لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۱

مجلس ایران به پنجمین وزیر دولت روحانی کارت زرد داد


عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، با توضیحات خود درباره اقدامات وزارت کشور در رابطه با حجاب نتوانست نمایندگان مجلس را قانع کند
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، با توضیحات خود درباره اقدامات وزارت کشور در رابطه با حجاب نتوانست نمایندگان مجلس را قانع کند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه‌شنبه، ۳ تیر ماه مجلس از توضیحات عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور دولت حسن روحانی، در مورد «اقدامات این وزارتخانه درباره قانون حجاب و عفاف» قانع نشدند و به وی « کارت زرد» دادند.

پس از وزرای علوم، فرهنگ و ارشاد اسلامی، اقتصاد و آموزش و پرورش، عبدالرضا رحمانی فضلی پنجمین وزیر کابینه حسن روحانی است که برای سئوال و جواب به مجلس می‌رود و «کارت زرد» دریافت می‌کند.

حسن روحانی، نهم دی ماه سال گذشته در اعتراض به تعداد بالای وزرای فراخوانده‌اش به مجلس گفته بود: «اگر از وظایف سئوال کنید روی چشم‌مان، می‌آییم... اما چرا از اختیارات اعضای هیات دولت می‌پرسید؟»

به گزارش خبرگزاری مهر، پس از ارائه توضیحات وزیر کشور درباره اقدامات وزارتخانه متبوع او در رابطه با حجاب علی مطهری، نماینده تهران از این توضیحات قانع نشد و براساس آئین‌نامه داخلی مجلس محمد حسن ابوترابی فرد، رئیس جلسه علنی مجلس، این موضوع را به رای مجلس گذاشت.

نمایندگان مجلس نیز از پاسخ‌های وزیر کشور قانع نشدند و بر اساس اصطلاحی که در بین نمایندگان مجلس رایج است وزیر کشور از نمایندگان مجلس شورای اسلامی «کارت زرد» دریافت کرد.

نمایندگان مجلس با ۶۴ رای موافق، ۱۳۵ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر در صحن از توضیحات وزیر کشور قانع نشدند.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، در پاسخ به سئوال علی مطهری و ناصر موسوی لارگانی، نمایندگان تهران و فلاورجان، ایجاد کانون تشکل‌های غیردولتی فعال در عرصه عفاف و حجاب برای توسعه حرکت‌های مردمی را از جمله اقدامات وزارت کشور ذکر کرد و افزود: «از جمله این موارد است که پیشنهادمان آن است که از طریق انجمن‌ها و ان‌جی‌اوها و خیریه‌های موجود، امر به معروف و نهی از منکر را به مردم واگذار کنیم.»

آقای رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: «طبق آمار نیروی انتظامی در سال گذشته ۲۲۰ هزار نفر از افرادی که حجاب را در جامعه رعایت نکردند به نیروی انتظامی ارجاع شدند و تعهدات اخلاقی از آنها گرفته شده است.»

وزیر کشور اضافه کرد: «به عبارت بهتر کسی که به نیرو انتظامی می‌رود به طور قطع در بحث استخدام و پذیرش در دانشگاه حسن سابقه به آن تعلق نمی‌گیرد. از این رو همه باید احساس مسئولیت کنند بنابراین باید گفت که چطور ۹۵ درصد جامعه نمی‌تواند روی ۵ درصد اثر بگذارد.»

علی مطهری به عنون سئوال‌کننده پس از توضیحات وزیر کشور گفت: «نگاهی که وزیر کشور به این مسئله دارد این است که باید صرفا کار فرهنگی شود و صورت مسئله برای آقای رحمانی فضلی روشن نیست.»

رویکرد دولت روحانی به فرهنگ در ماه های گذشته انتقاد برخی از روحانیون اصول‌گرا و نمایندگان مجلس را سبب شده است.

حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، روز شنبه ۳ خرداد طی یک سخنرانی با توصیه به این‌ که «این‌همه هر روز در زندگی مردم دخالت نکنیم» این‌ گونه اظهارنظر کرد که «نمی‌شود مردم را با زور و شلاق به بهشت فرستاد».

این سخنان روحانی واکنش شدید برخی از ائمه جمعه از جمله احمد علم‌الهدی و احمد خاتمی، ائمه جمعه مشهد و تهران، را به دنبال داشت.

XS
SM
MD
LG