لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۴

وزير نيرو ایران: صادرات نفتی به کمتر از یک‌پنجم کاهش یافته است


حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو ایران
حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو ایران

وزير نيروی ايران می‌گويد که درآمد صادرات نفتی ايران به «کمتر از يک‌پنجم» کاهش يافته و اقتصاد اين کشور در شرايط «سخت و ويژه‌ای» قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری تسنيم،حميد چيت‌چيان روز جمعه، ۱۷ بهمن، گفت: «ميزان صادرات نفتی ما به دليل تحريم‌های ظالمانه دشمن از ۲.۵ ميليون بشکه در روز به يک ميليون بشکه رسيده است و قيمت نفت هم با توطئه دشمنان از ميزان بالای ۱۰۰ دلار به ۴۰ دلار کاهش پيدا کرده است.»

وی اضافه کرد: «درآمد صادرات نفتی ما در حال حاضر به کمتر از يک‌پنجم کاهش يافته است و اين مسائل نشان می‌دهد که اقتصاد ما در شرايط سخت و ويژه‌ای قرار گرفته. »

بانک جهانی روز پنج‌شنبه ۹ بهمن گزارش داده است که اگر قيمت‌های کنونی نفت ادامه يابد و ايران نتواند تا نيمه اول سال جاری ميلادی با شش قدرت جهانی بر سر برنامه هسته‌ايش به توافق جامع دست يابد، ارزش کل صادرات نفت آن برای سال جاری ۲۳ ميليارد دلار خواهد بود، در حالی که اين رقم در سال ۲۰۱۱ به رقم ۱۲۰ ميليارد دلار رسيده بود.

صادرات نفت خام ايران در سال ۲۰۱۱ روزانه ۲.۲ ميليون بشکه بود.

بر اساس قانون بودجه سال جاری کشور، پيش‌بينی شده که ايران روزانه يک ميليون و ۳۰۰ هزار بشکه صادرات نفت خام و ميعانات گازی داشته باشد.

ديويد کوهن،معاون امور تروريسم و اطلاعات مالی در وزارت خزانه داری آمريکا چهارشنبه، اول بهمن گفته بود: «اگر قيمت‌های نفت در سطح فعلی باقی بماند، ايران در طول مذاکرات اتمی خود با شش قدرت جهانی که به مدت هفت ماه تمديد شده است، ۱۱ ميليارد دلار از دست می‌دهد».

محسن رضايی،دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام ايران، نيز روز يک شنبه ۲۱ دی گفته بود که تحريم‌های سه سال اخير، صادرات نفت خام ايران را ۵۰ درصد و درآمدهای نفتی کشور را «صد ميليارد دلار» کاهش داده است.

به گفته آقای رضايی، اگر کاهش قيمت نفت تا سه سال آينده ادامه داشته باشد، صد ميليارد دلار «ديگر» از درآمد نفتی ايران کاهش خواهد يافت.

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت ايران، روز ۱۷ دی از «عدم تحقق» ۳۱ هزار ميليارد تومان از درآمدهای پيش‌بينی شده دولت در بودجه سال ۹۳ خبر داده و گفته بود که «به طور طبيعی سختی‌هايی وجود خواهد داشت».

قيمت نفت خام در ماه‌های اخير با کاهش شديدی مواجه بوده و روز گذشته نفت خام برنت ۵۶ دلار و ۵۷ سنت به فروش رسيد.

بيژن زنگنه، وزير نفت ايران، شامگاه پنج شنبه، ۱۶بهمن، در گفت‌وگو با شبکه خبر صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران دلايل کاهش قيمت نفت را «عوامل بنيادين بازار» دانست.

به گزارش خبرگزاری تسنيم، وی اضافه کرد: «البته شکی هم نيست که عوامل سياسی در تداوم اين وضعيت تاثيرگذار بوده است. اين که چند درصد بوده است کسی نمی تواند درباره آن صحبت کند.»

آقای زنگنه با اشاره به سخنان باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا افزود: «در اين زمينه وی اعلام کرد که رشد اقتصادی روسيه با کاهش قيمت نفت دچار بحران شده است و آمريکا از اين طريق توانسته است به اين کشور بر سر موضوع کريمه و اوکراين فشار وارد کند.»

وی با بيان اين که درباره ايران به صورت مستقيم اظهار نظری صورت نگرفته است، تصريح کرد: «البته ما فکر می کنيم آمريکا و همپيمانانش اين قصد را داشتند که به ايران نيز ضربه وارد کنند.»

اسحاق جهانگيری، معاون اول رييس جمهوری ايران روز دوشنبه ۱۳ بهمن کاهش قيمت نفت را «توطئه دشمنان» خوانده بود.

حسن روحانی، رئيس‌ جمهوری ايران، نيز روز سه‌شنبه، ۲۳ دی، گفته بود که «آنهايی که کاهش قيمت نفت را عليه برخی از کشورها طراحی کرده‌اند، پشيمان خواهند شد».

آقای زنگنه در ادامه سخنان خود همچنين گفت که حسن روحانی،رئيس‌جمهوری ايران، پيش از برگزاری اجلاس اوپک در آذرماه، به سران کشورهای امارات، قطر و کويت پيام فرستاده بود، اما اين کشورها با پيام حسن روحانی موافقت نکردند.

به گفته آقای زنگنه، اين تصميم منجر به افزايش عرضه در قياس با تقاضا و افت قيمت نفت در بازارهای جهانی شد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در نشست روز پنجشنبه ششم آذر خود به رغم کاهش قيمت جهانی نفت و ذخيره اضافی، سقف توليد روزانه ۳۰ ميليون بشکه را ثابت نگه داشت.

بر اساس گزارش‌ها، توليد نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در ماه ژانويه ۱۳۰ هزار بشکه در روز افزايش يافته و به رقم ۳۰ ميليون و ۳۷۰ هزار بشکه رسيده است.

XS
SM
MD
LG