لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۷

روحانی در چین: بدون زیاده‌خواهی توافق نهایی هسته‌ای ممکن است


 حسن روحانی، شی جین پینگ و ولادیمیر پوتین رئیسان جمهور ایران، چین و روسیه در شانگهای
حسن روحانی، شی جین پینگ و ولادیمیر پوتین رئیسان جمهور ایران، چین و روسیه در شانگهای
حسن روحانی رئیس جمهوری ایران که به چین سفر کرده است روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت در «کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا» (سیکا) خواستار تعمیق روابط اقتصادی، امنیتی و سیاسی کشورهای آسیایی شد. روحانی در این روز با همتای روس خود ولادیمیر پوتین نیز دیدار کرد.

در چهارمین اجلاس سیکا که ۲۶ عضو دارد و در شانگهای برگزار می شود، سران ۱۰ کشور و از جمله حسن روحانی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، شرکت کرده‌اند. بان گی مون دبیرکل سازمان ملل نیز در این اجلاس حضور یافته است.

حسن روحانی در سخنرانی خود با بیان اینکه «گفتمان امنیت در آسیا دستخوش تحولات فراوانی شده»، از بروز چالش‌های امنیتی در شرق و غرب آسیا ابراز نگرانی کرد و خواستار ایفای نقش موثر سازمان‌های منطقه‌ای مانند، اکو، سازمان همکاری‌های شانگهای، و سیکا در حل مسائل این قاره شد.

حسن روحانی که دولتش در حال مذاکره با گروه ۱+۵ است اظهار داشت که در دکترین دفاعی ایران تسلیحات اتمی جایی ندارد اما «استفاده صلح‌آمیز فناوری هسته‌ای را حق» ایران و همه کشورها دانست.

چین که میزبان اجلاس سیکا است به همراه روسیه دو عضو گروه ۱+۵ هستند که در شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای ایران رای دادند.

رئیس جمهوری ایران با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: «...با رویکرد برد - برد و به دور از زیاده‌خواهی و تهدید می‌توان مذاکرات جاری در مورد برنامه هسته‌ای ایران را به توافق نهایی رساند به نحوی که حقوق هسته‌ای ایران تضمین شود و نگرانی‌های مشروع طرف‌های مذاکره نیز برطرف گردد.»

دور آخر گفت‌‌وگوهای هسته‌ای هفته گذشته در وین برگزار شد. در این دور از مذاکرات دو طرف بر سر مکتوب کردن متن نهایی به گفت‌وگو نشستند اما هنوز نتواسته‌اند بر سر مفاد و جزییات به توافق دست یابند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح «جهان علیه خشونت و افراطی‌گری»که وی در سازمان ملل پیشنهاد داد، اشاره کرد و گفت: «خرسندم که بسیاری از اعضای سیکا نیز در زمره بانیان این قطعنامه، نشان دادند که آسیا، به عنوان گهواره بزرگترین مذاهب جهانی و مکاتب عقلانی، همچنان می‌بایست سرزمین خشونت‌ستیزی و افراط گریزی باشد. امیدوارم این قطعنامه که با اجماع به تصویب رسید به عنوان سند اجلاس در کنار سایر اسناد ارزشمند سیکا مبنایی برای اقدامات آتی ما قرار گیرد.»

بحران سوریه، فلسطین، تحکیم پیوندهای اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشترک از دیگر محورهای سخنرانی روحانی در شانگهای بود.

در حاشیه اجلاس سیکا، حسن روحانی با همتای روس خود ولادیمیر پوتین دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایرنا، روحانی در این دیدار گفت: «از ملاقات روسای جمهور ایران و روسیه در حاشیه اجلاس بیشکک تا به امروز تحولات فراوانی را در جهان شاهد بودیم، اما با وجود این جریانات روابط دو کشور همواره و روزبه روز گرم‌تر و صمیمی‌تر شده و اعتماد و علاقه دو کشور در جهت ایجاد روابطی پایدار توسعه یافته است.»

برپایه این گزارش رئیس جمهوری روسیه نیز در این دیدار با اشاره به پروژ‌‌ه‌های مشترک دو کشور گفت که مناسبات دو طرف باید هر چه بیشتر توسعه یابد.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران هم که روحانی را در این سفر همراهی می‌کند، در حاشیه این اجلاس با همتایان خود دیدار و گفت‌ و گو داشت. وانگ یی وزیر امور خارجه چین و احمد داوود اغلو وزیر خارجه ترکیه از جمله وزرای خارجه‌ای بودند که ظریف با آنها ملاقات کرد.
XS
SM
MD
LG