لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۷

ظریف: کشورهای خلیج فارس از مذاکرات وحشت‌زده نشوند


محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، شامگاه دوشنبه ۲۰ آبان به گوشه‌هایی از مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و در عین حال خطاب به کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت از مذاکرات «وحشت‌زده» نشوند.

وزیر خارجه ایران در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو در پاسخ به سئوال مجری درباره موضع‌گیری‌ها و گزارش‌هایی که درباره مواضع کشورهای خلیج فارس منتشر می‌شود گفت «دوستان خوب ما» در منطقه بی‌جهت «وحشت‌زده» و «نگران» می‌شوند.

وزیر امور خارجه ایران اظهار کرد که موضوع مذاکرات اخیر «ایران و آمریکا» نیست و تنها معطوف به حل‌وفصل هسته‌ای است.

گزارش‌های رسانه‌ای در روزهای اخیر حاکی از آن است که برخی از مقام‌های کشورهای خلیج فارس از رویکرد آمریکا در مورد ایران ابراز نارضایتی کرده‌اند. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل هم گفت که کسان دیگری از توافق احتمالی با ایران نگرانند اما بر زبان نمی‌آورند.

به تازگی رویترز گزارش داد بندر بن سلطان رئیس سازمان اطلاعات سعودی با ابراز نارضایی از رویکرد دولت اوباما در مورد سوریه و ایران، گفته است که ریاض از آمریکا فاصله می‌گیرد.

ظریف روز دوشنبه در واکنش به این موضع‌گیری‌ها و گزارش‌ها گفت چرا دوستان ما در خلیج فارس «اخم» می‌کنند و «وحشت‌زده» می‌شوند.

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه همسایگان برای تهران از اولویت برخوردارند تاکید کرد که «ناامنی» همسایگان، ناامنی ایران محسوب می‌شود.

محمدجواد ظریف گفت که کشورهای خلیج فارس نباید «عجله کنند» و «نگران شوند».

وی اظهار داشت کسانی باید وحشت کنند که حیات خود را به گفته وی در «تنش » و «درگیری» می‌بینند.

وزیر امورخارجه ایران در ادامه «عصبانیت» بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و گروه‌هایی در آمریکا را در همین راستا عنوان کرد.

مجری برنامه در ادامه از اظهارات روز دوشنبه جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در ابوظبی پرسید. جان کری در ابوظبی گفته بود که این ایران بود که مانع رسیدن به توافق شد و تاکید کرده بود که واشینگتن از متحدان خود در منطقه دفاع خواهد کرد.

پیشتر رسانه‌ها گزارش کرده بودند که لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، مانع رسیدن به توافق در ژنو شده است.

ظریف در پاسخ گفت گاهی اوقات مقام‌های مسئول در برابر سئوال‌های متفاوت جواب‌های متفاوتی می‌دهند و اظهاراتشان برای کم کردن «نگرانی دولت میزبان» است.

وزیر خارجه ایران با این حال گفت که چنین اظهارات «ضدونقیضی» روند اعتمادسازی و مذاکرات را خدشه‌دار می‌کند.

وی گفت مردم تصاویر و گزارش‌ها را دیده‌اند و می‌دانند چه کسی مشکل ایجاد کرد.

ظریف تصریح کرد اظهارنظرهایی که «پاسخ مقطعی» به گروه‌های خاص است٬ «واقعیات» را تغییر نمی‌دهد.

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه ایران با «دوستان» خود در منطقه منافع مشترک و پیوندهای قدیمی اعتقادی و تاریخی دارد، گفت سفرا مامور شده‌اند که از همسایگان «نگرانی‌زدایی» بکنند.

وی ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک به همه کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر کند.

دیدار با همتای سعودی خود سعودالفیصل در نیویورک از دیگر مواردی بود که وزیر خارجه ایران به آن اشاره کرد و گفت پس از آن نیز تلفنی با وی گفت‌وگو کرده است.

محمدجواد ظریف در این برنامه با اشاره به امضای تفاهمنامه ایران و آژانس در روز دوشنبه گفت مذاکره نباید با مذاکره ادامه کند و نسبت به حل مسائل ایران و آژانس در آینده نزدیک ابراز خوشبینی کرد.

به گفته آقای ظریف راستی‌آزمایی توافقات احتمالی با ۱+۵ به عهده آژانس است و ابهامات این نهاد درباره برنامه هسته‌ای ایران نیز باید حل شود.

وزیر خارجه ایران گفت که تهران به دنبال خروج پرونده ایران از شورای امنیت است.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه، طولانی شدن روند مذاکرات ژنو را بیشتر مربوط به اختلاف درونی کشورهای غربی دانست و گفت طبیعی است که هر شش کشور از زاویه متفاوتی به مذاکرات نگاه کنند.

ظریف گفت امیدوار است که در فرصت ۱۰ روزه‌ای که به مذاکرات بعدی مانده، غربی‌ها «اعتماد را به مردم ایران» بازگردانند.

وی گزارش‌های منتشر شده درباره جزییات مذاکرات را به دور از واقعیت خواند و گفت درز نکردن اطلاعات به بیرون نشانه جدیت گفت‌وگوهاست.

وزیر خارجه ایران حضور پنج وزیر خارجه در مذاکرات را نشانه دیگری از جدیت و نزدیک شدن به توافق ارزیابی کرد و با کنایه گفت شاید برخی هم می‌خواستند که کار «از دستشان در نرود».

به گفته وی وزیر خارجه چین به خاطر شرکت در کمیته مرکزی حرب کمونیست نتوانست به مذاکرات بیاید و معاون خود را فرستاد.

آقای ظریف گفت اگر قرار بود ۹۰ درصد در مذاکرات پیشرفت حاصل شود اکنون «نزدیک به ۷۰‌ درصد» آن حاصل شده است.

وی با اشاره به فضای داخل گفت که در این مدت مورد «مهرورزی‌هایی» از سوی برخی قرار گرفته است و تاکید کرد که به این رفتارها عادت کرده است.

در روزهای اخیر برخی از نشریات و چهره‌های اصولگرا به شدت بر سر مذاکرات هسته‌ای به ظریف و دولت روحانی حمله‌ور شده‌اند.
XS
SM
MD
LG