لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۴

لغو سفر تیم ملی اسکی به آمریکا پنج ساعت قبل از پرواز


تیم ملی اسکی ایران که قرار بود بامداد سه‌شنبه براى حضور در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۵ راهی آمریکا شود، از سفر به این کشور بازماند. علیداد ساوه شمشکی سرمربی تیم ملی می‌گوید: «از فدراسیون تماس گرفتند و گفتند نمی‌رویم. دلیل خاصی را هم اعلام نکردند.»

چهار اسکی باز مرد و چهار اسکی باز زن نمایندگان ایران در این رقابت‌ها بودند. قرار نبوده فدراسیون ایران هزینه‌ای بپردازد و تمام مخارج به عهده فدراسیون جهانی بوده.

به نظر می‌رسد ماجراهای مراسم افتتاحیه «پیستِ شب» در شمشک که هفته گذشته رخ داد، دلیل جلوگیری از اعزام تیم ملی بوده. فدراسیون اسکی ضمن محکوم کردن این مراسم، از تایید ارتباط مراسم جنجالی در شمشک و لغو سفر تیم ملی خودداری کرد.

لغو ناگهانی سفرهای ورزشی در ایران شامل صد‌ها مسابقه بین‌المللی و جهانی در ۳۷ سال اخیر می‌شود اما کمتر پیش آمده است که در مسابقاتی با اهمیت جهانی، در روز اعزام به ورزشکاران گفته شود که آنها جای در پیش گرفتن مسیر فرودگاه باید به خانه بازگردند.

میترا کلهر یکی از ورزشکاران اعزامی بود. او درباره دلیل لغو سفر گفته: هنوز که هنوز است واقعاً نمی‌دانم این سفر لغو شده یا خیر. از فدراسیون هم کسی به ما خبر نداد. دلیلش را هم نمی‌دانیم.

این عضو تیم ملی اسکی به خبرگزاری فارس گفت: «این همه از جیب هزینه کردم و هدفم رقابت‌های جهانی بود اما متاسفانه نمی‌دانم چرا پنج ساعت مانده به اعزام، این سفر کنسل شد.»

مسابقات قهرمانی جهان هر دو سال یک بار برگزار می‌شود و اسکی‌بازهای سراسر جهان، حاصل دو سال زحمت و تمرینات خود را در این مسابقات ارائه می‌کنند.

کلهر در پاسخ به این سوال که آیا «مشکل حراستی» برای اسکی‌بازان به وجود آمده است، گفت: اگر چنین مشکلی بود باید زود‌تر اعلام می‌شد. در حال حاضر هم فکر نمی‌کنم دیگر پیگیری فایده داشته باشد. پس از شنیدن این خبر گریه نکردم اما افسوس خوردم به زحمات و هزینه‌هایی که متحمل شدم.

این ورزشکار تیم ملی ایران یادآور شد: «سئوال من این است که وقتی سهمیه داریم و می‌توانیم در چنین رقابت‌های مهمی شرکت کنیم چرا نباید این امر محقق شود؟ وقتی قرار است این چنین با روحیه ورزشکار بازی کنند، معتقدم اگر اسکی را جمع کنند، بسیار بهتر است.»

رئیس فدراسیون اسکی ایران دلیل لغو ناگهانی سفر را صرفاً مسائل فنی عنوان کرده و می‌گوید: «هفتم اسفند رقابت‌های قهرمانی آسیا در کره جنوبی آغاز می‌شود که ما شانس خوبی برای کسب مدال داریم. حتی فردی که کوچک‌ترین ارتباطی با ورزش ندارد نیز می‌داند حضور ملی‌پوشان در آمریکا نمی‌توانست برای آنها بار فنی به همراه بیاورد.»

ناصر طالبی که سابقه‌ای در این رشته ورزشی ندارد، تاکید کرد: «اینکه می‌گویند حراست یا امور خارجه دخالت کرده را رد می‌کنم. ضمن اینکه امسال در پیست‌ها برف نبود و ملی‌پوشان تمرین نداشتند. یک میلیارد نفر آرزو دارند به آمریکا بروند و خود من هم کنار ملی‌پوشان اما لغو سفر، دلایل فنی داشت.»

خبرگزاری ایسنا در گزارش لغو سفر تیم ملی اسکی، «تیتر انتقاد شدید نسبت به اتفاقات پنجشنبه شب شمشک» را انتخاب کرده که احتمالاً تاکیدی است بر غیر‌فنی بودن لغو سفر تیم ملی ایران باشد.

رئیس فدراسیون اسکی که مشاور وزیر ورزش هم هست، به این خبرگزاری گفت: «متاسفانه برنامه پنجشنبه شب شمشک و آنچه به اسم افتتاح پیست شب برگزار شد، به هیچ عنوان مورد قبول ما نیست و این اقدام بدون هماهنگی با فدراسیون بوده. مطمئناً فدراسیون در صورت اطلاع، مخالف برپایی چنین برنامه‌ای بود. مطمئن باشید دنبال برخورد با برگزارکنندگان چنین برنامه‌ای هستیم.»

خبرگزاری‌ها اشاره‌ای به جزئیات اتفاقات پیست شمشک نکرده‌اند. مرور خبرهای هفته حاکی است، قرار بوده این مراسم با «اجرای گروه موسیقی و آتش‌بازی به مناسبت دهه فجر» همراه باشد.

XS
SM
MD
LG