لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

عربستان: نمی‌توانیم در برابر دخالت ایران و حزب‌الله در سوریه سکوت کنیم


سعود الفیصل وزیر امور خارجه سعودی
سعود الفیصل وزیر امور خارجه سعودی
سعود الفیصل وزیر امور خارجه سعودی از ایران، روسیه و حزب‌الله لبنان به دلیل حمایت از نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه انتقاد کرد و گفت که کشورش نمی‌تواند در برابر این «دخالت‌ها» سکوت کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان سعودی، الفیصل که در کنفرانس خبری مشترکی با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در جده سخن می‌گفت، افزود: «ما خواهان صدور قطعنامه روشن بین‌المللی برای ممنوعیت صادرات اسلحه به نظام سوریه هستیم؛ قطعنامه‌ای که این نظام را غیر مشروع بداند.»

این سخنان در حالی ایراد شده که خبرگزاری رویترز به نقل فعالان سوری گزارش داده است ارتش دولتی سوریه به شکلی آهسته اما پیوسته در حال پیشروی در حومه دمشق و باز پس‌گیری مناطق از دست داده است.

یک سال پیش ورود مخالفان حکومت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه به دمشق و حومه آن، نشانه‌ای از نزدیکی سرنگونی نظام اسد به شمار می‌رفت. اما پس از آن نیروهای اسد با حمایت شبه نظامیان شیعه حزب‌الله لبنان، با قدرت به جنگ برگشته و توانستند مناطقی را از کنترل مخالفان باز پس گیرند.

سخنان شدیداللحن وزیر امور خارجه عبرستان سعودی، نگرانی از احتمال گسترده شدن جنگ داخلی سوریه به مناطقی دیگر در خاورمیانه، تشدید کرده است. در هفته‌های اخیر در عراق و لبنان تنش‌ها میان سنی‌ها و شیعیان شدت یافته است.

سعود الفیصل در کنفرانس خبری خود اظهار داشته است: «شاید خطرناک‌ترین رخدادها دخالت نیروهای خارجی به ویژه شبه نظامیان حزب‌الله و دیگر گروه‌ها با حمایت نیروهای سپاه پاسداران ایران برای کشتن سوری‌ها باشد.»

او ادامه داده است: «دیگر هیچ بهانه و هیچ منطقی وجود ندارد که به روسیه اجازه مسلح‌سازی علنی و گسترده نظام سوریه و مزدوران خارجی‌اش را بدهد.»

حکومت سوریه برخی کشورهای عربی خلیج فارس از جمله قطر و عربستان سعودی را به ارسال اسلحه برای مخالفانش متهم می‌کند. چند روز پیش نیز نشست مجموعه دوستان مردم سوریه که در دوحه پایتخت قطر برگزار شد، مسلح‌سازی مخالفان اسد را تصویب کرد. آمریکا، فرانسه، عربستان سعودی و قطر، از جمله کشورهای عضو این مجموعه هستند.

اما جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود خواهان آن شد که کمک‌ها به مخالفان اسد، هماهنگ شده باشد تا به دست گروه‌های تندرو نیفتد.

او در این باره گفت: «هدف ما واضح است، نمی‌توانیم اجازه دهیم که جنگ گسترده‌تر شود، نمی‌توانیم اجازه دهیم کمک‌ها به افزایش خونریزی‌ها و افزایش رنج‌های مردم سوریه سهیم باشد.»

هفته گذشته باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا مجوز ارسال جنگ افزار برای مخالفان حکومت اسد را صادر کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که کاخ سفید از وجود دلایلی مبنی بر به کار گیری جنگ‌افزارهای شیمیایی توسط نیروهای دولتی سوریه علیه مخالفان سخن گفت.

بنا بر اعلام سازمان ملل متحد، جنگ سوریه تا کنون بیش از ۹۳ هزار کشته و ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار آواره در پی داشته است.
XS
SM
MD
LG