لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۸

یک عمر مجسمه‌سازى ایرانى در آمریکا


مجموعه بزرگى از آثار پرویز تناولى، هنرمند ایرانى، در شهر بوستون آمریکا به نمایش در آمده است. در این نمایشگاه مجموعه متنوعى از آثار او به نمایش در آمده که شامل مجسمه، نقاشى، جواهرات و آثار پژوهشى است.

پرویز تناولى متولد ۱۳۱۶ تهران، مجسمه‌ساز، نقاش و پژوهشگر، از معروف‌ترین هنرمندان معاصر ایران است. او را پدر مجسمه‌سازى مدرن ایران مى خوانند که با مجسمه معروف «هیچ» جهانى شده است.

این اولین نمایشگاه مفصل تناولى در یک موزه آمریکایى است. او آخرین بار چند سال پیش از انقلاب ایران در آمریکا نمایشگاه داشت. در این نمایشگاه حدود ٢٠٠ اثر از دوره‌هاى مختلف زندگى او به نمایش گذاشته شده است. این آثار شامل تعداد زیادى از مجموعه مجسمه‌هاى «هیچ»، «فرهاد کوه کن» و «عشاق» است. به علاوه مجموعه‌اى از نقاشى‌ها و طرح‌هاى او، تعدادى از کتاب‌ها و آثار پژوهشى، و همچنین کلکسیون متنوعى از انواع جواهرات و زیورآلات با ترکیبى از طرح‌هاى سنتى و مدرن.

تناولى مى‌گوید این یکى از بهترین نمایشگاه‌هایى است که تاکنون داشته و از فضا و اجراى آن بسیار راضى است. او مى‌گوید اکنون زمان مناسبى براى برگزارى این نمایشگاه است تا چهره دیگرى از ایران به مردم آمریکا نشان داده شود: «باید بدانند که هنر در ایران نمرده و تداوم دارد و این نمونه‌اى از آن است.»

این نمایشگاه را شیوا بلاغى، پژوهشگر و استاد تاریخ هنر خاورمیانه، و لیزا فیشمن، مدیر موزه دیویس، طراحى کرده‌اند. خانم فیشمن مى‌گوید به علت تحریم‌هاى آمریکا علیه ایران، نتوانسته‌اند تعدادى از آثار آقاى تناولى از جمله فرش‌هاى او را به این نمایشگاه بیاورند.

تناولى معتقد است که تبادل فرهنگى باید برقرار باشد و نباید تحت‌الشعاع سیاست قرار بگیرد: «مردم آمریکا تشنه فرهنگ و هنر ایران هستند اما مدتهاست که از آن محروم مانده‌اند.»

این نمایشگاه در موزه دیویس در کالج ولزلى و با پشتوانه مالى مریم همایون آیزلر برگزار شده است. خانم همایون سال‌ها پیش دانشجوى رشته علوم سیاسى کالج ولزلى بود. او مى‌گوید از شنیدن خبرهاى بد درباره ایران خسته شده و تصمیم گرفته خود دست به کارى مفید بزند. او مى‌گوید هنر ایران قدمتى تاریخى دارد و مى‌خواهد آن را به دنیا معرفى کند. او معتقد است دانشگاه محل مناسبى براى این نوع پروژه‌هاست چرا که دانشجویان، رهبران نسل آینده هستند و فردا را مى سازند.

XS
SM
MD
LG