لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۳

سلیم ادریس از فرماندهی ارتش آزاد سوریه برکنار شد


سلیم ادریس
سلیم ادریس
ستاد فرماندهی مشترک ارتش آزاد سوریه، یکشنبه ۲۷ بهمن با صدور بیانیه‌ای، برکناری ژنرال سلیم ادریس را از ریاست این ستاد اعلام کرد.

بنا بر این بیانیه سرتیپ عبد الاله بشیر که فرماندهی نیروهای ارتش آزاد در قنیطره و جولان را بر عهده داشت، جانشین سلیم ادریس شد.

سلیم ادریس ۳۰ مرداد ۱۳۹۱ از ارتش دولتی سوریه جدا شد. او که ۵۶ سال سن دارد، از آذرماه ۱۳۹۱ فرماندهی ارتش آزاد سوریه را بر عهده داشت.

ارتش آزاد سوریه از گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد است که میانه‌رو به شمار می‌آید و از حمایت غرب برخوردار است.

سلیم ادریس به پنج زبان مسلط است و دکترای رادارهای الکترونیک دارد.

ستاد فرماندهی مشترک ارتش آزاد سوریه، دلیل برکناری ادریس را در بیانیه خود بیان نکرده است. عبد الناصر العاید، از افسران نیروهای هوایی جدا شده از ارتش سوریه در این باره به شبکه خبری العربیه گفت: «یکی از دلایل برکناری ادریس، کاهش توان ارتش ازاد و تاثیرگذاری آن است به علاوه چند دستگی‌های بسیاری که در این ارتش به وجود آمده است.»

عاید با بیان اینکه ادریس تنها عامل وضعیت پیش آمده برای ارتش آزاد نیست، گفت که او یکی از عوامل است. او افزود که ارتش آزاد در دوره فرماندهی سلیم ادریس، چند دسته شد.

پیشتر، ریاض الاسعد بنیانگذار ارتش آزاد سوریه در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی ترکیه گفته بود: «ارتش آزاد دو نیم شده است، نیمی را من اداره می‌کنم و نیمی دیگر تحت مدیریت سلیم ادریس است.»

در ماه‌های اخیر، ازتش آزاد سوریه شکست‌هایی از دو ناحیه نیروهای دولتی و گروه‌های مسلح اسلامگرا متحمل شد. در چند محور نیروهای دولتی با حمله به مناطقی تحت کنترل ارتش آزاد به ویژه در حلب، حمص و مناطقی از حومه دمشق، پیروزهایی به دست آوردند.

ارتش آزاد همچنین برخی مناطق تحت تصرف خود را به سود بعضی گروه‌های اسلامگرای مخالف بشار اسد از دست داد. حدود دو ماه پیش جبهه اسلامی که متشکل از شش گروه مسلح اسلامگرا است، انبارهای اسلحه متعلق به ارتش ازاد سوریه را در شمال این کشور تصرف کرد. این رویداد باعث شد آمریکا و بریتانیا، کمک‌های نظامی غیر مرگبار خود را به ارتش آزاد، به حال تعلیق در آوردند.

برکناری ادریس یک روز پس از پایان بی‌نتیجه دور دوم مذاکرات صلح ژنو میان نمایندگان دولت و ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه در ژنو صورت گرفت. ارتش آزاد سوریه بر خلاف گروه‌های اسلامگرا، موافقت خود را با مذاکرات اعلام کرده بود.
XS
SM
MD
LG