لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۴

محمد خاتمی: وضعیت زندانیان و حصر موسوی و کروبی بدتر شده است


محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین ایران، با انتقاد از حکم شش سال زندان برای سراج‌الدین میردامادی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، گفت که جریانی داخل حکومت بنا دارد بگوید با روی کار آمدن دولت روحانی هیچ چیزی تغییر نکرده است.

به گزارش وبسایت کلمه، آقای خاتمی که روز سه‌شنبه، ۱۴ مرداد به دیدار خانواده سراج‌الدین میردامادی رفته بود، همچنین تاکید کرد که وضعیت حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران جنبش سبز و دیگر منتقدان حکومت ایران حتی بدتر از سابق شده است.

وی اظهار داشت: «بنده معتقدم در سطوح بالای نظام درباره این برخوردها نگاه دیگری وجود دارد اما متاسفانه جریانی هست که بنا دارد بگوید هیچ چیزی تغییر نکرده بلکه اوضاع بدتر شده است؛ مثل وضعیت زندانیان سیاسی و حصر آقایان موسوی و کروبی که حادتر شده و همین‌طور وضعیت بنده و دیگران».

محمد خاتمی در سال‌های اخیر و به دنبال اعتراضات سال ۱۳۸۸ هدف حملات شدید محافظه‌کارانی قرار گرفته است که در برخی موارد خواهان اعدام او شده‌اند.

در همین رابطه تعدادی از نمایندگان محافظه‌کار مجلس شورای اسلامی ماه گذشته خواستار ایجاد محدودیت‌هایی نظیر ممنوع‌البیانی یا ممنوع التصویری آقای خاتمی شدند.

اما اکنون آقای خاتمی می‌گوید که اعتقاد دارد مجموع این برخوردها «برای تقابل با دولت است» در حالی که حسن روحانی، رییس جمهوری ایران «برای بهبود اوضاع کشور عزم جدی دارد».

وی اظهار داشت: « اینکه مردم را مرعوب کنند و چند صباحی مصدر حکومتی را حفظ کنند، نتیجه ای معکوس در پی خواهد داشت. ما برای جمهوری اسلامی مد نظر امام که مروج اسلام مترقی، مردمسالاری و آزادی بیان بود انقلاب کردیم. در دنیایی که امروزه اسلام را مساوی کشتار و خشونت معرفی می‌کنند، باید آن اسلام رحمانی و اخلاقی را تقویت کنیم».

وی در نهایت با اشاره به حکم زندان سراج‌الدین میردامادی گفت: «واقعاً با چه ملاکی شش سال زندان برای سید سراج‌الدین بریده‌اند؟ بالاخره باید جرم با مجازات تناسب داشته باشد.»

اتهامات سراج‌الدین میردامادی «تبلیغ علیه نظام و تبانی علیه امنیت داخلی کشور» عنوان شده است.

وی به دنبال پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری پارسال ایران به کشور بازگشت که پس از چندی بازداشت و در نهایت محکوم به شش سال زندان شد.

حسن روحانی در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرده بود که می‌توان شرایطی را در یک سال آینده به وجود آورد که هم حصرها برداشته شود و هم کسانی که در پی اعتراضات سال ۸۸ به زندان افتاده‌اند، آزاد شوند.

XS
SM
MD
LG