لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۰

اوباما به کشورهای عرب خلیج فارس در مورد تعهدات آمریکا «اطمینان داد»


دیدار باراک اوباما و سران کشورهای عرب در کمپ دیوید
دیدار باراک اوباما و سران کشورهای عرب در کمپ دیوید

یکی از مقامات شورای همکاری کشورهای خلیج فارس می‌گوید که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، به سران عرب اطمینان داده که واشینگتن علی‌رغم تلاش برای دستیابی به توافق با جمهوری اسلامی کنار این کشورها خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عبدالعزیز حمد العویشق، معاون دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، روز جمعه، ۲۵ اردیبهشت، با اشاره به دیدار سران کشورهای عربی با باراک اوباما گفت: «ما خشنودیم که نتایج این اجلاس کارشناسان و تحلیل‌گران را مایوس کرد، چرا که فراتر از حد انتظارات بود.»

این دیپلمات عرب که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، سپس عنوان کرد که آقای اوباما در اجلاس کمپ دیوید بار دیگر بر تعهدات آمریکا در رابطه با منطقه و کشورهای عرب خلیج فارس تاکید کرده است.

اجلاس کمپ دیوید هفته گذشته به دعوت رئیس جمهور آمریکا برگزار شد و در جریان آن مقامات عالی و نمایندگان شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس، متشکل از بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی حضور یافتند.

عبدالعزیز حمد العویشق درباره نتایج این اجلاس اظهار داشت: «امنیت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای منافع ایالت متحده آمریکا حیاتی است.»

به گفته او، «ایالات متحده اکنون حتی آمادگی این را دارد که «گامی فراتر نهد» و روابط مستحکم میان طرفین را به «روابطی استراتژیک» ارتقا دهد.

باراک اوباما روز پنج‌شنبه پس از نشست مشترک خود با رهبران کشورهای خلیج فارس در کمپ دیوید اطمینان داده بود که «آمریکا در مقابل هر گونه حمله خارجی کنار متحدان عرب خود خواهد ایستاد».

وی سپس تاکید کرد که تعهدات امنیتی ایالات متحده در قبال متحدان قدیمی‌اش «خدشه‌ناپذیر» است.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که کشورهای خلیج فارس نگرانند که توافق هسته‌ای احتمالی با ایران، این کشور را که حامی حکومت بشار اسد در سوریه و شورشیان حوثی در یمن محسوب می‌شود، جسورتر کند.

اما عبدالعزیز حمد العویشق می‌گوید که باراک اوباما این نگرانی‌ها را برطرف کرده و اطمینان داده که کشورهای خلیج فارس را رها نمی‌کند.

XS
SM
MD
LG