لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲

سقوط ارزش یورو به پایین‌ترین میزان آن در ۹ سال گذشته


ارزش یورو روز دوشنبه ۱۵ دی به پایین‌ترین میزان آن در ۹ سال گذشته رسید. بنا به پیش‌بینی‌ها، پیامد‌های منفی نرخ تورم در منطقه یورو و عدم ثبات سیاسی در یونان بانک مرکزی اروپا را به اتخاذ سیاست‌های پولی انبساطی و تسهیل کمی مجبور خواهد کرد.

به گزارش خبرگزرای رویترز، به دنبال کاهش دوباره ارزش سهام در بورس آتن و همچنین سقوط بهای نفت، بازارهای سهام اروپایی زیر فشار قرار گرفتند.

ارزش سهام در بازار وال استریت نیز کاهش یافته است، به طوری که شاخص داوجونز در بورس نیویورک ۳۱۴ واحد کاهش نشان می‌دهد.

اما کاهش ارزش یورو به میزان یک دلار و ۱۹ سنت پایین‌ترین سطح از مارس ۲۰۰۶ است.

سرمایه‌گذاران امیدوارند بانک مرکزی اروپا مانند بانک‌های مرکزی آمریکا و ژاپن به فروش اوراق قرضه اقدام کنند. این امیدواری با مصاحبه روز جمعه ۲ ژانویه (۱۲ دی) ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا با روزنامه آلمانی «هندلسبلات» تقویت شد.

ماریو دراگی گفت در حال حاضر بانک مرکزی اروپا در مقایسه با شش ماه پیش برای حفظ ثبات ارزش یورو با مشکلات بیشتری مواجه شده است.

شاخص‌های تورمی در مناطق مختلف آلمان در ماه دسامبر ضعیف‌تر گزارش شده‌اند که به نوبه خود باعث فشار بیشتر بر یورو و اوراق قرضه دولتی به‌ویژه در آستانه نشست ارزیابی روز چهارشنبه می‌شوند.

اقتصاددانان پیش بینی می‌کنند بهای کالاهای مصرفی منطقه یورو در ماه دسامبر یک دهم درصد کاهش داشته است. این اولین کاهش از سال ۲۰۰۹ محسوب می‌شود که به امیدواری‌ها نسبت به اقدامات تسهیلی بانک مرکزی اروپا در اولین نشست سال جدید که در ۲۲ ژانویه برگزار می‌شود دامن زده است.

خبرگزاری رویترز در ادامه می‌نویسد وضعیت سیاسی یونان نیز یکی از عوامل مهم تاثیرگذار در مسائل مالی اروپا بود. احتمال برگزاری انتخابات در اواخر ماه ژانویه بحث درباره مسئله خروج یونان از منطقه یورو را تقویت کرده است.

آلمان همچنان از ثبات منطقه یورو و حفظ تمامی اعضای آن حمایت می‌کند.

سخنگوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز دوشنبه اعلام کرد که دولت آلمان خواستار باقی ماندن یونان در منطقه یورو است. رسانه‌ها روز یکشنبه گزارش داده بودند آلمان معتقد است خروج یونان تاثیری در اتحادیه اروپا نخواهد داشت.

گری جنکینز، تحلیلگر ارشد بازارهای اعتباری در موسسه ال ان جی کپیتال می‌گوید: «داده‌های مربوط به شاخص‌های تورمی در روز چهارشنبه ۷ ژانویه (۱۷ دی) احتمالا محدوده اقدامات بانک مرکزی اروپا را تعیین خواهد کرد».

او می‌افزاید: «کنفسیوس گفته است زندگی کردن در دوره‌های هیجان انگیز خوب است، با این حال آقای دراگی (رییس بانک مرکزی اروپا) ممکن است بگوید بله درست است البته نه تا این اندازه هیجان انگیز».

XS
SM
MD
LG