لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

نوبل شیمی ۲۰۱۵ به دانشمندان سوئد، ترکیه و آمریکا رسید


برندگان نوبل ۲۰۱۵ شیمی از راست به چپ: عزیز سنجر، پل مدریچ و توماس لیندال
برندگان نوبل ۲۰۱۵ شیمی از راست به چپ: عزیز سنجر، پل مدریچ و توماس لیندال

جایزه نوبل ۲۰۱۵ در رشته شیمی به‌ طور مشترک به دانشمندانی از کشورهای سوئد، ترکیه و ایالات متحده رسید.

بیانیه آکادمی نوبل که روز چهارشنبه، ۱۵ مهر، منتشر شد از توماس لیندال، عزیز سنجر و پل مادریک نام می‌برد که به خاطر تحقیقات خود در رابطه با سامانه‌های ترمیم دی‌‌ان‌ای به دریافت این جایزه نائل آمده‌اند.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، این بیانیه می‌گوید که دانشمندان یادشده با تحقیقات خود امکان «شناختی بنیانی از کارکردهای سلول زنده را فراهم آورده‌اند که برای مثال در پیشرفت درمان سرطان‌های جدید به کار گرفته شده است».

تحقیقات این دانشمندان گویای آن است که آسیب رسیدن به دی‌ان‌ای امری همیشگی است، اما آن‌ چه باعث می‌شود که عناصر ژنتیکی انسان به کلی از بین نرود، سامانه‌های مولکولی است که به طور ثابت به ترمیم دی‌ان‌ای مشغولند.

توماس لیندال که پس از اعلام نامش به عنوان یکی از برندگان جایزه نوبل شیمی ۲۰۱۵ تلفنی در کنفرانس خبری آکادمی نوبل حضور یافت در این باره گفت: «اهمیت بسیاری دارد که از ساختارهای ترمیم دی‌ان‌ای برخورداریم. متاسفانه کسانی که دچار نقص در این ساختار هستند، سریع می‌میرند یا با مشکلات پزشکی جدی مواجه می‌شوند. از سویی فرض این است بتوانیم سلول‌های سرطانی را با داروی سرطان درمان کنیم که باعث مرگ سلول‌های سرطانی می‌شوند. اما ما نمی‌خواهیم که سلول‌های سرطانی ترمیم شوند... بنابراین می‌خواهیم که این ترمیم به شکل گزینشی اتفاق بیفتد.»

آقای لیندال در نهایت گفته است که تحقیقات آنها بتواند به درمان‌ها و تولید داروهای بهتری منجر شود.

آکادمی نوبل از سال ۱۹۰۱ تا ۲۰۱۴ در مجموع ۱۰۶ بار در رشته شیمی جایزه داده است که از این میان ۶۳ جایزه غیرمشترک بوده و به فرد واحد داده شده است.

سهم زنان از نوبل شیمی تاکنون چهار بار بوده و یک نفر هم دو بار به دزیافت این جایزه نائل آمده است، فردریک سنگر، سال‌های ۱۹۵۸ و ۱۹۸۰.

آکادمی نوبل دو روز قبل برندگان نوبل پزشکی ۲۰۱۵ را نیز اعلام کرد که به دانشمندانی از چین، ژاپن و ایرلند به‌ خاطر تحقیقات‌شان در زمینه بیماری‌های انگلی اعطا شد.

روز سه‌شنبه برندگان نوبل فیزیک ۲۰۱۵ اعلام شد که از کشورهای ژاپن و کانادا هستند.

XS
SM
MD
LG