لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۸

آیت‌الله صانعی: با جریان‌هایی که استبداد می‌ورزند باید مبارزه فکری و مدنی کرد


آیت‌الله یوسف صانعی، از مراجع شیعه قم، با انتقاد از ادامه حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، حاکمیت را به باد انتقاد گرفت و گفت درحالی که «صدها» نفر به دلایل سیاسی در زندان‌های ایران به سر می‌برند مسئولان نمی‌توانند دم از امنیت در جامعه بزنند.

آیت‌الله صانعی که بارها حاکمیت را به ویژه پس از رویدادهای پس از انتخابات ۱۳۸۸ به باد انتقاد گرفته، در دیدار با جمعی از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشکده پردیس کشاورزی دانشگاه تهران، اظهار داشت با کسانی که «استبداد» می‌ورزند باید «مبارزه فکری و مدنی» کرد.

در حالی که بیش از ۱۶۰ روز از حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد، فاطمه و مهدی کروبی می‌گذرد ‌‌آیت‌الله صانعی بار دیگر خواستار آزادی آنها شد.

آیت‌ا‌لله صانعی گفت: «کسانی که دغدغه امنیت جامعه را دارند، باید به تمام ابعاد امنیت توجه داشته باشند؛ چه امنیت جانی مردم باشد، چه امنیت اقتصادی و چه سیاسی و قلم و بیان و چه آزادی انتخاب و حاکمیت خود مردم بر سرنوشتشان... آیا این‌که صد‌ها نفر از نخبگان ملت از مرد و زن، استاد و دانشجو و عالم و غیرعالم زندانی می‌شوند، آن هم با محرومیت برخی از آنها اگر نگوییم همه آنها از حقوق اولیه زندانی، این امنیت است؟»


وی تصریح کرد: «این ‌که اشخاص باتقوا و مدیر و مدبّری همچون جناب آقای کروبی و زبده‌السادات و الکرام آقای مهندس موسوی با خانواده‌هایشان در حصر خانگی آن هم حصری که از جهت محرومیت بسیاری از حقوق اولیه‌شان تقریباً با سلول برابر است، به سر می‌برند، این امنیت است؟ اینکه به کسی که روزی رئیس‌جمهور یک ملت بوده، در مراسم ختم یکی از بستگانش به او حمله‌ور می‌شوند، آیا این امنیت است؟»

اشاره آیت‌الله صانعی به مراسم یادبود محمدعلی صدوقی امام جمعه یزد است که در آن عده‌ای علیه محمد خاتمی شعار سر دادند.

این مرجع با اشاره با تاریخ امامان شیعه اظهار داشت با کسانی که حقوق اساسی و شهروندی مردم را نادیده می‌گیرند باید «مبارزه فکری و مدنی» کرد.

آیت‌الله صانعی که در رویداد‌های پس از انتخابات دفتر و منزلش نیز مورد حمله نیروهای هوادار حکومت قرار گرفته بود، تصریح کرد: «معیار در این مسأله این است که با کسانی که به حق مردم ظلم می‌کنند و حقوق اساسی و شهروندی مردم را نادیده می‌گیرند، نفاق دارند و استبداد می‌ورزند، نه‌تنها دروغ می‌گویند بلکه اصلاً بنا دارند راست نگویند، باید با همه این افراد و جریانات مبارزه فکری و مدنی به‌ صورت‌های مختلف و مناسب انجام گیرد.»

این مرجع شیعه افزود: «ما هم اگر بنا داریم به دین خدمت کنیم و علیه ظلم ظالمان و ستمگران و اقتدارگرایان اقدام کنیم، نباید مایوس شویم.»
XS
SM
MD
LG