لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۴

بچه‌داری در عصر اینترنت


بچه‌ها را در عصر یوتیوب و فیس بوک چطور باید بزرگ کرد؟ زمانی بود که بازی در کوچه، بخشی از بار مسئولیت پدر و مادر کم می‌کرد و شاید به آنها فرصتی می‌داد که نفسی تازه کنند. اما در دنیای خیابان‌های شلوغ و آپارتمانی که دیگر کسی همسایه‌هایش را نمی‌شناسد و کوچه‌ای هم برای بازی وجود ندارد. پدر و مادرها از طرفی می‌خواهند از تکنولوژی که دیگر جنبه‌های زندگی آنها را راحت‌تر کرده برای بچه‌داری استفاده کنند و از طرفی می‌دانند که دادن موبایل و تبلت به بچه‌ها- با آنکه آنها را ساعت‌ها سرگرم می‌کند- می‌تواند در روند رشد آنها اختلال ایجاد کند. یافتن حد وسط همیشه کار راحتی نیست.

بیبی سنتر (Baby Center)، که در سال ۲۰۰۱ و توسط شرکت معروف جانسون اند جانسون در سن فرانسیسکو راه‌اندازی شد، مختص به حاملگی و نوزادان است. از اینکه چطور برای حاملگی آماده شوید، چطور مدت زمان حاملگی و زمان وضع حمل را محاسبه کنید، در هر هفته حاملگی چه تغییراتی در وضع جنین بوجود می‌آید و... همه و همه را می‌توانید در ای سایت و اپلیکشن آن روی تلفن هوشمندتان ببینید.

کافه مام (Cafe Mom) که در سال ۲۰۰۶ و در نیویورک راه‌اندازی شد و تا به حال توانسته بیش از هفده میلیون دلار سرمایه جذب کند یک شبکه اجتماعی برای مادرها و مادرهای آینده است. در این وبسایت، مادرها می‌توانند مادرهای نزدیک به خودشان را پیدا کنند، درباره تجربیاتشان با هم تبادل نظر کنند و نظرات کارشناسی را در مورد بچه‌ها و بچه‌داری بخوانند. در سال ۲۰۱۰ این شرکت، وبسایت استیر را راه‌اندازی کرد که به گفته خودشان، مثل گفت‌وگوی چند دوست در یک کافه است که هر لحظه ممکن است از چیزی حرف بزنند و در آن از غیبت در خصوص ستاره‌های سینما تا نکاتی برای بچه‌داری و خرید پیدا می‌شود.

اگر سر و کارتان به فروشگاه‌های لوازم نوزادن و بچه‌ها افتاده باشد احتمالا می‌دانید که برخی از لباس‌ها و کفش‌های طراحی شده برای آنها آنقدر جذاب و بامزه است که حتی اگر بچه‌دار هم نباشید دلتان می‌خواهد آنها را بخرید! خب این مشکل برای پدر و مادرها هم وجود دارد، اما مسئله این است که بچه‌ها آنقدر سریع رشد می‌کنند که ممکن است اصلا وقت نشود که از این وسایل استفاده کنند. کیدزن(Kidzen) یک بازار آنلاین برای لوازم دست دوم بچه‌هاست. این اپلیکشن که در سال ۲۰۱۰ و در شهر مینیاپولیس راه‌اندازی شد و توانسته نزدیک به نیم میلیون‌ دلار سرمایه جذب کند.

اما یکی دیگر از اپلیکشن‌های پر طرف بین پدر و مادرها، چور مانستر(Chore Monster) است که کاری می‌کند بچه‌ها از پدر و مادرها خواهش کنند که بخشی از کارهای خانه را به آنها بسپارند. بله!‌ درست خواندید!‌ این اپلیکشن، کارهای خانه مثل تمییز کردن اتاق، گذاشتن آشغال‌ها دم در، جارو کشیدن کف حمام و ...را به صورت یک بازی برای بچه‌ها تعریف می‌کند. پدر و مادرها و بچه‌ها هر کدام به طور جداگانه می‌توانند وارد این اپلیکشن‌ شوند. پدر و مادرها شرح وظیفه را به آن می‌دهند، و بچه‌ها آن را به صورت یک بازی جذاب و مفرح دریافت می‌کنند که باید انجامش دهند و بعد گزارشش را هم به اپلیکشن بدهند. و بر اساس امتیازاتی که می‌گیرند جایزه دریافت کنند. این جایزه‌ها را پدر و مادرها از قبل برای بچه‌ها مشخص می‌کنند که می‌تواند از یک بستنی شروع شود و به سفری به والت دیسنی ختم شود. این شرکت در سال ۲۰۱۱ و در شهر سینسیناتی ایالت اوهایو در آمریکا راه‌اندازی شد و توانسته تا به حال نزدیک به چهار میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.

حالا به اپلیکشنی می‌رسیم که در خصوص آن حرف و حدیث زیاد است. ماما بر(Mama Bear) در سال ۲۰۱۲ در شهر تمپای ایالت فلوریدا راه‌اندازی شد و هم والدین و هم بچه‌ها آن را روی تلفن هوشمند خود نصب می‌کنند. این اپلیکشن به پدر و مادرها می‌گوید که بچه‌ها در هر لحظه کجا هستند (با استفاده از سیستم جی پی اس)، چه وقت وارد خانه یا از آن خارج می‌شوند، دوستان تازه آنها در فیس بوک و اینستاگرام و بقیه شبکه‌های اجتماعی چه کسانی هستند، چه عکس‌هایی را در اینترنت منتشر می‌کنند، سرعت رانندگی آنها چقدر است و یا حتی اگر در ماشین دوستانشان هستند، سرعت رانندگی آنها چقدر است. پدر و مادرها همچنین می‌توانند فهرستی از کلماتی را که ممکن است زنگ خطری برای بچه‌ها به حساب بیاید (کلماتی که مبنی بر مسخره شدن آنها توسط دیگران یا بالعکس است یا کلماتی که مناسب گروه سنی آنها نباشد)‌ را به این اپلیکشن بدهند و در صورت مشاهده این کلمات، اپلیکشن آنها را با خبر می‌کند. با آنکه مامابر تاکنون بیش از دو میلیون دلار سرمایه جذب کرده، اما منتقد هم کم ندارد. خیلی‌ها معتقدند این حد از کنترل بچه‌ها توسط والدین نه تنها مفید نیست بلکه به رشد طبیعی آنها در جامعه لطمه می‌زند.

XS
SM
MD
LG