لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۱

والیبال ایران باز هم کره جنوبی را شکست داد


عکس مربوط به مسابقات قبلی تیم والیبال ایران است.
عکس مربوط به مسابقات قبلی تیم والیبال ایران است.
هفدهمین دوره والیبال قهرمانی آسیا به میزبانی امارات در حال برگزاری است. تیم ملی والیبال ایران که به عنوان مدافع عنوان قهرمانی در این رقابت‌ها حضور دارد، با نتیجه ۳-۱ از سد کره جنوبی گذشت.

ساعاتی قبل از برگزاری بازی برگشت تیم‌های فوتبال استقلال ایران و اف سی سئول کره جنوبی در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا، دو کشور در زمین والیبال به رقابت پرداختند. ایران در این مسابقه با ترکیب سعید معروف، محمد موسوی عراقی، حمزه زرینی، فرهاد قائمی، امیر غفور، عادل غلامی و فرهاد ظریف به میدان رفت.

دو تیم پیش از این ۳۰ بار با هم مسابقه داده بودند که از این میان سهم ایران هفت برد بود.

سی و یکمین مصاف نیز به هشتمین برتری ایران انجامید. ملی‌پوشان والیبال ایران پیش از غلبه بر کره جنوبی، مقابل تیم‌های قزاقستان، کویت و عراق هم به برتری ۳-۰ رسیده بودند.

مرحله مقدماتی در هشت گروه برگزار شد و بدون رقم خوردن شگفتی خاصی، دو تیم بر‌تر هر گروه به دور دوم صعود کردند. در مرحله دوم نیز تیم‌ها در چهار گروه به مصاف رفتند تا هشت تیم به مرحله یک چهارم نهایی راه پیدا کنند.

کره‌جنوبی با سرمربیگری پارک کی وون در این بازی حضور داشت. این مربی سر‌شناس، قبلاً هدایت تیم ملی ایران را هم برعهده داشت. پارک کی وون که بار‌ها با تیم کره به ایران باخته، پیش از این مسابقه اعلام کرده بود که برای گرفتن انتقام به نبرد ایران خواهد رفت.

آنالیزور ایران قبل از مسابقه گفته بود تاکتیک ما زدن سرویس‌های هدفمند برای ایجاد مشکل در طراحی حمله‌های ترکیبی کره جنوبی است. ولاسکو سرمربی آرژانتینی تیم ملی ایران هم با خطرناک توصیف کردن کره جنوبی گفت: «فقط ایرانی‌ها نمی‌خواهند قهرمان شوند و همه تیم‌ها به دنبال این هدف هستند. بنابراین کار سختی داریم. اما در ایران همه درباره این می‌پرسند که آیا می‌توانیم قهرمان شویم؟ پاسخ را هیچکس نمی‌داند. اگر من می‌دانستم اینجا نبودم و در ایتالیا در خانه‌ام نشسته بودم.»

ست نخست این بازی با امتیاز ۲۵-۱۹ به سود ایران رقم خورد. در ست دوم امیر غفور خوش درخشید و بار‌ها از پشت خط با پروازهای خود امتیاز آور شد. سرویس‌های غفور نیز دریافت‌کننده‌های حریف را سردرگم کرده بود. این ست با امتیاز ۲۵-۱۶ به پایان رسید.
کره جنوبی که چهار مرتبه روی سکوی شماره یک آسیا ایستاده، از سال ۲۰۰۳ به بعد، در تلاش برای کسب جام پنجم ناکام مانده. بازیکنان این تیم در ست سوم برای گریز از شکست، تلاش فراوانی بروز دادند و ۲۵ بر ۲۲ پیروز شدند.

ایران در ست چهارم هم به زحمت افتاد اما سرانجام با نتیجه ۲۵ بر ۲۳ به برتری رسید تا چهارمین برد متوالی خود را ثبت کند. در مرحله سوم مسابقات که به صورت حذفی برگزار خواهد شد، هشت تیم بر‌تر برای فتح جام هفدهم بازی خواهند کرد.

تیم‌های چین، ژاپن، استرالیا هم از مدعیان فتح جام هفدهم هستند. استرالیا قهرمان سال ۲۰۰۷ آسیا، از سد بحرین و قطر گذشت اما به هند باخت. ژاپن نیز که با هفت جام قهرمانی پر افتخار‌ترین تیم تاریخ آسیا است، در مرحله اول عمان و سریلانکا را شکست داد و سپس تایوان را مغلوب کرد.

تیم قدرتمند چین که سه بار قهرمان آسیا شده و شش بار هم در رده دوم قرار گرفته، عربستان سعودی را در دیداری نه چندان آسان، ۳-۰ مغلوب کرد. گیم اول این بازی ۲۸-۲۶ شد. چینی‌ها در بازی دوم هم که جنبه حیثیتی داشت، مقابل تایوان به زحمت افتادند. این تیم اگرچه ۳-۰ برنده شد اما گیم اول را ۲۶-۲۴ و گیم سوم را ۲۹-۲۷ برد.

ایران در ادوار پیشین سه بار روی سکو رفته. قهرمانی در ۲۰۱۱ تهران، نایب قهرمانی در سال ۲۰۰۹ به میزبانی فیلیپین و مدال برنز سال ۲۰۰۳ در چین.
XS
SM
MD
LG