لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۶

تاجزاده: آزادی زندانیان در اختیار روحانی نیست


مصطفی تاجزاده عضو ارشد دو تشکل اصلاح طلب جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین که در زندان اوین تهران به سر می‌برد، در یادداشتی با اشاره به رویدادی انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، گفته است که آزادی زندانیان سیاسی در اختیار حسن روحانی رئیس جمهور منتخب، نیست و از خانواده زندانیان خواسته صبر پیشه کنند.

به گزارش سایت نوروز، مصطفی تاجزاده در یادداشت خود به مواردی همچون «تهمت و افترا‌ها» در مناظره‌های تلویزیونی انتخابات سال ۸۸، سخنان رهبر جمهوری اسلامی درباره نزدیک‌تر بودن نظر احمدی‌نژاد به نظر او، حمایت سپاه پاسداران و ائمه جمعه از «نامزدی خاص»، «صدو حکم بازداشت فعالان ستادهای» اصلاح‌طلبان «سه روز پیش از برگزاری انتخابات» و بازداشت آنها در روز پس از انتخابات، حمله به یکی از ستادهای میرحسین موسوی، عدم صدور کارت‌های ناظر برای نمایندگان سایت موسوی و «خس و خاشاک» نامیدن معترضان اشاره کرده و آرزو کرده است که «ای کاش» این اتفاق‌ها نمی‌افتاد.

پس از اعلام پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، اصلاح‌طلبان و هوادارانشان که می‌گفتند در انتخابات تقلب گسترده و سازماندهی شده روی داده است، دست به اعتراض زدند. حاصل مقابله با این اعتراض‌ها توسط نیروهای امنیتی و انتظامی، ده‌ها کشته در خیابان‌ها و بازداشتگاه‌ها و صد‌ها زندانی بود.

تاجزاده در یاداشت خود که دهم تیرماه منتشر شده با اشاره به رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتخابات اخیر، افزوده است: «البته نمی‌دانم چنان که صلاحیت آقای هاشمی تأیید می‌شد آیا روند انتخابات به همین روال پیش می‌رفت یا مشابه سال ۸۸ عمل می‌شد؟!»

او همچنین به سخنان برخی مقام‌های حکومتی مبنی بر تمکین کردن نامزدهای شکست خورده در انتخابات ریاست جمهوری اخیر به نتایج و عدم اعتراض آنها پرداخته و نوشته است: «باید توضیح بدهند که آنها به راستی به چه چیزی می‌توانستند اعتراض کنند؟ در شرایطی که همه امور در دست خودشان بود. هیأت‌های اجرایی و نظارت یک دست و در اختیار اصولگراهای رقیب اصلاح‌طلبان بوده است. پس دیگر منتی بر سر ملت نیست.»

این عضو جبهه مشارکت همچنین درباره نظر آیت‌الله خامنه‌ای در مورد ریاست جمهوری حسن روحانی نوشته است: «رهبری نکات خوبی را درباره انتخابات بیان کرد اما هنوز تحلیل خود را در این باره که چرا اکثریت مردم به کسی رأی داده‌اند که لحن و ادبیات و ظاهرش یادآور خاتمی است و از نظر روش و منش اشبه نامزد‌ها به هاشمی رفسنجانی است، بیان نکرده است.»

او افزوده است: «من خوشبین و امیدوار هستم که رهبری این بعد از پیام ملت را هم با ذکاوت خود دریافته باشد و به دکتر روحانی کمک کند تا وعده‌های انتخاباتی خود را به ویژه در زمینه تأمین حقوق و آزادی‌های اساسی شهروندان محقق کند.»

معاون سابق سیاسی و امنیتی وزارت کشور در همین حال به این نکته اشاره کرده که ممکن است شرایط نه تنها تغییر نکند بلکه بد‌تر هم شود. او در این باره اظهار داشته است: «در عین حال دوراندیشی حکم می‌کند که ما خود را برای بد‌ترین شرایط آماده کنیم. چرا که اینها برای اینکه ثابت کنند چیزی تغییر نکرده است ممکن است نه تنها زندانیان سیاسی را آزاد نکنند بلکه شرایط را برای آنها سخت‌تر هم بکنند.»

او توصیه کرده است: «به نظر من نباید کسی در این زمینه از آقای روحانی توقع ویژه‌ای داشته باشد چرا که کار به دست او نیست. زندانیان سیاسی و خانواده‌های محترمشان نیز باید هم چون گذشته با صبوری و متانت این مرحله را نیز پشت سر بگذارند ومتناسب با رفتار حاکمیت عمل نمایند.»

تاجزاده به حصر خانگی میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد و همچنین مهدی کروبی اشاره کرده و تاکید کرده است: «البته حساب آقایان موسوی و کروبی و دکتر رهنورد جداست چرا که در مورد ایشان حتی حداقل تشریفات قانونی هم اعمال نشده است. و ظاهراً این بزرگواران بنا به مصوبه شورای عالی امنیت ملی در حصر هستند. اینجانب در این زمینه بعد‌ها نکاتی را به استحضار ملت خواهم رسانید.»

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتایج انتخابت ریاست جمهوری سال ۸۸ هستند که از نزدیک به ۹۰۰ روز پیش، در حصر خانگی به سر می‌برند.

مصطفی تاجزاده، معاون وزیر کشور در دولت محمد خاتمی یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ بازداشت شد.
XS
SM
MD
LG