لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

افزایش شمار کشته‌ها در حمص؛ تلاش آمریکا و ترکیه برای توقف خشونت‌ها در سوریه


شورای عمومی انقلاب سوریه ، از تشکیلات مخالفان این کشور، اعلام کرد شمار کشته شدگان روز چهارشنبه به دست نیروهای دولتی به دستکم ۱۱۷ تن رسید که ۹۵ نفر آنها‌ از حمص هستند. در این بیانیه آمده است که از ساعت‌های اولیه روز چهارشنبه نیروهای دولتی شهر حمص را با موشک هدف قرار داده‌اند.

در همین حال کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا در پی برگزاری نشستی با شرکای بین‌المللی خود در آینده نزدیک به منظور برداشتن گامی برای متوقف کردن کشته شدن غیرنظامیان در سوریه است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جی کارنی سخنگوی کاخ سفید در کنفرانسی خبری در واشینگتن گفت که این نشست «دوستان سوریه» خواهد بود و به احتمال زیاد تصمیم‌های گرفته شده در آن شامل ارائه کمک‌های انسانی به مردم سوریه خواهد بود.

ترکیه هم فعالیت‌های دیپلماتیک خود را شدت بخشیده است. رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه با دیمتری مدودوف رئیس جمهور روسیه تلفنی گفت‌و‌گو کرد. این گفت‌و‌گو در راستای یکپارچه کردن تلاش‌های غربی و عربی برای حل و فصل بحران سوریه است.

نخست وزیر ترکیه که وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سوریه را توسط روسیه و چین را به «شکست جامعه جهانی» توصیف کرد، در قانع کردن روسیه برای تغییر موضعش با موانع بسیاری روبروی است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه که سه شنبه در دمشق با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار و گفت‌و‌گو کرد اظهار داشت که مسکو با هر مذاکراتی که پیش شرط آن کناره گیری اسد از قدرت باشد مخالف است.

اتحادیه عرب طرح صلحی برای پایان دادن به بحران سوریه ارائه داده که برپایه آن از بشار اسد خواسته شده قدرت را به معاون اول خود واگذار کند.

احمد داوود اغلو وزیر امور خارجه ترکیه هم چهارشنبه در مصاحبه‌ای با یکی از شبکه‌های محلی از عزم آنکارا برای برگزاری کنفرانسی با حضور کشورهای عربی و غربی در استانبول با عنوان «کنفرانس دوستان مردم سوریه» سخن گفت.

ترکیه که از کشورهای عضو پیمان ناتو است، به فرماندهان «ارتش آزاد سوریه» که آن را جدا شدگان از ارتش دولتی این کشور تشکیل داده‌اند، پناه داده است.

داوود اغلو همچنین احتمال دخالت نظامی در سوریه را بعید ندانست و گفت برای حمایت از مردم سوریه همه گزینه‌ها مطرح است.

باوجود تمام این تحرکات دیپلماتیک، اما هیچ نشانه‌ای از کاهش حملات نظامی نیروهای دولتی به حمص و دیگر مناطق سوریه وجود ندارد. فعالان معترض در حمص نیروهای لباس شخصی وابسته به نظام بشار اسد را متهم به سر بریدن اعضای سه خانواده در منازلشان به منظور ترساندن مردم شهر و جلوگیری از خروجشان در تظاهرات خبر داده‌اند.

فعالان سوری می‌گویند که شمار کشته‌شدگان در این کشور در روز چهارشنبه به دستکم ۱۱۷ نفر رسید که ۹۵ تن از آن‌ها از حمص هستند.

با وجود اینکه بشار اسد به روسیه وعده پایان دادن به خونریزی داد، اما از شدت حملات به شهر حمص که دور جدید آن از پنج روز پیش آغاز شده، کاسته نشد.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع معترضان گزارش داد که نیروهای دولتی در تازه‌ترین حملات خود به شهر حمص، از موشک و خمپاره استفاده کردند. همچنین تانک‌های ارتش وارد منطقه الانشائات شدند و به گلوله باران منطقه بابا عمرو پرداختند به گونه‌ای که تمام ساختمان‌های این منطقه آسیب دید و برخی با خاک یکسان شد. بنا بر گزارش‌ها شمار کشته شدگان دو روز پیش در حمص به حدود ۲۰۰ تن رسید.

به دلیل شدت حملات به شهر امکان درمان زخمی‌ها وجود ندارد و شهر از کمبود شدید نجهیزات پزشکی رنج می‌برد. نیروهای امنیتی در برخی از بیمارستان‌ها مستقر شده‌اند و اقدام به دستگیری زخمی‌هایی می‌کنند که موفق به رساندن خود می‌شوند. همچنین قطع برق باعث متوقف شدن برخی تجهیزات بیمارستانی شده به گونه‌ای که در یکی از بیمارستان‌ها به دلیل این وضعیت ۱۸ نوزاد جان خود را از دست دادند. حمص از کمبود شدید نان، سوخت و دیگر مواد اولیه رنج می‌برد.

تلویزیون دولتی سوریه در گزارشی «تروریست‌ها» را متهم به هدف قرار دادن پالایشگاه حمص با خمپاره‌های مور‌تر کرد. در مقابل معترضان ارتش را متهم کردند که پالایشگاه را به آتش کشیده است.

در پاریس آلن ژوپه وزیر امور خارجه فرانسه وعده‌های بشار اسد را به «نیرنگ» توصیف کرد و گفت: «این روش‌ها ما را گول نمی‌زد.»

اما در مسکو ولادیمر پوتین نخست وزیر روسیه گفت که کشورش با حسن نیت اقدام می‌کند و برای سوریه از انگیزه‌های غرب بیمناک است. او اظهار داشت: «به طور قطع تمام انواع خشونت عامل آن هر که باشد را محکوم می‌کنیم .»

دیدار وزیر امور خارجه روسیه با بشار اسد و وعده‌های رئیس جمهور سوریه، با اعتراض شخصیت‌های اپوزیسیون سوریه روبرو شد. ولید البنی رئیس کمیسیون سیاست خارجی شورای ملی معترضان سوریه در این باره گفت: «طرح اتحادیه عرب روشن است. بشار اسد باید از قدرت کناره‌گیری کند. سوری‌ها آماده هستند با هر شخصی که جانشین او می‌شود برای تغییر دموکراتیک پای میز گفت‌و‌گو بنشینند.»

در همین حال به نظر می‌رسد غرب خود را برای افزایش فشار بر نظام بشار اسد و اعمال تحریم‌های بیشتر بر آن آماده کند. یک دیپلمات اروپایی که خواسته نامش فاش نشود به خبرگزاری رویترز گفته است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر اعمال تحریم‌های بیشتر بر نظام سوریه از جمله تحریم بانک مرکزی این کشور به توافق اولیه دست یافته‌اند. قرار است جلسه آینده اتحادیه اروپا ۲۷ فوریه جاری برگزار شود.

سه شنبه، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا، سفرای خود را از سوریه فراخواندند. روز پیش از آن بریتانیا و بلژیک دست به چنین اقدامی زده بودند.

سه شنبه شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس سفرای سوریه را از اخراج و سفرای خود را از سوریه فرا خواندند. همچنین قرار است وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس پیش از برگزاری جلسه اتحادیه عرب درباره سوریه در روز یکشنبه تشکیل جلسه دهند.

در راستای این فعالیت‌های دیپلماتیک ناوی پیلای رئیس کمیسیاریای حقوق بشر سازمان ملل متحد از جامعه جهانی خواست برای نجات مردم سوریه از خود تحرک نشان دهد.
XS
SM
MD
LG