکی و بهداشتی باعث وقوع فاجعه انسانی شده است. هم‌اکنون ۲۵ میلیون شهروند یمنی در زیر آتش حملات هوایی و توپخانه‌ای آل‌سعود به سر می‌برند. از این تعداد حدود ۹ میلیون کودک یمنی از صدای بمب در وحشت و رعب به سر می‌برند. حدود ۵ میلیون دانش‌آموز از تحصیل و آموزش محروم شده‌اند، در نتیجه این حملات بیش از ۳۵ مدرسه، ۱۲ دانشگاه، ۲۵ مسجد و ۳۵ انبار غذایی به طور کامل ویران شده است.»

پیش‌بینی ۳۰ چهره سیاسی درباره ترکیب احتمالی مجلس دهم

روزنامه اعتماد ضمن انتشار نتایج نظرخواهی از ۳۰ فعال سیاسی درباره «قطب‌بندی» انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و «ترکیب احتمالی» مجلس دهم را منتشر کرده است.

به نوشته این روزنامه برآیند پیشبینی ۳۰ فعال سیاسی درباره «قطب‌بندی انتخابات» آینده مجلس نشان می‌دهد که «۵۰ درصد» شرکت‌کنندگان در این نظرخواهی انتخابات آینده مجلس را «دوقطبی» و «۴۳.۸۷ درصد» نیز انتخابات آینده را «سه‌قطبی» پیش‌بینی می‌کنند و «۳.۳ درصد» انتخابات آینده مجلس را «تک‌قطبی» و «۳.۳ درصد» نیز آن را «چهار قطبی» پیشبینی کرده‌اند.

برآیند پیش‌بینی ۳۰ چهره سیاسی از ترکیب مجلس دهم نیز این است که کرسی‌های مجلس آینده شامل «۴۵.۸۶ درصد اصلاح‌طلبان، ۴۳.۸۱ درصد اصولگرایان و ۱۱.۳۳ درصد مستقل‌ها» خواهد شد.

روزنامه اعتماد اکبر هاشمی رفسنجانی، حسن خمینی و محمدرضا عارف را به عنوان چهره‌های موثر اصلاحات در انتخابات آینده مجلس معرفی کرده است و در تصاویر و توضیحاتی که برای این بخش منتشر کرده است اشاره‌ای به «محمد خاتمی» رئیس جمهوری دوره اصلاحات نکرده است. انتشار عکس، اسم و سخنان محمد خاتمی در رسانه‌های ایران از چند ماه پیش به دستور قوه قضاییه ممنوع شده است.

این روزنامه همچنین از محمدرضا باهنر، محمد تقی مصباح یزدی، علی لاریجانی و علی‌اکبر ناطق نوری به عنوان «چهره‌های موثر اصولگرا در انتخابات مجلس» نام برده و نوشته است: «احمدی‌نژادی‌ها» نیز «تمامی شکاف‌ها در میان اصولگرایان را شناسایی کرده و دقیقا در همان نقاط به زیست سیاسی‌شان ادامه می‌دهند.»

اعتماد نوشته است: «برآیند این نظرخواهی از تغییر ترکیب مجلس دهم با بازگشت اصلاح‌طلبان خبر می‌دهد. مجموع پیش‌بینی اصولگرایان نشان می‌دهد که آنان بهتر از هر کسی می‌دانند که فصل یکه‌تازی‌شان در سپهر سیاسی ایران به اتمام رسیده است و برای همین است که بر خلاف سال‌های گذشته به قدرت اجتماعی اصلاح‌طلبان اعتراف می‌کنند و می‌گویند اصلاح‌طلبان به همراه طرفداران دولت اعتدال، یک قطب اصلی در انتخابات مجلس دهم خواهند بود.»

به نوشته این روزنامه «اصلاح‌طلبان که راهبرد انزوای داوطلبانه را در انتخابات مجلس نهم در پیش گرفته بودند با رویت قدرت اثرگذاری‌شان در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ می‌دانند که راه بازگشت به عرصه سیاست و مدیریت کشور از مسیر صندوق رای می‌گذرد» و با ادراکی درست از موقعیت امروز خود و با استراتژی "همه با هم" می‌خواهند ترکیب مجلس را تغییر دهند،گویی وقت آن رسیده تا اصلاح‌طلبان مستاجر خانه سیاست و قدرت شوند و از تعلیق اجباری خارج شوند.»

ناصر ایمانی از چهره‌های اصولگرا در نظرخواهی روزنامه اعتماد گفته است: «اصلاح‌طلبان کمتر از ۲۰ درصد و بقیه کرسی‌های مجلس به صورت تقریبا مساوی بین اصولگرایان و حامیان دولت تقسیم می‌شود»، و احمد شیرزاد از چهره‌های اصلاح‌طلب نیز گفته است: «اصلاح‌طلبان ۵۵ تا ۶۰ درصد، اصولگرایان سنتی ۲۰ درصد و اصولگرایان تندرو ۲۰ درصد» از کرسی‌های مجلس آینده را به خود اختصاص خواهند داد.

اعتراض حافظ؛ تجمع سهامداران، شیشه‌های تالار بورس را لرزاند

روزنامه وطن امروز هم عکس و تیتر یک شماره سه‌شنبه خود را به « اعتراض حافظ» و تجمع روز دوشنبه « سهامداران بورس در واکنش به سقوط شاخص و عدم شفافیت در تالار بازار سرمایه» اختصاص داده است.

این روزنامه نوشته است: «ساعت ۱۱ روز دوشنبه سهامداران مقابل ساختمان تالار بورس اوراق بهادار در خیابان حافظ جمع شده و نسبت به ضررهای دامنه‌دار در پی روند منفی شاخص‌ها و عدم حمایت دولت از بازار سرمایه اعتراض کردند.»

وطن امروز با تاکید براینکه «سهامداران نسبت به عملکرد مدیریت بازار سرمایه اعتراض دارند و ادعا دارند مدیریت این بازار در تشدید ضرر سهامداران موثر بوده»، نوشته است: «بعضی از تجمع‌کنندگان گفتند، ارزش سرمایه آنها در بازار در یک یا ۲ سال اخیر به نصف کاهش یافته است و دچار مشکل جدی شده‌اند.»

وطن امروز نوشته است که «ارزش بازار سرمایه از ۳۱۴ هزار میلیارد تومان ظرف چند ماه اخیر به ۲۸۳ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است، و شاخص بورس نیز از حدود ۷۵ هزار واحد به ۶۳ هزار واحد نزول داشته است.»

روزنامه اعتماد هم گزارش داده است که روز دوشنبه همزمان با برگزاری نشست خبری رئیس سازمان بورس «اعتراض سهامداران، شیشه‌های تالار حافظ را لرزاند.»

شاهین یاسمی در گزارش روزنامه اعتماد نوشته است: «نخستین نشست خبری رئیس سازمان بورس در سال ٩٤ دیروز در حالی برگزار شد که همزمان تجمعی از پیش برنامه‌ریزی شده توسط فعالان بازار سرمایه در اعتراض به بحران سقوط یک ماهه بورس تهران مقابل تالار حافظ برگزار شد.»

به نوشته این روزنامه «مثبت شدن بازار در روز نشست خبری سخنگوی بورس، عرضه‌های اولیه بحث‌برانگیز، تغییرات روزانه حجم معاملات در نماد تازه از راه رسیده "مبین"، کدهای خاص در بورس، شایبه رانت در سهام صنایع پالایشی و پتروشیمی‌ و... نشان‌دهنده فضای غبار‌آلودی است که روز دوشنبه منجر به تجمع بخشی از اهالی بازار سرمایه در مقابل تالار شیشه‌ای جنب پل حافظ شد.»

اعتماد نوشته است: «سهامداران معترض با در دست داشتن پلاکاردهایی خواهان اتمام فساد سازمان‌یافته در بورس شدند» و «این تجمع در حالی برگزار شد که در بهمن ماه سال گذشته هم سهامداران نسبت به تشدید ریزش‌های بازار سهام تجمع کرده بودند.»

این روزنامه با تاکید بر اینکه «در بازار روز دوشنبه اما دستکاری قیمت‌ها و شاخص‌ها و مثبت کردن نمادها واضح و آشکار بود و شایبه وجود فساد سازمان‌یافته در بازار سهام را تقویت کرد و با وجود رشد کم‌عمق همچنان نگرانی‌ها از وضعیت بازار سرمایه ادامه دارد»، نوشته است: «سقوط آزاد بورس در کنار حاشیه‌هایی که سهم تازه عرضه شده مبین به همراه داشت، ‌باعث شد که اعتراض فعالان بورسی از عملکرد مدیران بازار سرمایه چندی پیش به نامه‌نگاری برخی فعالان بازار سهام به کمیسیون اصل٩٠ مجلس منجر شود. این قضیه تا آنجا پیش رفته که در روزهای اخیر رئیس کمیسیون اصل ٩٠ و برخی نمایندگان مجلس نسبت به وضعیت بحرانی بورس واکنش نشان داده‌اند و معتقدند سازمان بورس باید پاسخگو باشد.»

روزنامه اعتماد نوشته است که محمد فطانت‌فرد، رئیس سازمان بورس، روز دوشنبه همزمان با تجمع سهامداران معترض در نشستی که این روزنامه به آن دعوت نشده بود، از «توقف عرضه‌های اولیه تا خردادماه، افزایش یک درصدی دامنه نوسان معاملات و انتشار مستقیم اطلاعات از ابتدای خردادماه» خبر داده و نسبت به اتخاذ سیاست‌های پولی بانک مرکزی در تاثیرگذاری بر بازار سرمایه انتقاد کرده است.

این روزنامه با اشاره به افزایش «انتقادات نسبت‌ به عملکرد سازمان بورس به ویژه در زمینه عرضه اولیه‌ها و تخلفات در معاملات»، نوشته است: «نزدیک به یک ماه است بازار سهام در حال سقوط است. درست یک هفته بعد از توافق لوزان، جو هیجانی مثبتی که موجب رونق بازار شده بود، تغییر کرد و بازار به رکودی بی‌سابقه قدم گذاشت؛ رکودی که حتی اجرایی شدن همه راهکارهای مدیران بورسی هم نتوانست تغییری در آن ایجاد کند و تنها حاصل آن سه عرضه اولیه ناموفق و سقوط آزاد شاخص‌ها و قیمت‌ها در این مدت بود.»

به نوشته اعتماد «بحران تا آنجا پیش رفت که حتی کاهش دو درصدی نرخ سود سپرده‌های بانکی و بالابردن قیمت برخی محصولات تولیدی شرکت‌های بورسی هم نتوانست بازار را درمان کند. این در حالی است که "حقوقی‌های" بازار در یک ماه اخیر گوشه‌گیر شده‌اند و با سیاست انفعال به ریزش بازار کمک می‌کنند و این سهامداران حقیقی هستندکه هر روز بیشتر از دیروز متضرر می‌شوند.»

این روزنامه یادآوری کرده است که «برخی تحلیلگران تکنیکال در روزهای پایانی سال ۹۳ بحران فعلی بازار را پیش‌بینی کرده بودند»، و «این گروه از کارشناسان معتقدند ریزش شاخص‌ها و قیمت‌ها فعلا در بازار ادامه خواهد داشت و سقوط این روزهای بورس یک اتفاق طبیعی و ناشی از حباب سنگین شکل گرفته در بازار است. این در‌ حالی است که مسوولان بورسی هر از چندی این اتهامات را تکذیب می‌کنند.»

بازداشت سه عضو هیات مدیره موسسه مالی و اعتباری «میزان»

روزنامه آرمان از «بازداشت سه عضو هیات مدیره موسسه مالی و اعتباری میزان» در شامگاه یکشنبه خبر داده است.

این روزنامه اسامی بازداشت‌شدگان را اعلام نکرده اما با اشاره به اینکه «پرونده این موسسه ماه‌هاست گشوده شده»، نوشته است: « بازداشت تعدادی از اعضای هیات‌مدیره آن شاید کلید حل این معما باشد.»

موسسه مالی و اعتباری میزان خود را موسسه‌ای معرفی می‌کند که «در بهمن ماه ۱۳۷۹ با همیت سه هزار نفر از کارکنان و قضات دادگستری خراسان بزرگ با عنوان "تعاونی اعتبار " تشکیل و با یک شعبه در مشهد آغاز به‌ کار کرد» و پس از آن به تدریج «۱۰۷ شعبه در استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی» و تهران گسترش داده است.

روزنامه آرمان در گزارش خود با اشاره به اینکه «اولین شائبه‌ای که این موسسه در اذهان به غلط ایجاد می‌کرد»، نوشته است: «این شایعه به حدی گسترش یافت که ۲۰ بهمن سال گذشته دادستان کل کشور در مشهد گفت: این موسسه هیچگونه ارتباط و وابستگی به قوه‌قضاییه ندارد و این موضوع نیز از سوی مسئولان بارها اعلام شده است.»

به نوشته این روزنامه از چند ماه پیش بود که «مشکل موسسه میزان از گناباد آغاز شد، زمانی که مراجعه سپرده‌گذاران برای دریافت پول از شعبه این موسسه در آن شهر به ازدحام و در نهایت شایعه فقدان توان موسسه برای بازپرداخت انجامید. این شایعه در دیگر شهرهای جنوب استان خراسان‌ رضوی نیز دهان به دهان چرخید تا آنجا که تمام شعب موسسه معتبری که مراحل پایانی خود را برای تبدیل شدن به بانک طی می‌کرد با انبوه سپرده‌گذارانی مواجه شد که متقاضی دریافت پول و خروج سپرده‌هایشان از حساب‌هایشان بودند. در این شرایط گرچه موسسه میزان از پاسخگویی به این جمعیت گسترده و حجم سنگین مطالبات ناگهانی آنها بازماند اما رئیس هیات‌مدیره میزان اعلام کرد هیچ حقی از سهامداران و سپرده‌گذاران ضایع نخواهد شد و تلاش می‌شود با اقدامات در دست انجام و تامین نقدینگی لازم معضل فروکش کند اما اقدامی نشد.»

روزنامه آرمان یادآوری کرده است که اوایل اردیبهشت‌ ماه نیز غلامعلی‌ صادقی دادستان مشهد با اشاره به تعهد مدیران و مسئولان موسسه مالی اعتباری میزان «برای حل مشکلات سپرده‌گذاران، از شهروندان خواست از هرگونه تجمع غیرقانونی خودداری کنند» و حتی «به گیرندگان تسهیلات از این موسسه نیز توصیه کرد، اقساط وام‌های دریافتی را در موعد مقرر بپردازند چرا که در غیر این‌ صورت به اتهام خیانت در امانت تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرند و دادسرای مشهد بدون هیچ‌گونه تعللی و با رعایت بی‌طرفی به پرونده‌ها رسیدگی می‌کند و با متخلفان برخورد قاطعی صورت خواهد گرفت.»

دادستان مشهد در همان زمان از سپرده‌گذارانی که به صورت بلندمدت یا مبالغ زیادی را در این موسسه سرمایه‌گذاری کرده‌اند یا هم‌اکنون نیاز فوری به آن ندارند خواسته بود با توجه به بروز این مشکلات فعلا برای دریافت وجوه سپرده‌گذاری شده مراجعه نکنند تا افرادی که نیاز فوری به سپرده‌هایشان دارند در اولویت قرار گیرند و تاکید کرده بود که «این گونه سپرده‌گذاران نیز مطمئن باشند که پیگیری‌های لازم برای احقاق حق آنان انجام می‌شود.»

به گفته دادستان مشهد «دوم اردیبهشت اعضای هیات‌ مدیره موسسه میزان تقاضای مهلتی کردند تا بتوانند حق و حقوقات سپرده‌گذاران را پرداخت کنند. به همین منظور نیز بازپرس به مدت کوتاهی با مهلت درخواستی آنان موافقت کرده» بود.

روزنامه آرمان به جزئیات بیشتر درباره اتهامات و دلایل بازداشت سه تن از اعضای هیات مدیره موسسه مالی و اعتباری میزان اشاره‌ای نکرده است.

«روزنامه‌نگار ایرانی، وزیر خارجه ایرانی»؛دفاع کامبیز نوروزی از محمدجواد ظریف

کامبیز نوروزی، حقوقدان، طی مقاله‌ای با عنوان «روزنامه‌نگار ایرانی، وزیر خارجه ایرانی» در روزنامه شرق نوشته است: «روزنامه‌نگار ایرانی، از وزیر خارجه ایرانی آزرده‌خاطر است. وزیر خارجه ایرانی، سخنی گفته است در مصاحبه‌ای با مصاحبه‌گر ورزیده و خبره آمریکایی، که از آن بوی انکار روزنامه‌نگاران‌ بندی می‌آید و این را گروهی، کم یا زیاد، از روزنامه‌نگاران ایرانی، ناپسند دانستند. برخی هم پا را فراتر گذاشته وزیر ایرانی را به دروغ‌گویی و نقض عهد نانوشته و چندین رقم ناسزای دیگر متهم کردند و حتی بی‌دریغ و سخاوتمندانه، هر که را هم که با نقد آنها علیه وزیر خارجه مخالف بود، به باد دشنام گرفتند.»

نویسنده مقاله روزنامه شرق با اشاره به اینکه «وزیر خارجه نماینده کل حکومت است، نه فقط قوه مجریه. از این‌ رو، وزیر خارجه با تمام وزرا و حتی دیگر مقامات حکومتی، متفاوت و متمایز است»، نوشته است: «هیچ وزیر خارجه‌ای نمی‌تواند در روابط بین‌الملل سخنی بگوید یا عملی انجام دهد که دولت و کشور متبوع او را در عرصه بین‌المللی در تنگنای مسئولیت‌های ناشی از اتهام نقض مقررات بین‌المللی قرار دهد یا اسباب تصمیم‌گیری علیه دولت متبوعش را فراهم آورد.»

کامبیز نوروزی همچنین تاکید کرده است که «اظهارات وزیر خارجه، از حیث حقوقی، مسئولیت‌آور و کاملا قابل استناد است. به این معنا که اگر وزیر خارجه چیزی بگوید که دلالت بر نقض تعهدات بین‌المللی دولت متبوع داشته باشد، مراجع بین‌المللی می‌توانند با استناد به آن سخنان، علیه دولت همان وزیر تصمیم‌گیری کنند.»

نویسنده مقاله روزنامه شرق با تاکید بر اینکه «روابط بین‌الملل برپایه "قدرت" طراحی و تنظیم و اجرا می‌شود نه اخلاق»، نوشته است: «در خیلی از موارد، اصولا اخلاق جایی در روابط بین‌الملل ندارد."دروغ" در روابط بین‌الملل نه‌تنها کمیاب نیست، بلکه در هر کجا منافع ملی دولت‌ها اقتضا کند، رایج است. می‌توانیم نسبت‌به این واقعیت معترض و منزجر باشیم و بر آن افسوس خوریم، اما نمی‌توانیم در عمل در روابط بین‌الملل، این رویه پنهان و ناگفته و مکتوم را نادیده بگیریم. موارد زیادی بوده است که دولت‌ها، خصوصا دولت‌های بزرگ، اقدامات یا گفتارهایی داشته‌اند که خطابودن و مجرمانه‌ بودن آنها در جهان برملا شده است، اما نمی‌توانید وزیر خارجه‌ای را بیابید که در مصاحبه‌ای یا در مرجعی آن را پذیرفته باشد و به تخلف دولت متبوعش اذعان کرده باشد و به انواع روش‌ها از آن طفره نرفته باشد. اینها به حکم وظیفه و عرف عمل می‌کنند. یک وزیر خارجه یا یک رئیس دولت نمی‌تواند به استناد اخلاق بایستد و اعلام کند دولت او مقررات ملی یا بین‌المللی را نقض کرده است.»

کامبیز نوروزری در بخش دیگری از مقاله خود در روزنامه شرق با اشاره به آنچه «وضعیت و موقعیت دشوار» محمدجواد ظریف نوشته است: «فراموش نکنیم که امروز محمدجواد ظریف چه وضعیت و موقعیت دشواری، خصوصا در مذاکرات با ١+٥ دارد و چه فرایند جان‌فرسای پُرمخاطره‌ای را باید مدیریت و راهبری کند، فرایندی که منافع ملی ایران هسته کانونی آن است. اینجا موضوع بحث، شخص محمدجواد ظریف نیست، بلکه مهم، سمت اوست، یعنی وزیر خارجه ایران. بحث بر سرِ دفاع از محمدجواد ظریف نیست. بحث بر سرِ موقعیت وزیر خارجه و مسئولیتی است که او برعهده دارد. او، به‌عنوان وزیر خارجه، نمی‌توانسته است، چیزی، به تصریح یا اشاره بگوید که دلالت بر وجود زندانی روزنامه‌نگار یا عقیدتی داشته باشد. او نماینده جامعه مدنی نیست که، درست یا غلط، بگوید در ایران چنین زندانیانی وجود دارند یا خیر. او وزیر خارجه است. نماینده حکومت است. سخن او از نظر بین‌المللی، حجیت دارد و قابل استناد است.»

نویسنده مقاله روزنامه شرق با تاکید بر اینکه محمدجواد ظریف «می‌داند در روابط بین‌الملل هر راست نشایست گفت»، نوشته است: «با همه این احوال، انتظار این است در این اوضاع پرآشوب، وزیر خارجه ایرانی قدیس‌وار، با مقادیری چاشنی بلاهت، مثلا راست بگوید؟ از کدام وزیر و کدام دولت در جهان چنین انتظاری می‌توان داشت که اینک عده‌ای از وزیر خارجه ایرانی دارند؟ گروهی چنان پیش می‌روند در این کار که او را در جهان به دروغ‌گویی شهره کنند.»

کامبیز نوروزی در فراز پایانی این مقاله با اشاره به «سختی‌های ناگفتنی، ناپایداری شغلی، ناامنی حرفه‌ای، محرومیت از حق تشکّل حرفه‌ای و بسیار چیزهای دیگر» که روزنامه‌نگاران و روزنامه‌نگاری ایرانی با آن مواجه بوده، به دفاع از اظهارات وزیر خارجه جمهوری اسلامی پرداخته و نوشته است: «موضوع ما کسی به‌نام محمدجواد ظریف نیست. موضوع وزیر خارجه ایرانی است، اگرچه معتقد نیستم، ولی فرض بر این بگذاریم که ظریف در این مصاحبه به خطا رفته و اشتباه کرده است. او الان مشغول به چه کار است؟ بسیاری کسان که دل در رهن کشور دارند، در انتظار نتایج موفقیت‌آمیز مذاکرات و متن نهایی‌اند. حالا ما، اگر هم که ظریف، وزیر خارجه ایرانی، خطایی کرده باشد، کمترین نگاه چشم‌پوشانه‌ای نباید نسبت‌به او داشته باشیم و به‌هیاهو، او را و اعتبار بین‌المللی‌اش را نشانه رویم. روزنامه‌نگار ایرانی همیشه تمثیل صبوری و شکیبایی‌ بوده است. بعضی اما، برآشفتگی را و به‌هم‌ریختگی را خوش‌تر دارند و انگار که اینک دستاویزی یافته‌اند.»

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی: این خودکشی‌ها پیام دارند

روزنامه قانون ضمن انتشار خبر خودکشی یک دختر دانشجو در شیراز و در انظار عمومی، در گفت‌وگو با دبیر انجمن مددکاران افزایش خودکشی را مورد بررسی قرار داده است و از قول وی نوشته است: «این خودکشی‌ها پیام دارند.»

محبوبه شعاعی در روزنامه قانون نسبت به «همه‌گیری» خودکشی به ویژه «خودکشی در انظار عمومی» هشدار داده و نوشته است: «کار به جایی رسیده که هفته‌ای ۲-۳ مورد خودکشی در کشور می‌بینیم. آن‌قدر هم علنی و عمومی شده که آدم می‌ترسد همه‌گیر شود.»

حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران، در پاسخ به این پرسش روزنامه قانون که چرا خودکشی «این روزها خیلی به سطح جامعه کشیده شده»، گفته است: «معمولا در چنین مواقعی، فرد برای کشتن خودش پیامی دارد. این پیام می‌تواند انتقام باشد یا می‌تواند خطرناک یا مهم بودن آن عاملی را نشان دهد که باعث شده فرد به خاطر آن خودش را بکشد. به همین دلیل چنین افرادی به جایی می‌آیند که مردم آنها را ببینند. در واقع فرد می‌خواهد پیامش را از طریق علنی کردن اقدام به خودکشی به آن کسانی که باید آن را پیام را بشنوند، منتقل کند. در فضای در بسته ممکن است این اتفاق نیفتد.»

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی با اشاره به اینکه هر عاملی از جمله «فردی، خانوادگی یا اجتماعی» می‌تواند در افزایش خودکشی در انظار عمومی موثر باشد، گفته است: «باید دید عامل اصلی و طرف پیام کیست. یعنی مخاطب پیام، مدیریت کلان کشور است، مجموعه‌ای که فرد با آنها کار می‌کرده یا خانواده‌اش هستند. عامل خیلی مهم است. جاهایی هم می‌تواند صرفا انتقام و اعتراض باشد.»

حسن موسوی چلک البته تاکید کرده است که نمی‌توان آمار دقیقی درباره ارتباط افزایش خودکشی در انظار عمومی با «مشکلات اجتماعی و اقتصادی‌ای که امروزه وجود دارد» با هدف این خودکشی‌ها برای «مخاطب قرار دادن دولتمردان» ارائه کرد، بلکه در یک تحقیق در این خصوص «باید هم عوامل فردی و خانوادگی را دید و هم عوامل و شرایط اجتماعی را. اینها زنجیره‌ای است که به هم وصلند.»

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی در پاسخ به این پرسش روزنامه قانون درباره اثرگذاری احتمالی «توافق هسته‌ای» بر افزایش شادی و نشاط اجتماعی و کاهش آمار خودکشی گفته است: «من توقع ندارم آثار مثبت و پایدار تفاهمنامه‌های سیاسی در کوتاه‌مدت نتیجه بدهد. بدون شک اگر این نوع تعاملات منجر به ایجاد امنیت در ابعاد مختلف، سیاسی، اجتماعی روانی و غیره شود، می‌تواند تاثیرگذار باشد. اما جنس مسائل اجتماعی از جنس موضوعاتی نیست که در کوتاه‌مدت ما آثار یک تفاهمنامه‌ را بتوانیم در بقیه بخش‌ها بسنجیم، چون عواملی که در بروز مسائل اجتماعی از جمله خودکشی، موثر هستند الزاما به نوع تعاملات دیپلماسی ما برنمی‌گردد. ولی بدون شک بی‌تاثیر هم نیست

حسن موسوی چلک همچنین گفته است: «طبق آماری که پزشکی قانونی در سال ۹۳ چاپ کرد و برای ۹۲ بود، نسبت به ۹۱، ۱۱.۲ درصد افزایش داشته» است و همچنین نرخ خودکشی در ایران «به ازای ۴.۹ نفر در صدهزار نفر در سال ۸۹ به ۵.۳ نفر در صدهزار نفر در سال ۹۲ رسیده که برای کشور زیاد است.»

وی تاکید کرده است که «دلایل متعددی در این‌ باره وجود دارد. بخشی از آن ناشی از شکست در کار، شکست در تحصیل، شکست در عشق یا انتقام است. اما همه اینها دو مولفه کلیدی دارد؛ افسردگی و اختلالات روانی. این دو عامل در کسانی که اقدام به خودکشی می‌کنند بیشتر است. از طرفی نداشتن یا ضعف مهارت‌های حل مسئله، کنترل خشم و تصمیم‌گیری عوامل بسیار مهمی است.»

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با تاکید براینکه «خودکشی هم تحت تاثیر عوامل فردی، هم عوامل خانوادگی و هم عوامل اجتماعی رخ می‌دهد»، گفته است: «ما جامعه بانشاطی نداریم. آمارهای مربوط به غمگینی نشان می‌دهد که مردم ایران غمگین هستند. به همین دلیل برای شادی‌هایمان برنامه نداریم. شاخص نشاط و شادابی خیلی بالا نیست. از آن طرف اختلالات روانی در ایران بالاست.»

XS
SM
MD
LG