لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۹

حسن روحانی: لحن اوباما گامی مثبت برای بهبود روابط با غرب است


حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در پایان سفر خود به آمریکا، شامگاه جمعه، پنجم مهر به وقت ایران، در یک کنفرانس خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفت.

روحانی، پس از ارائه گزارشی کوتاه از سفرش به نیویورک، اظهار داشت که از نتایج این سفر راضی است.

رئیس جمهوری ایران در این کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به خبرنگاران به شماری از موضوعات بین‌المللی و داخلی پرداخت. برنامه هسته‌ای، لحن متفاوت باراک اوباما، مذاکرات با گروه ۱+۵، رابطه ایران و آمریکا، رابطه ایران با کشورهای اروپایی، عربی و همسایه خلع سلاح هسته‌ای، سلاح‌‌ها شیمیایی، بحران سوریه و وضعیت سیاسی-اقتصادی ایران از جمله محورهای این نشست خبری بود.

لحن اوباما متفاوت بود

حسن روحانی اظهار داشت سخنرانی «برخی مقامات عالیرتبه اروپایی» و همچنین «سخنرانی آقای اوباما رئیس‌جمهور آمریکا»، «لحنی متفاوت» داشت و از آن به عنوان «قدمی مثبت برای حل و فصل روابط با غرب» یاد کرد.

رئیس جمهوری ایران بار دیگر از ابراز تمایل آمریکا برای دیدار او و باراک اوباما در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل سخن گفت و افزود: «... ما هم علی‌الاصول برای این دیدار مشکلی نداشتیم، اما در برنامه‌ریزی برای نحوه این دیدار و همچنین با توجه به نتایجی که دیدار اول می‌خواست داشته باشد، وقت و زمان کافی وجود نداشت و دو طرف قانع بودند که این زمان برای برنامه‌ریزی ملاقات شاید کافی نباشد.»

روحانی گفت برای او نتیجه دیدارها مهم است و با اشاره به تنش‌های ۳۵ سال گذشته در رابطه ایران و آمریکا اظهار داشت: «ملاقات در سطح رئیس‌جمهور برای اولین‌بار، خود به خود با پیچیدگی‌هایی همراه است و دو طرف می‌خواستند که دیداری کاملاً موفق و موثر داشته باشند.»

رئیس جمهوری ایران فضای بوجود آمده را کاملا متفاوت با گذشته ارزیابی کرد و گفت رای‌دهندگان ایرانی این تغییر را در انتخابات ۲۴ خرداد در داخل و خارج بوجود آورده‌اند.

می‌خواهیم جلوی تنش با آمریکا را بگیریم

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره مناسبات ایران و آمریکا و آینده این روابط گفت: «تلاش کردیم که این سفر اولین گام برای رابطه بهتر دو ملت بزرگ ایران و آمریکا باشد به نحوی که بتوانیم افکار دو ملت را به یکدیگر منتقل کرده و شناخت‌های دو ملت از یکدیگر را بیشتر کنیم.»

رئیس جمهوری ایران اظهار داشت: «اولین گام این است که دو دولت جلوی تنش‌های بیشتر را بگیرند. گام دوم این است که تنش‌ها را کاهش دهیم و در گام سوم زمینه‌ای را فراهم کنیم برای دستیابی به منافع مشترک.»


گفت‌وگوی اتمی مثبت بود

روحانی در این نشست خبری بار دیگر ابراز امیدواری کرد که مسئله اتمی ایران فیصله یابد و دوطرف بتوانند در این باره اعتمادسازی داشته باشند.

وی با اشاره به نشست وزیران گروه ۱+۵ که روز پنجشنبه در نیویورک با حضور محمدجواد ظریف برگزار شد، فضای این نشست را «مثبت» ارزیابی کرد و ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات در «یک زمان کوتاه به نتیجه ملموس برسد».

روحانی تصریح کرد: «در دیداری که تقریباً با همه مسئولان و مقامات عالیرتبه غربی در این سفر داشتم، همه بر این نکته تاکید داشتند که انتخابات ایران نقطه عطفی بود و فضای جدیدی را ایجاد و زمینه را برای رابطه بهتر آماده کرد. من فکر می‌کنم اولین قدم در این سفر برداشته شد و آن قدم، اجلاس دیروز ۱+۵ در سطح وزرا بود. بنابراین در حد این فرصت چند روزه از نتیجه برنامه‌ای که در طول یکی دو هفته قبل طراحی شده بود، راضی هستم.»

وی بار دیگر تاکید کرد که در مذاکرات هسته‌ای دارای «اختیارات کامل است و هر نتیجه‌ای که دولت به آن برسد، از پشتیبانی سایر قوا و ملت ایران نیز برخوردار است.»

رئیس جمهور ایران در عین حال اظهار داشت: «من معتقدم در چنین مذاکرات مهمی دولت نمی‌تواند بدون اجماع داخلی و پشتیبانی وارد عمل شود.»

حسن روحانی همچنین ابراز امیدواری کرد که با حل مسئله هسته‌ای زمینه برای توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی با غرب فراهم شود.

در این راستا، وی گفت که در گفت‌وهای هسته‌ای نیویورک توافق شد که در اجلاس بعدی در ژنو، ایران طرح خود را با گروه۱+۵ مطرح کند.

روحانی در سخنان خود بار دیگر از خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای سخن گفت و تاکید کرد که جنگ‌افزار اتمی در آموزه‌های دفاعی ایران جایگاهی ندارد.

وضع اقتصادی بدتر از چیزی بود که فکر می‌کردم

وی در بخش دیگری از نشست خبری خود به اوضاع داخلی ایران اشاره کرد.

روحانی تصریح کرد: «اذعان می‌کنم که آنچه امروز می‌بینم کمی بدتر از آن چیزی است که قبلاً می‌گفتم یا فکر می‌کردم. البته ما امیدواریم و مشکلات قابل حل است.»

رئیس جمهوری ایران خود و دولتش را متعهد دانست که باشفافیت مشکلات کشور را بیان کند تا به گفته او میان دولت و ملت اعتماد بیشتری ایجاد شود.

با تجزیه سوریه مخالفیم

محور دیگر اظهارات روحانی، بحران سوریه بود. رئیس جمهوری ایران صریحا اعلام کرد که ایران با هر اقدامی که به تجزیه سوریه منجر شود مخالف است.

وی تاکید کرد که راه‌حل نظامی در سوریه چاره بحران سوریه نیست و نسبت به وجود گروه‌های تروریستی و افراطگرایان در این کشور ابراز نگرانی کرد.

اگر بدون پیش‌شرط دعوت کنند در ژنو ۲ شرکت می‌:کنیم

روحانی گفت معارضین سوریه باید با گفت‌وگو به بحران این کشور پایان دهند. وی همچنین تاکید کرد که اگر از ایران بدون پیش‌شرط برای کنفرانس سوریه در ژنو دعوت شود ایران در آن مشارکت خواهد کرد. پیشتر فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، شرکت ایران در این نشست را مشروط به پشتیبانی ایران از اننقال قدرت در این کشور کرده بود.

روحانی گفت: «ایران در صورت دعوت به ژنو۲ یا هر گونه فعالیت بین‌المللی فعالانه حضور می‌یابد. ما راه‌حل سوریه را سیاسی می‌دانیم و کاربرد سلاح‌های شیمیایی را بسیار خطرناک دانسته و آن را قویا محکوم می‌کنیم و از اینکه دولت سوریه به کنوانسیون منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی پیوسته، خوشحالیم.»

به گفته روحانی «تروریست‌ها مانند میکروب‌هایی هستند که در حال حرکت از نقطه‌ای به نقطه دیگر هستند» و، گفت: «ما باید تمام توان خود را به کار ببریم تا جهان را از این میکروب‌های خطرناک دور کنیم.»
XS
SM
MD
LG