لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۵

باراک اوباما از دهکده اجدادی خود در ایرلند دیدن کرد


اوباما گینس می‌نوشد
اوباما گینس می‌نوشد
باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، روز دوشنبه از دهکده اجدادی‌اش بازدید کرد و مورد استقبال پر شور مردم قرار گرفت.

باراک اوباما به همراه میشل اوباما به خیابان اصلی «مونیگال» رفت، محلی که پدر پدر پدر پدربزرگ مادری‌اش در آنجا زندگی می‌کرد، تا اینکه در سال ۱۸۵۰ و در پی قحطی سوار بر کشتی به آمریکا مهاجرت کرد.

باراک اوباما در این دهکده با فامیل‌های دورش آبجوی گینس نوشید و به صحبت نشست.

وی نخستین روز از سفر اروپایی‌اش را در ایرلند گذراند و قرار است به دلیل فوران آتشفشان ایسلند زودتر از موعد این کشور را ترک کند.

باراک اوباما برای کسانی که به بار دعوت شده بودند، از پیوندهای آمریکا و ایرلند گفت و بر تاثیر فرهنگ مهاجران ایرلندی بر فرهنگ آمریکا تاکید کرد.

سفر رئیس جمهور ایالات متحده به ایرلند تنها چند روز پس از آن صورت گرفت که ملکه الیزابت دوم از این کشور دیدار کرد؛ دیداری که در ۱۰۰ سال گذشته از سوی خاندان سلطنتی بریتانیا سابقه نداشت.

این سفر همچنین در برهه‌ای صورت گرفته است که مردم ایرلند با دشواری‌های اقتصادی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند؛ ایرلند از اتحادیه اروپا و صندوق‌بین‌المللی پول، میلیاردها دلار کمک گرفته تا اقتصاد خود را نجات دهد؛ این وام با این حال شرایطی را به دولت و ملت ایرلند تحمیل می‌کند و پیش‌بینی می‌شود در اثر اعمال سیاست‌های ریاضت اقتصادی ۲۵ هزار نفر شغل خود را از دست بدهند.

بر پایه مرکز آمار آمریکا، نزدیک به ۳۵ میلیون آمریکایی می‌گویند که اجدادشان ایرلندی هستند.

از سوی دیگر برای باراک اوباما ایرلند جذابیت دیگری هم دارد؛ آمریکایی‌های ایرلندی‌تبار که از ۱۵۰ سال پیش در مراکز صنعتی شرق آمریکا متمرکزند، به طور سنتی طرفدار حزب دموکرات بوده‌اند.

جان اف کندی نخستین رئیس جمهوری آمریکا بود که از ایرلند دیدار کرد؛ پس از آن ریچارد نیکسون و رونالد ریگان نیز به ایرلند سفر کردند که هردو ریشه‌های ایرلندی داشتند.

بیل کلینتون نیز در زمان ریاست جمهوری خود سه بار به ایرلند سفر کرد و نقش مهمی در صلح ایرلند شمالی داشت.

باراک اوباما در دوبلین هم در جمع هزاران نفر سخنرانی کرد و نخست‌وزیر ایرلند در سخنانی پر شور به ایرلندی بودن اوباما افتخار کرد و او را «رویای آمریکا» خواند.

باراک اوباما نیز در سخنرانی خود در دوبلین گفت که احساس می‌کند در خانه خود است.
XS
SM
MD
LG